Companii

Berari, aşteptaţi-vă la încă cinci ani de stagnare: prognozele până în 2016 nu iau în calcul creşteri ale pieţei

Berari, aşteptaţi-vă la încă cinci ani de stagnare: prognozele până în 2016 nu iau în calcul creşteri ale pieţei

Autor: Ioana David

16.11.2011, 13:28 288

Acestea sunt primele estimări făcute publice de către o firmă de cercetare, în condiţiile în care jucătorii din această industrie, precum şi asociaţia de profil evită să facă astfel de proiecţii. Piaţa are oscilaţii puternice de la o lună la alta, astfel că, de cele mai multe ori, nici chiar înainte de ultima lună din an nu se poate stabili o tendinţă.

Pe de altă parte, trendul de scădere a devenit evident în 2009, odată cu scăderea puterii de cumpărare, iar anul acesta evoluţia va fi, cel mai probabil, în aceeaşi linie. În regiune, berarii sunt optimişti. Cehii, spre exemplu, care au cel mai mare consum pe cap de locuitor din Europa, văd un plus de 1%, nivel aşteptat şi în Polonia, potrivit datelor asociaţiilor de profil din aceste state.

Totodată, la nivel global, Canadean observă că piaţa internaţională a berii a dat semne de revigorare, consumul crescând cu 2,4% în 2010. În 2009, creşterea fusese de numai 0,5%. La nivel global, consumul de bere per capita este de circa 27 de litri anual. Spre comparaţie, fiecare român consumă anual 78 de litri de bere.

O vară care a dezamăgit

În lipsa unor date oficiale despre evoluţia consumului de bere în primele opt luni ale acestui an, ZF a calculat pe baza informaţiilor de la Institutul Naţional de Statistică (INS) că piaţa a avut o scădere de 0,4% comparativ cu perioada similară din 2010.

În perioada iunie-august anul acesta, vânzările de bere au înregistrat o scădere de 0,7% comparativ cu perioada similară din 2010, potrivit aceleiaşi surse. În total, berarii au vândut în această perioadă puţin peste 6 milioane de hectolitri de bere, iar cea mai bună lună şi singura de creştere a fost iunie, avans anulat însă de scăderile din iulie şi august.

Companiile care şi-au anunţat rezultatele până acum arată că vânzările evoluează în funcţie de strategiile fiecărui jucător.

Heineken, producătorul brandurilor Golden Brau, Ciuc şi Bucegi, a înregistrat o creştere a volumelor vândute în România în trimestrul trei al acestui an, potrivit raportului companiei, în care nu se precizează şi procentul.

Totodată, Ursus Breweries, jucătorul cu cel mai mare rulaj din industrie, a înregistrat o scădere de 8% a volumelor de vânzări în intervalul aprilie - septembrie 2011, comparativ cu intrevalul similar din 2010. Această perioadă corespunde primului semestru din anul fiscal al companiei.

Pe piaţa locală, consumul de bere a scăzut şi în 2009, dar şi în 2010, cu toate că preţurile continuă să fie printre cele mai mici din Europa (preţurile includ TVA, care în România este de 24% - printre cele mai ridicate niveluri din UE). Piaţa locală de bere este evaluată de Ernst & Young la aproape 1,8 mld. euro (valoare care include TVA), 72% din consum realizându-se acasă, o situaţie încurajată şi de faptul că România este una dintre puţinele pieţe pe care berea la PET deţine o cotă de aproape 50% din industrie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO