Companii

Ce ii asteapta anul viitor pe absolventii de MBA si Executive MBA

Ce ii asteapta anul viitor pe absolventii de MBA si Executive MBA

Scolile de afaceri locale, care ofera programe cu preturi cuprinse intre cateva mii de euro si 35.000 de euro, au livrat pe piata aproximativ 2.500 de absolventi de MBA si Executive MBA

04.12.2008, 16:11 27

"Cererea de manageri de top este deopotriva importanta pentru orice tip de piata si cu atat mai mult in perioadele de criza, pentru ca in astfel de momente ai cel mai mult nevoie de oameni de valoare", spune Vlad Micu, 36 de ani, care a absolvit anul acesta programul de Executive MBA al Universitatii de Stiinte Economice si Administrative din Viena (WU).

Micu este de parere ca diferenta pentru angajatori o va face experienta in management a absolventilor de MBA, care trebuie sa se adauge componentei teoretice. "Mereu va conta experienta practica, mai mult decat cea din carti."
Obiectivul declarat al programelor de MBA sau Executive MBA este sa livreze manageri mai buni si mai bine pregatiti decat cei care nu au absolvit programe de master de business. Care sunt atuurile absolventilor de MBA in fata celorlalti candidati pe un job in perioade de criza? 
Piata programelor de MBA si Executive MBA, estimata la aproximativ 5 mil. euro, a inceput sa creasca puternic abia in ultimii ani, pe masura ce a avansat piata fortei de munca, iar companiile si-au rafinat criteriile cu privire la selectia oamenilor.
La o prima vedere, o criza economica ar putea incetini avansul pietei de anul viitor. La ce se asteapta coordonatorii programelor de MBA si Executive MBA in 2009? Reprezentantii scolilor de business sunt optimisti, ba chiar cred ca managerii vor incepe sa se preocupe mai mult decat inainte de formarea lor profesionala, in contextul crizei.
"Un program de MBA de buna calitate serveste oricand, si inainte si in timpul si dupa criza, pentru ca se bazeaza pe modele 'axiomatice' de business, validate de mult timp, in regiuni cu dezvoltare economica diferita, pe stiluri si atitudini de management care fac sens mai ales in perioade dificile", spune Adriana Dutescu, director al Bucharest School of Management (BSM), care ofera pe piata locala programul de MBA Romano-Candian. 
Si Roxana Ionita, recruitment coordinator al programului de EMBA al Tiffin University din cadrul Universitatii Bucuresti, considera ca un astfel de program reprezinta un atu in perioade de declin economic, deoarece angajatorii prefera in astfel de momente candidati care vor aduce imediat un plus de valoare organizatiei in contextul crizei economice actuale.
"Cei care analizeaza si gandesc solutii pe termen lung vor inclina catre a investi intr-un program de MBA/EMBA chiar in acest moment, al crizei. Valabil si pentru strategia firmelor cu privire la investitia in training, unele vor taia pur si simplu bugetul, altele vor considera ca e mai avantajos sa continue investitia in oameni. Este posibil ca firmele care de obicei isi sponsorizau in proportie de 100% cursantii sa ajusteze procentul in jos, iar participantul sa contribuie cu diferenta", afirma Bianca Ioan, director de marketing la Asebuss, care ofera un program de Executive MBA pe piata locala.
Cea mai mare parte a absolventilor de MBA/EMBA folosesc programele absolvite ca pe un argument suplimentar in momentul angajarii pe o anumita pozitie si in timpul negocierii salariale, insa, in final, diferenta in fata angajatorului o fac competentele, adica ceea ce stie si poate sa faca respectivul candidat.
"Daca pana in prezent cresterile salariale se faceau 'by default', pe viitor va conta mult mai mult ce si cum stii sa faci pentru firma. Cresterile salariale nu vor mai veni atat de usor, tonul va fi dat mai mult de competentele personale si nu de cresterea generala a economiei", este de parere Ioan, de la Asebuss, care puncteaza ca principala diferenta va fi focusul angajatorilor pe aptitudini in detrimentul "CV-ului clasic".
In perioadele de criza, unul din lucrurile care pot face diferenta este accesul la informatie. Programele de MBA/EMBA au scopul declarat de a oferi cunostinte de ultim moment si informatie din intreaga lume care pot fi folosite pentru a ajuta managerii sa inteleaga mai bine care sunt efectele a ceea ce se intampla.
Alina Vasile, country manager al City-University of Sheffield, care ofera un program de EMBA la nivel local, aduce in discutie importanta faptului ca intr-o sala de curs o mare parte a actului de invatare este dat prin discutii si interactiunea dintre studenti.
"Nu exista o substituire pentru studiile la nivel ridicat. Educatia este un lucru - nu conteaza prin ce criza trecem - care nu poate fi luat de la nimeni si cei care doresc sa se intoarca la universitate pentru orice tip de invatamant ar trebui sa fie incurajati", spune Vasile.
Studiile de caz - una din componentele esentiale ale programelor de MBA si EMBA - reprezinta probabil cel mai important atu al absolventilor in fata managerilor care nu au trecut printr-o astfel de pregatire si care nici nu s-au confruntat cu situatii dificile in cadrul companiilor in care lucreaza. "As asimila trainingul de MBA cu pregatirea indelungata si deosebit de dificila a unui pilot de vanatoare, pregatire absolut obligatorie pentru o meserie cu un grad ridicat de risc. Sigur ca si intuitia este importanta, dar este departe de a fi suficienta, mai ales in situatii de criza", completeaza Dutescu, de la BSM.
Directorul BSM spune ca, mai mult decat atat, absolvirea unui MBA este o conditie "sine qua non" pentru accesarea unei pozitii de top management, si invoca ca argument anuntul de recrutare al Google in care se specifica ca pentru pozitia de "country manager" in Romania era cautat un absolvent de MBA.
Romanii interesati sa urmeze un program de Master of Business Administration (MBA) pe piata locala se asteapta sa castige peste 7.000 de euro pe luna dupa absolvire, de peste trei ori mai mult decat media salariala inregistrata in randul managerilor care au finalizat deja un MBA, arata datele unui studiu realizat de QS Network, care organizeaza la nivel local MBA Tour, cel mai mare program international de targuri de informare de scoli de afaceri. Salariul mediu al unui absolvent de MBA de pe piata locala era de 2.100 de euro pe luna la mijlocul acestui an.
Salariile absolventilor de MBA cresc dupa absolvire indeosebi in situatia schimbarii jobului sau a promovarii. 
"S-a creat un mit, conform caruia imediat dupa absolvirea MBA-ului sau chiar in timpul studiilor de MBA principalul scop este obtinerea unei cresteri salariale substantiale. Nu consideram ca un pachet de beneficii este un scop in sine, ci doar o consecinta fireasca a unor rezultate deosebite privind performantele companiilor, generate de absolventi", explica Adriana Dutescu. 
Planurile de disponibilizari si restructurari anuntate de companii in ultima perioada plaseaza pe primele locuri cateva industrii care vor fi afectate in mod special de criza: imobiliare, productie, auto, constructii. "Ne asteptam ca in urmatorul an sa creasca interesul fata de pregatirea profesionala si a celor care provin din aceste domenii care au inregistrat cresteri spectaculoase in anii trecuti si care acum se confrunta cu problema stagnarii", spune directorul de marketing al Asebuss. 
"Cu cat intelegi mai bine ce se intampla la nivel macro, cu atat poti aproxima mai bine reactiile unei economii", spune seful de an al unei serii care urmeaza programul de Executive MBA al Asebuss.
In perioadele de criza, se pare ca managerii se intorc spre educatie. De ce? "Din nevoia de a intelege mai bine mecanismele pietei si de a utiliza in companiile in care lucreaza cunostintele dobandite pentru oferirea de solutii de combatere a efectelor crizei", este de parere Raluca Cimpea, director produse vocationale in cadrul Codecs, institutie care ofera programul de MBA al Open University Business School pe piata locala.
Pe o piata a fortei de munca pe care se fac simtite efectele crizei, un MBA te poate ajuta sa faci fata mai bine restructurarilor de personal, prin urmare sa-ti pastrezi locul de munca sau sa-ti gasesti altul.
Cimpea spune ca in 1990, cand in Marea Britanie s-a declansat o puternica criza financiara, scolile de afaceri au inregistrat un numar mai mare de candidati, deoarece oamenii au vazut in MBA un fel de "polita de asigurare".
Coordonatorul activitatii de recrutare in cadrul Tiffin University spune ca deja exista persoane inscrise pentru seria care va incepe cursurile in luna octombrie a anului viitor.
Reprezentantii scolilor de business sunt optimisti cand vine vorba de interesul managerilor pentru programe de MBA. "Paradoxal pentru unii, firesc pentru altii, se pare ca in perioade de criza apetitul pentru investitii in propria cariera si in dezvoltarea personala este mai mare, chiar substantial mai mare, decat in perioadele de crestere economica", afirma Dutescu, care adauga ca se asteapta chiar la o crestere a interesului pentru programele de formare manageriala.
Angajatii, chiar si cei care devin someri ca urmare a crizei, vor folosi aceasta situatie ca o oportunitate de a-si imbunatati nivelul de cunostinte tocmai pentru a ramane in competitie sau pentru a se pregati de o schimbare in cariera. "Este important de observat faptul ca in perioade de criza ceea ce reprezinta o catastrofa pentru unii pentru altii poate reprezenta o sansa", afirma Vasile, de la Sheffield.
Reprezentantii scolilor de businss admit ca exista un nivel mai ridicat de ingrijorare printre studenti. "Cei care lucreaza in sectorul financiar sunt mai ingrijorati decat cei din alte industrii. Totusi, este si optimism pentru ceea ce se petrece si pentru nivelul afacerilor din tara. Toti cred ca Romania va trece mai bine prin criza decat alte tari", afirma Vasile.
Piata locala a programelor de MBA si EMBA este estimata la aproximativ 5 milioane de euro, iar numarul managerilor care au absolvit astfel de programe este de 2.500. In prezent, pe piata locala sunt oferite 15 programe de MBA si EMBA, care costa intre cateva mii de euro si 35.000 de euro.
Avand la dispozitie doar estimari pentru ce ar putea sa se intample la anul, directorilor programelor de MBA si Executive MBA nu le ramane decat sa astepte reactia pietei in primavara lui 2009, cand vor incepe prezentarile de program.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO