Companii

Cine sunt cei mai mari chiriasi ai mallului Cotroceni Park

Cine sunt cei mai mari chiriasi ai mallului Cotroceni Park

2.000 de oameni lucreaza la finalizarea centrului comercial din zona Cotroceni

22.10.2009, 00:00 785

AFI Palace Cotroceni, cel mai mare centru comercial din Romania,care urmeaza sa se deschida la sfarsitul acestei luni, a atras numeimportante ca Real, Domo, Inditex sau US Food Network (companiacare detine franciza KFC), doar acestea urmand sa ruleze peste 150mil. euro, potrivit estimarilor ZF.

Desi au reusit sa aduca in mall toate numele mari prezente dejain retailul de fashion din Romania, proprietarii Cotroceni Park nuau atras "vedete" noi din acest segment, companii precum H&Msau Primark.

"Au fost operatori romani care urmau sa aduca mai multe francizeinternationale, dar care au amanat din cauza crizei financiare.Este greu sa deschizi un magazin nou daca brandul nu este denotorietate. Mai mult, francizorii vor sa acorde brandul unorcompanii care au puterea financiara sa se dezvolte cu cel putin 2-3unitati, sa investeasca masiv in publicitate, iar firmele locale nuau deocamdata planuri de extindere", a declarat pentru ZF RazvanGheorghe, directorul firmei de consultanta imobiliara Cushman &Wakefield, unul dintre agentii de inchiriere ai proiectului.

Gheorgheadmite ca circa 6-7 branduri, avand o notorietate relativ scazuta,s-au razgandit sa mai intre in Cotroceni din cauza situatieieconomice incerte.

In vremuri mai bune

Centre comerciale ca Baneasa Shopping City din nordul Capitalei,Liberty Center din cartierul Rahova sau Militari Shooping Center aumizat pe brandurile noi aduse, incercand astfel sa se pozitionezediferit fata de celelalte malluri prezente deja pe piata.

Daca Liberty Center a atras un numar mare de branduri mai putincunoscute la nivel local, centrul comercial din Baneasa a facutpublica o lista cu "greii din fashion", printre carePeek&Cloppenburg, Zara Home, Max Mara Weekend sau MarinaRinaldi, iar cel din Militari, doua nume importante, Decathlon siC&A.

"In anii trecuti, piata era la stadiu incipient, era normal saauzim de foarte multe nume noi. Cu C&A, de exemplu, discutiilepentru Cotroceni au inceput din 2005, cand poate anumite proiectede malluri nici nu se discutau. Cu toate acestea, a fost un proiectcare a durat mult, patru ani, iar intre timp piata s-a dezvoltat.Cred totusi ca numarul restrans de branduri noi nu va depunctaCotroceni, important este mixul, faptul ca este foarte puternic pecomponenta de leisure si entertainment", a spus Andrei Vacaru,consultant in cadrul departamentului de retail al firmei deconsultanta Jones Lang LaSalle, cel de-al doilea agent deinchiriere al mallului.

Cine ar mai putea veni

Mai mult, "in momentul de fata piata locala nu mai este atat deatractiva si nici noi nu mai suntem atrasi de branduri noi.Cheltuim inca putin fata de Ungaria, Slovacia sau Polonia", ilcompleteaza Gheorghe.

AFI Cotroceni este ultimul mare proiect finalizat in acest an,ceea ce inseamna ca jucatorii din retail vor face o pauza in cepriveste dezvoltarea, mai ales ca nici arterele pietonale nu oferaun cadru favorabil deocamdata. Asta inseamna ca numele noi vor aveaprimele contacte cu piata locala abia din a doua jumatate a anuluiviitor sau poate chiar in 2011.

Retailerul Tesco, lanturile de magazine de tip discount Lidl siAldi, magazinele de mobila Asko sau cele de bricolaj Leroy Merlin,dar si germanii de la H&M sau britanicii de la Primark suntasteptati in urmatorii ani in Romania, potrivit specialistilor inconsultanta. Daca Leroy Merlin, Lidl si Aldi au facut deja primulpas, interesandu-se de spatii pentru magazine, pe partea de fashionva mai dura cativa ani, mai ales ca retailerii vor sa intre direct,nicidecum prin franciza.

Gata cu franciza! Intram direct

Printre retailerii noi din AFI Cotroceni se numara House,magazinul de imbracaminte pentru tineri adus de polonezii de la LPPFashion, care mai detin Reserved si Cropp Town si magazinul dearticole sportive de origine franceza Go Sport. O tendinta poate fiinsa intrarea directa a companiilor internationale.

Waikiki, magazinul de imbracaminte deschis pentru inceput inUnirea Shopping Center, va fi deschis direct de catre compania-mamadin Turcia impreuna cu un alt brand X-Side, fiecare avand circa1.000 de metri patrati.

Si Mango, retailerul spaniol de imbracaminte si accesorii intradirect in Cotroceni, chiar daca celelalte magazine, fie ca vorbimde cel din Unirea, fie ca vorbim de Plaza, Bucuresti Mall sauBaneasa Shopping City, sunt deschise prin intermediul companiilorSolmar si Peeraj Group care au adus franciza la nivel local.

Chiar daca nu sunt multe nume noi, retailerii care au incheiatdeja contracte cu dezvoltatorii mallului estimeaza vanzari celputin la fel de bune ca in centrele comerciale cu renume dinCapitala. Unii pluseaza, chiar daca vor deschide in plinacontractie a consumului. "Estimam vanzari cu cel putn 20% mai maridecat in restul centrelor comerciale", spun reprezentantii LPPFashion.

Spera la vanzari mari

Cel mai mare chirias, Real, care aduce primul sau hipermarketintr-un centru comercial, celelalte 21 de unitati fiind amplasatefie in spatii stand-alone, fie in parcuri de retail ar putea aducein primul an de functionare venituri de pana la 100 mil. euro,potrivit calculelor ZF. Rezultatele ar putea fi influentate defaptul ca in Bucuresti Real aduce vanzari peste media retelei lanivel national si ca in centrul din Cotroceni va opera cu programnon-stop.

Un alt retailer important, Inditex, a adus sapte din cele optbranduri ale sale, printre care Zara, Bershka, Pull&Bear sauStradivarius, pe o suprafata de circa 4.000 de metri patrati.

Compania, care va angaja peste 200 de persoane, poate rulaafaceri de pana la 10 mil. euro cu aceste magazine, tinand cont demedia pe care o realizeaza per magazin la nivel national si defaptul ca suprafetele magazinelor vor fi mai mari decat in altemalluri.

Cele mai multe magazine din Cotroceni vor avea insa cateva sutede metri patrati.

"Am inchiriat 380 mp pentru un magazin de incaltaminte siaccesorii Aldo, cu care speram sa obtinem vanzari comparabile cucelelalte doua pe care le avem in Bucuresti Mall si Baneasa sipentru un magazin multibrand Rafar Brands, in concept propriu careinclude brandurile Olsen, Kipling, Mandarina Duck, FratelliRossetti sau Bruno Magli", spune Ramona Stanciulescu, directorulRafar, divizia de fashion si restaurante a RTC.

Si o "relocare"

Benvenuti a mutat magazinul din Liberty Center in Cotroceni,intr-un spatiu de 145 mp si estimeaza vanzari de circa 2.500 deeuro/mp, adica venituri totale de peste 350.000 de euro in primulan de functionare.

"Toata lumea se asteapta sa mearga acest centru comercial, maiales ca au semnat contractele cu un an sau doi in urma si nu s-aumai putut razgandi", crede Adrian Cazu, director de magazine alBenvenuti.

"Pana acum, AFI Cotroceni se diferentiaza de celelalte centrecomerciale din proximitate prin marime si mixul de branduri.Urmeaza sa vedem care vor fi strategiile de marketing pe care levor aborda pentru atragerea traficului si care ii vor diferentia deconcurenta. Cred ca centrele cu o vechime mai mica de un an vor fimai afectate pentru ca nu au inca un trafic fidel, dar batalia peclienti se va duce prin strategiile de marketing si campaniile decomunicare pe care le vor demara reprezentantii centrelorcomerciale", este de parere Ramona Stanciulescu de la Rafar, careare magazine atat in Plaza Romania, situat la o distanta de maiputin de un kilometru de Cotroceni, cat si in Liberty center dinsudul Capitalei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO