Companii

Astra Arad - o afacere imobiliara pentru Burci

Astra Arad - o afacere imobiliara pentru Burci

Cristian Burci il va aduce la conducerea operatiunilor pe Frank Slovacek, fost CFO la Vodafone

02.08.2006, 19:47 48

Preluarea Astra Vagoane Arad de catre Cristian Burci este si o afacere imobiliara, care-i poate aduce omului de afaceri beneficii de cateva milioane de euro, au declarat pentru ZF surse apropiate tranzactiei.
In afara fabricii de vagoane, Burci a preluat odata cu Astra Arad un teren situat central si o cladire de birouri, ca active in prezent nefolosite ale fabricii.
Terenul are o suprafata de aproximativ 10 hectare si este situat vizavi de gara din Arad, pe unul dintre bulevardele importante ale orasului. Conform agentiilor imobiliare locale, pretul metrului patrat de teren in zona, pentru o suprafata atat de mare, poate depasi chiar si 50 de euro. Un teren de 20 de hectare situat in aceeasi zona s-a vandut anul trecut cu circa 5,5 milioane de euro, conform informatiilor furnizate de o agentie imobiliara locala.
Cladirea de birouri are o suprafata desfasurata de circa 5.600 de metri patrati si a fost reconditionata recent.
Preluarea Astra si a diviziei europene a grupului american Trinity presupune plata a circa 37 de mil. euro de catre International Railway Services, firma controlata de Burci, catre Trinity. Burci a mai preluat Institutul de Cercetare-Proiectare Vagoane Arad, Apromat Prahova, doua fabrici din Slovacia si cate una din Cehia, Elvetia si Marea Britanie.
Americanii au iesit in pierdere de peste 100 mil. euro din afacerea Astra, cu care au cheltuit 50 mil. $ la cumpararea pachetului de 70% in martie 1999 si inca 100 mil. $ in investitii si majorarea participatiei pana la 97,9%. Prin vanzarea diviziei europene, Trinity s-a retras complet in America de Nord, unde intentioneaza sa-si dezvolte in continuare operatiunile. "Desi piata europeana a vagoanelor a dat semne de revigorare in ultimele luni, credem ca este in interesul companiei Trinity sa alocam mai multe resurse si active in oportunitatile din America de Nord", a declarat Timothy Wallace, presedinte al Trinity.
Contactat de ZF, Cristian Burci a declarat ca tranzactia a fost semnata in urma cu doua zile, finalizarea (closure) urmand sa aiba loc in maximum doua saptamani. "Piata transporturilor de marfa din Europa se va schimba in urmatorii ani, in sensul ca scumpirea petrolului va face ca o mare parte din marfurile transportate in prezent cu mijloace auto si pe apa sa se intoarca pe sine", considera el.
Omul de afaceri a declarat ca nu a preluat nicio datorie financiara odata cu divizia europeana a Trinity, asa ca tranzactia nu ii va mai ocaziona alte costuri imediate.
Pentru dezvoltarea afacerilor nou preluate, Burci spune ca vor aplica o strategie de diversificare a productiei. "Vom urma un model pe care Trinity l-a urmat in America de Nord, dar nu si in Europa, anume diversificarea gamei de produse industriale. In plus, rationalizarea si eficientizarea activelor cumparate vor face din companiile preluate afaceri profitabile", a precizat omul de afaceri.
De exemplu, la Astra Vagoane Arad, Burci spune ca va reincepe in curand angajarile, intrucat comenzile isi revin. In prezent, Astra Vagoane are circa 1.300 de angajati, fata de 1.750 anul trecut, dar Burci spune ca va angaja circa 400 de salariati pana la finele acestui an.
Per total, International Railway Services (IRS), controlata de Burci, va avea circa 6.200 de angajati in Romania si 1.300 in Europa, a spus omul de afaceri. Burci spera ca cifra de afaceri cumulata a fabricilor cumparate, impreuna cu companiile deja detinute in Romania, va depasi 300 mi. euro in acest an.
"In eficientizarea companiilor vom beneficia de tehnicile americane de constructie a barjelor, dar si de drepturile de proprietate intelectuala in alte domenii, cum ar fi aparatorile de protectie pentru autostrazi", a declarat el. Trinity este cel mai mare producator american de astfel de aparatori de protectie de pe marginea soselelor.
La conducerea executiva a IRS va veni Frank Slovacek, "mostenit" de la americanii de la Trinity, iar Burci va ramane presedintele companiei. Slovacek a fost chief financial officer (CFO) al operatiunilor Trinity in Europa si Romania timp de 13 ani, iar cea mai recenta pozitie a sa a fost de CFO la Vodafone Romania.
In prezent, Burci mai controleaza in Romania fabricile de vagoane Romvag Caracal si Meva Drobeta-Turnu Severin, santierul naval Severnav Drobeta-Turnu Severin, compania de servicii financiare IRS Leasing Ltd. si compania de transport Servtrans Invest SA. Saptamana aceasta, Burci calatoreste prin Europa pentru a-si inspecta noile achizitii. Ieri, omul de afaceri era in Cehia si urma sa ajunga astazi in Elvetia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO