Companii

Cine este romanul pe mana caruia retailerul Drogerie Markt lasa 45 de milioane de euro pentru o retea de 100 de magazine

Cine este romanul pe mana caruia retailerul Drogerie Markt lasa 45 de milioane de euro pentru o retea de 100 de magazine

Milan Radin, directorul general al DM Romania: Este atat de mult de lucru la noi incat nu avem cum sa nu atragem fonduri. In curand vor incepe sa circule banii pentru autostrazi, terenuri, complexuri rezidentiale. Unele domenii vor fi afectate, dar per total criza este mai mult psihologica pentru ca pana acum s-a primit prea mult si pe terenuri si pe chirii, iar acum socul este prea mare sa obtinem cu 30% mai putin pentru toate acestea.

01.06.2009, 00:00 1143

Radin, 36 de ani, a revenit in Romania in 2007 la conducerea operatiunilor DM, dupa aproape 20 de ani petrecuti in tari ca Austria, Franta, Bulgaria, Polonia sau Sebia. De atunci, Radin a coordonat deschiderea a 15 magazine in marile orase si merge inainte cu planul de extindere pana la 100 de unitati.

Nascut la Timisoara, Radin a plecat din Romania la varsta de 15 ani, cu putin inainte de Revolutie. "A fost dorinta de libertate, de a invata. Aveam televiziunea iugoslava si vedeam situatia din Vest, partea comerciala - masini, computere -, le-am vrut si am zis ca trebuie sa trecem dincolo sa le luam daca sunt acolo", isi aminteste Radin.
Dupa ce a terminat liceul in Austria, si-a continuat studiile universitare la Strasbourg (Franta), Plovdiv (Bulgaria), Cieszyn (Polonia) si a terminat MBA-ul Universitatii Sheffield in Grecia si Serbia. Dupa doi ani petrecuti in Statele Unite ale Americii s-a intors in Austria in 2002 ca area manager pe Europa Centrala si de Est la Raiffeisen, ocupandu-se pana in 2004 de finantare, dezvoltare si transport in departamentul de comert exterior. Urmatorul pas a fost facut in cadrul Drogerie Markt ca director executiv pe Serbia pana in 2007 cand a reusit sa convinga conducerea companiei sa intre in Romania.
"Eu personal mi-am dorit sa vin mai devreme, dar decizia a fost sa se continue cu Bosnia, Serbia si apoi cu Romania. Cred ca se putea veni fara probleme si in '99, 2000 pentru ca Estul este noul Vest, de noi depinde restul. M-am intors in Romania cu un card visa, cu un telefon si cu masina si am inceput sa creez", spune Milan Radin.
Ce a gasit Radin la intoarcere? "Erau deja jucatorii mari Carrefour, Auchan, erau multe banci, piata era mult mai complexa decat in Serbia sau Croatia, unde fusesem anterior. Aici piata era euforica, cu preturi foarte mari, cu spatii putine si chirii mari greu de negociat cu proprietarii, pentru ca toti cereau contracte pe un an stiind ca oricum in urmatorul an se dubleaza iar", explica directorul general al DM Romania.
 
Trecerea de la mall pe arterele pietonale
In noiembrie 2007 a deschis primul magazin la Timisoara, ajungand intr-un an jumatate la peste 15 unitati in Bucuresti, Cluj, Deva, Targu-Mures, Constanta sau Oradea.
In iunie va intra pentru a doua oara in Constanta cu drogheria numarul 17, iar daca vara o vede "mai linistita", in ultima parte a anului va mai deschide cinci magazine. "Zona trebuie sa aiba viitor, chiria sa ne ofere profitabilitate dupa al treilea sau maxim al cincilea an. Pentru primavara lui 2010 am avut discutii pentru noua proiecte, in urmatorii trei ani urmand sa ajungem la aproape 100 de drogherii in toata tara", afirma Radin, care vrea sa treaca conceptul de drogherie din centrele comerciale, stradal.
Pentru un spatiu intre 300 mp si 420 mp, in care lucreaza in medie sase angajati, investitia, care cuprinde stocul de marfa, variaza intre 300.000 si 600.000 de euro. Compania a inceput colaborarea cu 17 furnizori, iar in prezent are peste 70 de furnizori care alimenteaza unitatile DM cu produse pe segmentele Beauty, wellness, baby si uz casnic.
Pe langa marcile Unilever, Beiersdorf, P&G, Coty Cosmetics sau Henkel, drogheria are 21 de marci proprii, cu 30% pana la 50% mai ieftine decat brandurile mari. Conducerea companiei nu face publice deocamdata rezultatele retelei la nivel local, dar spune ca magazinele de aici au avut o crestere in 2008 mult peste media de aproape 18% la nivel international.
Pentru urmatoarele unitati, DM se uita in special la spatiile stradale.
"In urma cu un an s-au creat preturi foarte mari, comparabile cu cele din Viena, Budapesta sau Munchen, cu toate ca nu avem vanzarile de acolo si nici nu suntem atat de cunoscuti. Mai mult, negocierea pentru spatii stradale este mai lenta pentru ca, de cele mai multe ori sunt singura sursa de venit pe care o au proprietarii persoane fizice", crede Milan Radin, care preconizeaza ca in a doua parte a anului nivelul chiriilor va suferi o ajustare in jos de pana la 50%.
Primele care se vor retrage de pe arterele pietonale sunt bancile, dupa opinia lui Radin, urmate de magazinele de mobila sau restaurantele care au prea multi metri patrati pentru incasarile pe care le realizeaza. "Pana acum s-a mers pe licitarea spatiilor, chiar daca chiriasul pleca dupa 6 luni. Merita sa spargi un spatiu mare pentru a face cinci buticuri decat sa astepti sa vina unul care il cere pe tot. Acum cele mici vor disparea, iar cand se vor crea din nou spatii mari vom veni noi", anunta Radin.
Drogheriile pe care le administreaza Milan Radin nu vor depasi insa 500 de metri patrati, spre deosebire de cele din Ungaria, Germania sau Austria unde este nevoie de un spatiu de pana la 1.000 de metri patrati. Diferente intre magazinele din Romania si cele deschise in tarile din regiune sunt si in privinta comportamentului de consum. Romanii pun mai mult accent pe produsele de ingrijire personala, in timp ce segmentul foto sau cel de hrana pentru animalele necesita mai putin spatiu decat in Serbia, de exemplu.
 
Adevarata criza nu este la noi
Drogerie Markt nu a resimtit o scadere a consumului in ultimele luni, Radin anuntand ca activeaza pe un segment mai putin afectat datorita produselor de baza pentru clienti pe care le comercializeaza. In plus, nici la nivel de tara nu ar trebui sa fim la fel de afectati ca SUA sau Anglia, unde oamenii au ramas nu doar fara locuri de munca, ci si fara locuinte.
"Este atat de mult de lucru la noi incat nu avem cum sa nu atragem fonduri. In curand vor incepe sa circule banii pentru autostrazi, terenuri, complexuri rezidentiale. Unele domenii vor fi afectate, dar per total criza este mai mult psihologica pentru ca pana acum s-a primit prea mult si pe terenuri si pe chirii, iar acum socul este prea mare sa obtinem cu 30% mai putin pentru toate acestea", spune el.
Intrebat ce trebuie schimbat pentru a dezvolta economia, Radin are un singur raspuns -infrastructura.
"Totul ar deveni mult mai aproape. Daca in alte tari calculam distantele in kilometri, aici calculam in ore. Este o bariera in calea investitorilor si a turismului. Cate locuri de munca s-ar crea numai daca am incepe sa construim?", se intreaba directorul general al Drogerie Markt.
La nivel international, DM, care avea anul trecut peste 2.000 de filiale si 30.000 de angajati, concureaza direct cu drogherii ca Schlecker, Muller sau Rossmann, jucatori care nu au intrat deocamdata la nivel local.
 

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO