Companii

Au pus stampila pe o afacere cu o marja de profit intre 30% si 50%

Au pus stampila pe o afacere cu o marja de profit intre 30% si 50%

Pentru a rezista pe piata firmele trebuie sa vina anual cu servicii noi de calitate si cu preturi medii

11.05.2009, 00:00 674

Maria-Magdalena Ionescu a inceput afacerea de productie stampile in anul 2000, la varsta de 27 de ani, la numai 3 ani dupa ce absolvise Facultatea de inginerie economica in cadrul Universitatii Politehnice, prin infiintarea firmei Serko Advertising.

La momentul cand a pornit pe acest drum, avea o "oarecare" experienta in domeniu, deoarece in anul 1998 s-a angajat in cadrul singurei firme distribuitoare pe vremea aceea in Romania a suportilor COLOP din Austria. "Spun o oarecare experienta deoarece diferenta dintre o firma de distributie si una de productie sau mai exact de prestare servicii este destul de mare", marturiseste antreprenoarea.
In momentul in care a intrat in acest business stia suficient de multe cat sa isi dea seama ca nu stie nimic. "In momentul in care m-am apucat de afacere nu prea stiam mare lucru despre productia de stampile, in schimb stiam foarte bine sau destul de bine sa vand consumabilele necesare celor care produc stampile", isi aminteste ea.
Primii clienti pentru carti de vizita si tehnoredactare i-a gasit in anul 1999, cand era inca angajata in cadrul firmei distribuitoare a COLOP in Romania. In acelasi an a incheiat insa colaborarea cu aceasta. Timp de cateva luni a stat in expectativa, "nestiind exact ce voi face si incotro sa o apuc", sustine Maria-Magdalena Ionescu.
In anul 2000, dupa cateva colaborari cu prieteni ce aveau o firma de productie publicitara, antreprenoarea a decis sa isi faca o firma. Ideea i-a venit la "indemnul mai multor prieteni", insa a contribuit si faptul ca in aceasta perioada activitatea sa de executare carti de vizita si tehnoredactare nu a incetat.
La inceput, ea a studiat piata producatorilor de stampile, desi pe majoritatea ii cunostea, deoarece pana in urma cu cateva luni lucrase intr-o firma distribuitoare de consumabile pentru producatorii de stampile. A trebuit insa sa urmareasca oferta concurentei pentru a putea aduce ceva nou. Urmatoarea miscare a fost sa faca un catalog ce cuprindea lista de preturi, modele de stampile pe care le putea executa si formularele de comanda.
Cea mai importanta etapa a fost executarea unui aparat de stampile. "Deoarece preturile lor de achizitionare erau destul de piperate, iar in acel moment nu dispuneam de foarte multe fonduri, am decis sa plec la drum cu calculatorul si imprimanta pe care le aveam deja. Astfel, investitia initiala a fost destul de mica", isi aminteste femeia de afaceri.
Odata ce detaliile functionale au fost puse la punct, ramanea ca afacerea sa atraga clienti. Pentru inceput antreprenoarea le-a comunicat unora dintre clientii pe care ii avea deja pe carti de vizita si tehnoredactare ca le putea oferi un nou serviciu. A urmat apoi promovarea la un alt nivel, reclama pe internet. Ulterior, a inceput sa caute magazine de papetarie si birotica care sa comande stampile in baza unui contract de colaborare. "Am adus ceva nou acestui domeniu, cel putin la momentul respectiv, primeam comanda si o livram a doua zi, fapt ce a facut sa gasesc cateva magazine interesate de acesta colaborare, mai ales ca aveau de castigat un comison frumos fara a pierde foarte mult timp", isi aminteste antreprenoarea. "Inca mai avem colaboratori din acea perioada, dupa 8 ani de existenta pe aceasta piata," mai adauga ea. "La inceput, in anul 2000, piata avea un nivel ridicat de dezvoltare, insa "era destul loc si pentru cei nou-veniti pe piata", spune Ionescu.
Concurenta de pe aceasta piata este destul de acerba. "Sunt cateva sute de producatori in toata tara. Dintre acestia sunt cativa producatori care au luat fiinta de la inceput si au ajuns sa impuna preturile, insa loc este. Depinde cum iti conduci afacerea si ce aduci nou", adauga ea.
Noi am incercat in fiecare an sa aducem cate un serviciu nou. Gama de produse si servicii oferite astfel s-a diversificat, in prezent Serko Advertising oferind si foi cu antet, plicuri personalizate, bannere, flyere si servicii de laminare(plastifiere), legare(indosariere), multiplicare documente, printare, inscriptionari cu autocolant, personalizari textile sau cani. Preturile pentru produsele oferite sunt medii pentru aceasta piata, iar pentru colaborari indelungate preturile se mai pot negocia.
Afacerea a adus in 2007 venituri de aproximativ 30.000 de euro. In ceea ce priveste profitul, antreprenoarea sustine ca "in mare parte tot ce este profit se reinvestese in echipamente, dat fiind ca s-au diversificat si serviciile pe care le oferim".
Daca in primul an de activitate compania reusea sa produca 100 de stampile, dupa 8 ani a ajuns sa realizeze mult peste aceasta valoare.
In prezent, Magda Ionescu declara ca "nu este afectata de criza financiara care a contagiat si companiile de pe piata noastra, insa la anul ar putea fi intr-o oarecare masura atinsi, in conditiile in care paleta de servicii prestate este destul de larga, iar portofoliul de clienti si colaboratori ar putea fi la randul lui afectat".
Infiintata in 2004, compania Birotic Design si-a inceput activitatea in 2006. Bazele societatii au fost puse de Bogdan Mina si de fratele acestuia Andrei Mina. Ideea de business a aparut potrivit initiatorului in urma unei navigari pe internet, pe site-urile de profil. O analiza costuri-beneficii a fost cea care a indicat ca acest tip de afacere pare unul cu perspective. "A vazut preturile de vanzare si a inceput sa calculeze costuri, de aici si concluzia ca va fi o afacere profitabila", marturiseste Andrei Mina, cu referire la modul de actiune al fratelui sau.
Fara experienta in domeniu, la doar 21, respectiv 26 de ani, cei doi antreprenori au pus bazele afacerii. "Experienta in domeniu era zero, dar pe masura ce inaintam in timp capatam si experienta necesara, invatand din greselile noastre", marturiseste omul de afaceri. Prietenii ce activau in acelasi domeniu au reprezentat un plus pentru aceasta afacere.
Birotic Design a pornit si a ramas o afacere de familie, cei doi frati fiind singurii parteneri.
Inceputul nu a fost dificil, deoarece, ca afacere de retail, vanzarea se facea direct catre cliensii finali, iar acestia nu au intarziat sa apara. "Clientii ne-au gasit ei pe noi, sistemul de vanzare, cel prin magazin, aducandu-si aportul."
Odata cu extinderea afacerii a fost necesara o extindere a bazei de clienti, care au aparut prin orientarea afacerii si catre revanzatori, prin accesarea unei retele de contacte si cu ajutorul internetului. A existat insa o categorie principala de clienti carora li s-au adresat produsele Birotic Design. "Clientii tinta sunt personele juridice in general, deoarece produsele noastre se adreseaza in special birourilor firmelor sau imaginii acestora." In ceea ce priveste profilul acestuia, Andrei Mina marturiseste "Exista doua tipologii ale clientului roman: cel care doreste produse ieftine si de calitate, si cel pentru care primeaza calitatea si nu este deranjat sa plateasca 30% in plus la pret pentru aceasta, iar noi avem produse pentru ambele categorii."
Gama de produse oferite este variata, la fel si gama de pret, de la stampile la brosuri, si de la cataloage la productie publicitara si articole personalizate.
La drum compania a pornit cu doi angajati, cei doi antreprenori, iar in prezent numara cinci angajati in trei puncte de lucru.
In ceea ce priveste piata pe care activeaza compania, omul de afaceri spune ca situatia nu se simte diferita in timp, la inceput, la fel ca si in prezent, concurenta este acerba.
Investitia intiala a fost de 4.000 de euro si a constat in achitarea pe 3 luni a unei chirii pentru primul spatiu comercial al companiei si echiparea acestuia cu mobilier si aparatura second-hand necesara. In timp, s-a mai investit in deschiderea altui centru, investitie ce s-a ridicat la 20.000 euro si in deschiderea unui site de prezentare care a costat 1.500 de euro.
La inceputul acestui an, antreprenorii au deschis un nou centru in Bucuresti, pentru care se preconiza o investitie de 5.000 de euro.
Afacerea a crescut in timp. Daca in 2007 cifra de afaceri a fost de circa 30.000 de euro, pentru 2008 antreprenorii preconizeaza o crestere de peste 50%, pana la 48.000 de euro. "Cifra de afaceri a crescut odata cu dezvoltarea centrului din Carol I, prin acumularea de experienta si prin oferirea unei game mai vaste de servicii", marturiseste antreprenorul. Despre marja de profit omul de afaceri spune ca se situeaza intre 30 si 50%, in functie de produsele oferite. Pe termen scurt antreprenorii prevad dezvoltarea agresiva a site-ului pe canalele de distributie web. Pe termen mediu doresc ca si cifra de afaceri sa ajunga la 100.000 euro pe an, iar pe termen lung este vizata triplarea acesteia.
In conditiile actualei crize financiare antreprenorii spun ca afacerea se resimte putin, in principal datorita faptului ca "30% din venituri vin de la studenti, pe care criza nu ii afecteaza si implicit nici pe noi. Stampilele se vor face in continuare pentru ca sunt o necesitate, la fel si reincarcarea cartuselor", a spus Andrei Mina. "In general, in servicii criza nu se resimte la fel de puternic ca in industrie."
 
Serko Advertising:
 
  • Infiintata in 2000
  • Antreprenor: Maria-Magdalena Ionescu
  • Venituri: aproximativ 30.000 de euro
  • Produse si servicii oferite: foi cu antet, plicuri personalizate, bannere, flyere si servicii de laminare (plastifiere), legare (indosariere), multiplicare documente, printare, inscriptionari cu autocolant, personalizari textile sau cani
  • Etape: infiintarea societatii, studierea pietei, realizarea unui catalog cu lista de preturi, modele de stampile, formulare de comanda, executarea unui aparat de stampile si promovarea.
 
Birotic Design:
 
  • Infiintata in 2000
  • Antreprenor: Andrei Mina
  • Venituri in 2008: 48.000 de euro
  • Produse si servicii oferite: stampile, brosuri, cataloage, productie publicitara si articole personalizate
  • Investitie initiala: 4.000 de euro
  • Investitie ulterioara: 20.000 de euro
  • Planuri de viitor: deschiderea unui nou centru si dezvoltarea agresiva a site-ului pe canalele de distributie web

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO