Companii

Câţi bani au cheltuit românii în 2013 pe haine, ceasuri şi accesorii de lux?

Foto Shutterstock

Foto Shutterstock

Autor: Cristina Roşca

01.01.2014, 20:47 898

Criza financiară şi-a pus amprenta asupra pieţei de lux din România care s-a contractat în fiecare din ultimii trei ani, ajungând la 1,587 mld. lei în 2013. Totuşi, începând cu anul viitor se va vedea o revenire a pieţei, românii urmând să cheltuie mai mult pe haine de designer, băuturi fine, accesorii, gadgeturi, cosmetice şi de ce nu trabucuri de lux, potrivit datelor companiei de cercetare de piaţă.

“În timpul crizei financiare multe produse au suferit majorări importante de preţ ca urmare a creşterii preţurilor la materii prime. Cele mai afectate au fost bijuteriile de lux. Această evoluţie a descurajat şi mai mult cererea”, spun analiştii Euromonitor.

Dacă per ansamblu piaţa a fost lovită de criză, au existat categorii de produse, precum instrumentele de scris unde vânzările s-au aflat în fiecare an pe un trend ascendent. Astfel, în 2013 românii au cheltuit 27,5 mil. lei pe astfel de produse, în creştere cu 3% faţă de anul anterior şi cu 6% faţă de 2011. Nici piaţa băuturilor alcoolice de lux nu a simţit criza.

La polul opus, bijuteriile au “intrat într-un con de umbră”, la fel şi cosmeticele de lux. 

Care este reţeta în criză? Analiştii Euromonitor spun că pe această piaţă brandul face diferenţa.

“Consumatorii români caută brandurile cu notorietate, astfel că multe dintre achiziţii au ca principal motiv brandul. Clienţii produselor de lux nu sunt doar persoanele cu venituri mari, ci şi cele cu venituri peste medie.”

Valoarea pieţei de lux din România nu reprezintă suma totală pe care românii o cheltuie pe bunuri de lux deoarece mulţi români preferă să meargă la shopping peste graniţe, în capitalele modei, precum Paris, New York sau Milano.

Piaţa locală de lux este încă subdezvoltată, chiar şi prin comparaţie cu pieţele din regiune, precum Polonia sau Ucraina. Multe branduri şi-au făcut însă în ultimii ani loc pe piaţa locală, ultimul fiind brandul de modă de lux Dolce&Gabbana, adus de familia Coman în franciză.

Un alt aspect particular al pieţei de lux din România este faptul că cele mai multe branduri sunt venite în franciză, aduse de antreprenori români. Singurul brand intrat direct este Louis Vuitton, care este de altfel şi cel care a spart gheaţa pe piaţa locală de modă de lux, în 2008. Pe piaţa de lux din România mai sunt prezente nume precum Gucci, Burberry, Dolce&Gabbana sau Valentino.
 

Revine pe plus

Românii cheltuie peste 1,5 mld. lei pe bunuri de lux

AnValoare piaţă (mld. lei)
20111,594
20121,588
20131,587
2014*1,618
 
 
 
 

* estimare

Sursă: Eurmonitor

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO