Companii

Bucurestenii lasa 15 mil. euro lunar in mallul Cotroceni Park din vestul Capitalei

Bucurestenii lasa 15 mil. euro lunar in mallul Cotroceni Park din vestul Capitalei

Israel Visel, directorul Cotroceni Park: Eu nu sunt relaxat niciodata. Sunt constient de deschiderea Sun Plaza si cred in competitie. Daca nu am fi avut competitie, nu cred ca am fi investit atat de mult in acest mall. Sunt genul care nu doarme bine noaptea, dar consider ca avem nevoie sa nu dormim bine noaptea. Nici cei de la Anchor Grup nu mai sunt la fel de relaxati dupa cresterea numarului de malluri din oras.

23.02.2010, 23:20 145

In luna noiembrie, prima de functionare integrala a proiectului,cei peste 200 de chiriasi au avut vanzari de 14 milioane de euro,iar in decembrie, de regula cea mai prolifica luna pentruretaileri, vanzarile au crescut pana la aproape 19 milioane deeuro, respectiv o medie de 250 euro/metrul patrat de spatiucomercial inchiriat.

Acestea sunt printre putinele repere de pret pe care un directorde mall le furnizeaza in legatura cu magazinele din centrulcomercial si arata ca la o medie estimata de ZF la 15 milioane deeuro lunar, vanzarile anuale ale unui mall ar depasi 180 demilioane de euro.

Managerul mallului spune insa ca nu are detalii despre cat timppetrec oamenii in mall, in schimb numarul vizitatorilor estemonitorizat de camerele de luat vederi de la intrare, "care citescformele si au o marja de eroare de 5%".

Astfel, Visel spune ca proiectul atrage aproximativ 70.000 deoameni zilnic.

"Consider ca vom continua sa atragem chiriasi din toate zoneleBucurestiului, dar si din orasele apropiate. Deschiderea Sun Plazava atrage la inceput inclusiv oameni care veneau la noi, dar din70.000 de oameni, daca traficul va scadea cu 5.000, nu va fi oproblema."

Ce spune despre Sun Plaza: "Nu poti compara supa cucarnea"

De altfel, Visel recunoaste ca deschiderea Sun Plaza nu are cumsa-i lase indiferenti pe ceilalti operatori de malluri dinCapitala, dar spune ca intre centrul comercial pe care il conducesi Sun Plaza trebuie facuta o distinctie clara, deoarece suntconcepte diferite.

Inaugurarea de maine a proiectului Sun Plaza din sudulCapitalei, cu o suprafata inchiriabila de 81.000 de metri patrati,la doar patru luni de la deschiderea mallului Cotroceni Park, celmai mare la ora actuala de pe piata locala, naste o disputa pentrutitlul de "cel mai mare mall din Romania", desi cele douaconstructii se afla la o distanta de aproximativ sase kilometriunul de altul.

"Cel mai mare centru comercial din tara este cel din Baneasa,dar acolo nu este doar mall, cum nici Sun Plaza nu este doar mall.Daca excluzi cele trei big-box-uri (unitati de mari dimensiuni -Cora, BauMax si Mobexpert - n.r.) mai ramane un mall de 35.000 demetri patrati, cu 113 magazine. Cotroceni Park are 79.000 de metripatrati si un singur box - Real, cu o suprafata de 12.000 de metripatrati si peste 200 de magazine. Nu poti compara supa cu carnea",a spus Visel.

Odata cu deschiderea Sun Plaza, competitia pentru timpul sibanii de cumparaturi ai bucurestenilor devine tot mai ascutita, inconditiile in care numarul centrelor comerciale de mari dimensiunia ajuns la 12.

"Eu nu sunt relaxat niciodata. Sunt constient de deschiderea SunPlaza si cred in competitie. Daca nu am fi avut competitie, nu credca am fi investit atat de mult in acest mall. Sunt genul care nudoarme bine noaptea, dar consider ca avem nevoie sa nu dormim binenoaptea. Nici cei de la Anchor Grup (proprietarii Plaza Romania siBucuresti Mall) nu mai sunt la fel de relaxati dupa crestereanumarului de malluri din oras", a mai spus Visel.

Dezvoltatorii spera la mai multi clienti inmalluri

El apreciaza ca prin cresterea numarului de malluri va creste sinumarul celor care le viziteaza, motiv pentru care proiecteleexistente nu vor avea prea mult de suferit. Visel isi aminteste denebunia provocata in Israel de intrarea pe piata a producatoruluide bauturi racoritoare Pepsi, in conditiile in care toata lumeaconsuma Coca-Cola.

"Toata lumea se intreba ce cota de piata va reusi sa smulgaPepsi, iar consecinta a fost ca toata lumea a inceput sa consumedramatic, astfel ca cei de la Coca-Cola si-au pastrat vanzarile,iar Pepsi a ajuns sa aiba vanzari bune", exemplifica managerul.

Ce au in comun

La nivelul celor mai mari zece chiriasi, Cotroceni Park si SunPlaza se intalnesc in cateva puncte comune: operatorul decinematografe Cinema City si retailerii vestimentari C&A,Inditex si Marks & Spencer.

Ambele proiecte au un grad de ocupare a spatiilor de circa 95%,un procent extrem de bun pentru actuala perioada, in careproprietarii sunt obligati la concesii pentru a-si mentine spatiileocupate.

In ceea ce priveste investitiile, mallul Cotroceni Park, aflatin portofoliul companiei israeliene AFI Europe, a implicat oinvestitie de 300 de milioane de euro, fata de "doar" 200 demilioane de euro, bugetul pentru Sun Plaza, mall detinut deSparkassen Immobilien.

Cerere de intrare in insolventa a constructoruluiCotroceni Park

Firma Sidma Romania a cerut intrarea in procedura de insolventaa constructorului mallului Cotroceni Park, firma israeliana DanyaCebus, cu afaceri de 110 milioane de euro la nivelul anului 2008,potrivit datelor de pe site-urile Tribunalului Bucuresti siMinisterului de Finante.

Sidma este un grup elen cu afaceri in industria otelului si ocifra de afaceri de 31 mil. euro in 2008.

Datoriile companiei Danya Cebus la sfarsitul anului 2008depaseau 20 de milioane de euro. Reprezentantii firmei Sidma nu audorit sa comenteze pe marginea subiectului, iar cei ai Danya Cebusnu au putut fi contactati pana la inchiderea editiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO