Companii

Ceaiul, din farmacie pe raftul supermarketului

17.12.2002, 00:00 75

Consumat pana nu demult doar in caz de boala, ceaiul a inceput sa fie consumat si in Romania de placere, ca dovada varietatea tot mai mare de pe rafturile supermarketurilor, de multe ori concurand cafeaua. Estimarile privind consumul de ceai arata inca o piata destul de mica, de aproximativ patru milioane de dolari, insa tendinta este in crestere.
"Piata inca nu s-a maturizat, probabil ca mai dureaza inca cel putin cinci ani," este de parere Gruia Novac, director executiv al Nova Plus, care a intrat in afacerile cu ceai dupa ce a observat ca exista loc suficient in special pe segmentul ceiurilor de fructe.
Nova Plus importa si comercializeaza ceaiuri la pliculete marca Belin si granulate marca Artifex, importate din Polonia. Compania detine aproape jumatate din piata ceaiurilor de fructe si 30% din piata ceaiului granulat, unde lider este Ekoland, adus in Romania tot din Polonia de catre compania La Festa.
Novac crede ca anul acesta compania va avea vanzari cu 50% mai mari fata de anul trecut, cand acestea au fost de doua milioane de euro. El crede ca aceasta crestere se datoreaza reducerilor de preturi practicate de companie, actiunilor promotionale si intensificarii distributiei. La acestea se adauga un alt motiv la fel de serios: "Atata vreme cat raioanele din supermarketuri sunt comune cu cele in care se afla cafeaua, ceaiul poate sa fie un concurent serios pentru cafea. Piata cafelei este enorma fata de cea a ceaiului si nu cred ca poate sa o afecteze semnificativ," spune Novac.
Cele mai mari vanzari inregistrate de companie sunt pe segmentul ceaiului de fructe, care reprezinta 80% din total, in timp ce ceaiul granulat reprezinta numai 20%.
"Ceaiul granulat se consuma mai ales vara, in special pe timpul caniculei, cu apa minerala, iar iarna foarte multa lume il prefera pentru ca deja contine zahar si nu mai e nevoie de adaos de zahar," este de parere Novac.
Nova Plus comercializeaza ceai de fructe, ceai negru aromat cu fructe, ceai verde, negru, de plante si pentru curele de slabire.
La randul sau, Alina Bacanu, reprezentant al La FestaRomania este de parere ca ceaiul tinde sa inlocuiasca bauturile racoritoare.
"In general, ceaiul este consumat iarna, mai ales cand oamenii sunt bolnavi sau este foarte frig, dar au inceput sa il consume si vara rece cu gheata in loc de o bautura racoritoare, consumatorii fiind de toate varstele," a afirmat Bacanu.
Ceaiurile Ekoland sunt ceaiuri instant cu aroma de fructe si au ca target femeile cu varste cuprinse intre 25 si 40 de ani, spune Bacanu.
 "In viitor vom aduce noi arome de ceai instant pentru piata din Romania si vom fi mai agresivi in ceea ce priveste promovarea acestui tip de ceai," a adaugat reprezentantul La Festa.
Si Novac de la Nova Plus recunoaste ca investitiile la capitolul imagine sunt foarte mici, limitandu-se mai mult la promotii decat la promovare propriu-zisa.
Un alt concurent serios pe segmentul ceaiurilor la pliculete este Unilever, care comercializeaza in Romania marca Lipton, in variantele Lipton Yellow Label, Lipton Earl Grey, Lipton Sun Tea.
Un studiu realizat de compania de cercetare de piata Mercury Marketing and Research Consultants arata ca peste 70% din cei intervievati beau ceai din plante cel putin de doua-trei ori pe sapamana.
Pana la aparitia companiilor private, piata era dominata de Societatea Nationala Plafar SA, care, in ultimii ani, s-a divizat.
In ciuda unei flore bogate si variate, nici unul din jucatorii straini de pe piata nu este interesat de deschiderea unui centru de productie in Romania.
"Acest lucru nu s-ar justifica decat in cazul unor facilitati fiscale, care ar da Romaniei un anumit avantaj. Deocamdata nu sunt respectate normele de calitate, dar speram ca in viitor sa fin capabili sa transmitem materie prima romaneasca," a declarat Novac de la Nova Plus.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO