Companii

Ce înseamnă un an mai bun în piaţa de nectaruri şi băuturi „fără bule“: o scădere mai mică

Ce înseamnă un an mai bun în piaţa de nectaruri şi băuturi „fără bule“: o scădere mai mică

Autor: Ioana David

26.11.2011, 19:36 1243

2011 a fost un an mai bun pentru piaţa băuturilor răcoritoare comparativ cu anul precedent când scăderea a fost dramatică, spune Mihaela Burtoi, group brand manager al Tymbark, companie cu un rulaj de aproape 60 mil. euro anul trecut şi care deţine două fabrici de sucuri la Vălenii de Munte (judeţul Prahova).

Mihaela Burtoi, 34 de ani, lucrează în cadrul companiei din 2002, prima funcţie deţinută fiind cea de asistent manager. De-a lungul timpului a ocupat funcţii precum cea de trade marketing manager, brand manager şi senior brand manager.

În timpul mandatului său de la Tymbark, singura companie în care a lucrat, au fost lansate branduri precum Figo, Tymbark Cool, Fontea, Tedi Play şi altele.

Din această poziţie, ea se luptă cu brandurile unor giganţi precum Coca-Cola, PepsiCo şi şi Parmalat (producătorul sucurilor Santal) care activează în categoria de sucuri, nectaruri şi băuturi răcoritoare necarbonatate (segment care pentru firmele de cerecetare se numeşte JNSD - juice, nectars, still drinks) pe care Tymbark este prezentă.

Prin prezentarea brand managerului Tymbark, Ziarul Financiar continuă seria articolelor despre managerii care se ocupă de branduri (din industria bunurilor de larg consum), cele care sunt motorul oricărui business.

Seria articolelor a început cu brand managerii PepsiCo (din cadrul diviziei de băuturi) şi a continuat cu cei ai producătorului de bere Heineken, Ursus, apoi cu doi dintre brand managerii URBB (United Romanian Breweries Bereprod), iar apoi cu brand managerii Coca-Cola Company.

Dincolo de cifre, oamenii şi modul în care văd evoluţia pieţei îşi pun definitiv amprenta asupra politicii de dezvoltare a unei companii.

Brand managerii pot fi consideraţi oamenii din umbră ai companiilor, fiind destul de puţin vizibili.

O piaţă dificilă

Criza şi scăderea puterii de cumpărare au afectat semnificativ piaţa de sucuri, nectaruri şi băuturi răcoritoare necarbonatate, care a pierdut aproape 13% din volum în intervalul 2005-2010, potrivit unor calculează ale ZF pe baza datelor companiei de cercetare Canadean.

Scăderea acestei categorii a fost cea mai mare din piaţa băuturilor răcoritoare, în condiţiile în care următorul segment afectat, băuturile carbonatate (sucurile cu bule), au pierdut numai 0,2% din volum.

Burtoi spune însă că anul 2011 a fost mai bun pe piaţa băuturilor răcoritoare, însă acest lucru nu înseamnă creşteri la nivelul segmentului pe care compania activează (JNSD).

"Înseamnă un an cu scăderi mai mici decât în 2010 faţă de 2009. În condiţiile economice actuale, putem spune că este o situaţie favorabilă, aceasta datorându-se şi acţiunilor întreprinse de principalii jucători din această piaţă care şi-au concentrat resursele în scopul atragerii clientului final către raftul de băuturi răcoritoare. Privind performanţele acestui an, pentru 2012 avem o viziune optimistă în privinţa brandurilor noastre", spune Burtoi.

La nivelul anului 2010, piaţa apei îmbuteliate şi a băuturilor răcoritoare (care include băuturile carbonatate, apa îmbuteliată, siropurile, segmentul JNSD, precum şi energizantele şi ice tea-ul şi cafeaua) înseamnă 2,8 miliarde de litri, respectiv un consum per capita de 130 de litri pe an, potrivit calculelor ZF pe baza datelor companiei de cercetare Canadean.

Piaţa poate fi estimată la 1,8-2,3 miliarde de euro anual.

Cine este Tymbark

Tymbark Maspex, care deţine două fabrici de sucuri la Vălenii de Munte (judeţul Prahova), este unul dintre cei mai mari investitori polonezi din România.

Portofoliul companiei este împărţit în divizia de sucuri (cu branduri precum Tymbark sau Tedi) şi divizia de produse instant (cu branduri precum La Festa, Brumi sau Arnos).

Compania a înregistrat anul trecut vânzări de 245 milioane de lei (58,2 milioane de euro), iar anul acesta şi-a bugetat un avans de 10%.

Grupul polonez deţine în România şi pastele Arnos, însă afacerile Tymbark Maspex cumulează doar rulajele realizate de divizia de sucuri şi de băuturi instant La Festa.

Tymbark are 700 de angajaţi, iar anul trecut ponderea exportului în cifra de afaceri a fost de 16%, potrivit unor informaţii anterioare ale companiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO