Companii

Cine critica strategia energetica are de suferit

10.12.2002, 00:00 21

Controversele legate de planurile guvernului de a crea un gigant al sectorului ceh de electricitate s-au accentuat saptamana trecuta, cand directorul Severomoravska Energetika, cel mai mare distribuitor de electricitate din Cehia, a fost amenintat cu concedierea pentru ca a criticat planurile respective.
Tomas Huner recunoaste ca pozitia sa de presedinte al consiliului si manager general al celei mai mari companii de distributie de electricitate din Republica Ceha, Severomoravska Energetika (SME), a fost probabil amenintata inainte sa apara la sediul din Brno al Oficiului pentru Protectia Cocurentei Economice (UOHS). In cazul in care acesta avea vreun dubiu, audierea sa in cadrul oficiului concurentei l-a spuberat: intr-adevar, cine critica strategiile guvernamentale, va avea de suferit.
Huner, unul dintre cei mai independenti manageri din cadrul sectorului de electricitate pentru o lunga perioada de timp, a profitat de aceasta audiere pentru a ataca strategia de baza a guvernului legata de vanzarea pachetelor majoritare de actiuni din cadrul celor opt distribuitori regionali de electricitate ai tarii catre producatorul dominant de electricitate al Cehiei CEZ.
Prin aplicarea acestor planuri va fi distrusa independenta companiilor regionale, acestea vor fi obligate sa cumpere energie produsa de CEZ la preturi dictate de aceasta companie si vor fi anulati primii pasi, ezitanti, facuti in sensul liberalizarii pietei de electricitate, a avertizat Huner.
Comentariile facute in cadrul UOHS sunt de obicei confidentiale. Totusi, avand in vedere prezenta a doi reprezentanti ai CEZ in cadrul audierii de pe 1 decembrie, unul dintre acestia fiind nou-alesul director al departamentului de strategie al companiei, Petr Voboril, ca si a doi avocati ce reprezentau compania, Huner admite ca nu se astepta la discretie.
Vestile legate de comentariile sale au ajuns la guvern, care detine un pachet de 48,6% din companie, prin intermediul companiei de stat Fondul National al Proprietatii (FNM). CEZ detine un pachet de 10,4% in cadrul SME.
Parerile exprimate de Huner nu au fost conforme cu asteptarile guvernului. Directorii altor companii de distributie in cadrul carora statul este actionar majoritar au preferat sa nu faca nici un fel de comentariu legat de planurile guvernului. Drept urmare, una din concluziile lui Huner este clara: atat ministrul industriei si comertului Jiri Rusnok si prim ministrul Vladimir Spidla vor sa-l sanctioneze.
De fapt, semnele de avertizare existau chiar inainte de audierea din cadrul UOHS. FNM i-a trimis o scrisoare lui Huner cu cinci zile inainte de audiere in care-l anunta ca a fost convocata o intrunire extraordinara a consiliului SME pe 11 ianuarie. Pe agenda erau incluse numai doua subiecte: anuntarea ultimelor rezultate inregistrate de companie si alegerea unui nou consiliu de conducere. Reprezenta aceasta o amenintare din partea FNM? "As prefera sa nu comentez," a declarat Huner, adaugand ca intreaga situatie a devenit acum o problema politica.
Huner a intrebat UOHS cum de au fost comentariile sale aduse la cunostinta guvernului din moment ce trebuia respectat principiul confidentialitatii. Pana in prezent, nu a primit nici un raspuns la aceasta intrebare. Oficiul de relatii cu presa al UOHS a refuzat sa raspunda la intrebarile formulate de Prague Business Journal cu privire la acelasi subiect al confidentialitatii. In schimb, institutia a declarat ca posibilitatea achizitionarii companiilor de distributie de catre CEZ este inca examinata, dar ca discutiile se vor prelungi probabil peste termenul limita de cinci luni, pentru ca unele documente au fost predate tarziu.
In cazul in care achizitia va fi aprobata, CEZ va detine pachete majoritare in cadrul a cinci pana la opt companii de distributie, inglobandu-si practic clientii mai mari. Decizia urmeaza a fi luata pana la 20 decembrie.
Cu privire la pozitia lui Huner, unii critici au aratat ca se pare ca acesta a luat apararea actionarilor minoritari din cadrul companiei, cum ar fi compania germana E.ON. Huner, insa, a aratat ca nu este de fapt impotriva planurilor guvernului, dar ca strategia acestuia este totusi exagerata.