Companii

Banias: Investim 102 mil. euro intr-un nou terminal de containere

21.12.2005, 18:44 89

Directorul general al Companiei Nationale Administratia Portuara Maritima Constanta afirma ca traficul de containere s-a dublat in acest an.

Cresterea de 120% a traficului de containere pe primele noua luni determina investitii de 102 mil. de euro in portul Constanta pentru noi capacitati de transfer.

Traficul a crescut ca urmare a evolutiei comertului - importurile s-au majorat cu 20% in acest an, iar exporturile cu 15% - dar si datorita preferintei tot mai mari pentru acest tip de transport.

"Traficul de containere din portul Constanta a inregistrat o crestere de 120% primele noua luni ale acestui an, materializandu-se intr-un total de 535.331 TEU (n.red. - Twenty-foot Equivalent Unit - Echivalent Unitati de Container). Unul dintre motivele care au stat la baza cresterii traficului il reprezinta intrarea in functiune la mijlocul anului 2004 a unui nou terminal de containere. Din acest motiv, estimam ca nivelul traficului de containere in 2005 sa depaseasca 600.000 TEU", a declarat Mircea Marius Banias, directorul general al Companiei Nationale Administratia Portuara Maritima Constanta (CNAPMC).

El a adaugat ca Terminalul Constanta Sud (CSCT, Constanta South Container Terminal) opereaza in jur de 73% din traficul de containere, in ciuda faptului ca a intrat in functiune in aprilie 2004.

"Ultimele evolutii in traficul de containere inregistrat la CSCT indica depasirea actualei capacitati de operare de 325.000 TEU, impunandu-se astfel trecerea in avans de termenele preconizate initial, la etapele II si III de dezvoltare a terminalului de containere. Preconizam ca pana in anul 2007 sa fie atinsa capacitatea de 800.000 TEU", a spus Banias.

El a explicat ca aceasta extindere a capacitatii de operare va necesita o investitie de 102 milioane de euro. Reprezentantii CNAPMC au declarat ca analizeaza posibilitatea unei finantari, dar inca nu stiu proportia in care vor putea suporta din surse proprii aceasta investitie.

Terminalul de containere CSCT, localizat in partea de sud a portului Constanta, in apropierea conexiunii bazinului portuar cu Canalul Dunarea- Marea Neagra, a fost conceput in trei etape de dezvoltare: etapa I (finalizata) - capacitate de operare 325.000 TEU, etapa II (2008)- capacitate de operare 405.000 TEU si etapa III (2014-2015) - capacitate de operare 800.000 - 1.000.000 TEU.

Prima faza a proiectului a necesitat o investitie de 88,3 milioane de USD si a fost finantata 25% prin contributie proprie CNAPMC si 75% printr-un imprumut contractat de la Banca Japoneza pentru Cooperare Internationala.

Imprumutul pentru acest proiect este acordat CNAPMC pentru o perioada de 20 de ani, cu 10 ani perioada de gratie si la o dobanda de 2,7%. CSCT este operat de catre Dubai Port International, care a inchiriat si va opera terminalul pe o perioada de 18 ani, cu posibilitate de prelungire.

Traficul de containere in portul Constanta a cunoscut un trend ascendent in ultimii ani, de la 206.449 TEU in 2003, la 386.282 TEU in 2004, in principal datorita conjuncturii favorabile atat la nivel national si international, dar si imbunatatirii calitatii in acest port.

In prezent, containerele sunt operate in portul Constanta prin patru terminale, ai caror operatori sunt: Constanta South Container Terminal (CSCT), Socep, Umex, APM Terminals.

Reprezentantul CNAPMC considera ca aceasta containerizare reprezinta principala tendinta in evolutia traficului international si ca porturile romanesti trebuie sa se adapteze cat mai rapid la cerintele internationale pentru a profita de cresterea traficului comercial international, in special a celui de tranzit.

Desi traficul de containere in portul Constanta inregistreaza o tendinta de crestere, operatorul portuar Socep, ce detine unul dintre cele patru terminale de containere in zona portului Constanta, estimeaza o scadere de 17% a traficului de containere, de la 180.700 TEU in 2004 la 150.000 TEU in 2005.

"Diminuarea volumului de activitate a fost determinata de deschiderea unui nou terminal de containere specializat in portul Constanta", a declarat Petrica Vilcu, director general Socep SA Constanta.

Compania a investit peste 9 milioane de dolari (7,65 milioane de euro) in terminalul de containere.

Tendinta generala pe plan international de crestere a ponderii transportului containerizat este remarcata si de Vilcu, care crede ca aceasta evolutie se va inregistra si in portul Constanta.

"In ultimii doi ani, cresterea traficului de containere a depasit estimarile deoarece portul Constanta a devenit port de tranzit nu numai pentru containerele destinate Europei Centrale, ci, in special, pentru containerele cu destinatie finala Rusia si Ucraina", a explicat Vilcu.

El a adaugat ca, in acest context, mentinerea trendului ascendent in traficul de containere din portul Constanta va fi influentata si de politica in domeniu a Rusiei si Ucrainei, respectiv in ce masura acestea vor construi terminale de containere care sa permita operarea navelor portcontainer de capacitati mari.

lavinia.marin@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO