Companii

Asalt belgian pe piata varului: Carmeuse vrea alte achizitii si noi fabrici

25.09.2003, 00:00 72

Grupul belgian Carmeuse, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata varului din Europa, se pregateste de o extindere in forta a operatiunilor sale pe piata romaneasca, pregatind bani pentru achizitii, construirea de noi unitati de profil si modernizarea celor din portofoliu. Belgienii au cumparat recent doua fabrici de la grupul german HeidelbergCement in cadrul unei tranzactii de circa 10 mil. euro pe o piata estimata de unii jucatori la aproximativ 30 mil. euro.
In acest moment, grupul Carmeuse este in faza integrarii operatiunilor pe piata romaneasca dupa preluarea societatii Temelia Brasov de la HeidelbergCement, de la 1 august fiind infiintata Carmeuse Romania, filiala locala a grupului ce coordoneaza trei fabrici si detine 25% din piata interna.
"Nu am inceput inca discutiile, dar avem in vedere achizitia unitatii de producere de var de la Fieni, cu o productie de 70 - 80 mii tone pe an, care apartine grupului german HeidelbergCement. Vom avea discutii, probabil, anul  viitor (n.r. - pe tema cumpararii fabricii de var Fieni). De asemenea, este luata in calcul construirea de noi unitati de productie in urmatori ani", a declarat pentru Ziarul Financiar Neculae Stinghe, directorul general al Carmeuse Romania SA, filiala grupului belgian. Aceasta a luat fiinta in urma fuziunii prin absorbtie a societatii Temelia Brasov de catre Cedru & Melon, sediul central al noii companii fiind la Brasov.
Carmeuse Romania opereaza pe piata cu trei fabrici la Campulung, Brasov si Deva, cu o productie totala de circa 230.000 tone pe an, fiind cel mai puternic producator intern.
Statistic, consumul anual de var din Romania este de circa 950.000 - 1.050.000 tone, cu perspective de crestere datorita "noilor aplicatii, a programului de autostrazi si a dinamicii de pe piata constructiilor", spune Stinghe.
Piata totala cuprinde o piata libera, unde activeaza Carmeuse, Lafarge Romania (cu unitati la Medgidia si Targu Jiu), Prescon Brasov, HeidelbergCement (cu Romcif Fieni), si o piata asa numita captiva, adica a celor care produc pentru consumul propriu. In aceasta categorie intra producatorii de otel (Ispat, COS Targoviste), producatorii de soda caustica (UPSOM Ocna Mures, Govora), carbid (Tarnaveni) sau fabricile de zahar.
"In acest moment, vrem sa ne consolidam productia lineara, pentru a nu mai avea o productie sezoniera si sa ne marim cota pe o piata in crestere. Daca acum, avem cam 25% din piata, probabil ca in 2004 vom ajunge la 37-38% din piata, prin investitii in tehnologie", mai spune reprezentantul companiei.
Carmeuse Romania estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 260 mld. lei, pentru anul urmator tinta fiind fixata la circa 300-320 mld. lei.
Operatorul belgian vrea sa-si extinda colaborarea cu al doilea producator de otel din lume Ispat si in Romania.
"Ispat a prelua in Cehia combinatul Nova Hut, iar Carmeuse este furnizor de var acolo. Probabil, se va ajunge la un acord in acest sens si in ceea ce priveste Sidex Galati. Noi deja le furnizam aproximativ 5.000 tone lunar", spune Stinghe.
Carmeuse, grup cu venituri consolidate de 868 mil. euro in 2002, a intrat pe piata romaneasca in urma cu patru ani prin preluarea a 100% din actiunile producatorului local Cedru & Melon Campulung. De atunci, belgienii au investit mai mult de 2 mil. euro dintr-un program de investitii in valoare de 11 mil. euro pana in 2007, potrivit ultimelor informatii disponibile.Carmeuse Romania numara aproximativ 250 de angajati.
adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO