Companii

Cine sunt românii care se luptă cu Kaufland, Cora sau Real şi trec de 100 de magazine cu Annabella sau Succes Nic Com

Cine sunt românii care se luptă cu Kaufland, Cora sau Real şi trec de 100 de magazine cu Annabella sau Succes Nic Com

Autor: Cristina Rosca

19.11.2011, 19:31 5106

Opt antreprenori români se bat de la egal la egal cu greii din comerţul modern, precum Kaufland, Carrefour sau Penny Market, şi completează topul celor mai mari 20 de jucători din comerţul cu amănuntul. Astfel, oameni de afaceri precum Nicolae Sarcină, Dan Mutu şi Radu Timiş controlează afaceri în domeniu cu venituri anuale ce ajung chiar aproape de 50 de milioane de euro.

Topul celor mai mari companii care au ca activitate comerţul cu amănuntul este dominat, aşa cum era de altfel aşteptat, de Kaufland, Carrefour şi Real,-, jucători străini ale căror afaceri anuale variază de la câteva sute de milioane de euro la peste un miliard, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.

Cele 20 de poziţii ale topului sunt împărţite însă de 12 companii cu acţionariat străin şi de alte opt cu acţionariat românesc. Cel mai mare jucător român este MiniMax Discount, cu afaceri de circa 66 milioane de euro anul trecut.

Compania Mercadia, deţinută de omul de afaceri Dinu Patriciu, a achiziţionat în 2010 reţeaua de magazine cu discount MiniMax de la grupul austriac din imobiliare Real4You şi alţi doi investitori străini. Atunci unitatea deţinea 31 de unităţi operaţionale, iar în prezent se apropie de 60. O parte dintre magazinele MiniMax au fost transformate de Patriciu în Macro, în prezent având loc un proces de rebranding.

Gorjeanul cu 134 de magazine

Pe locul secund în rândul românilor apare Nicolae Sarcină, care a avut afaceri de aproape 200 milioane de lei (47,3 mil. euro) anul trecut, în domenii variate, de la comerţ şi restaurante la benzinării şi transporturi. Totuşi, informaţiile despre antreprenorul gorjean Nicolae Sarcină (42 de ani) sunt puţine, el fiind unul dintre cei mai discreţi oameni de afaceri locali. Compania Succes Nic Com pe care o deţine şi sub care operează toate activităţile se apropie de majorat şi reuşeşte să crească indiferent de condiţiile economice din piaţă.

Numele companiei gorjene a apărut în prim-plan în urmă cu câteva luni, când a anunţat achiziţia celor cinci hipermarketuri PIC deţinute anterior de oamenii de afaceri Ilie şi Cornel Penescu.

Hipermarketurile PIC sunt acum în insolvenţă.

Compania Succes Nic Com şi-a început activitatea în anul 1994, având ca principal domeniu de activitate comerţ ul en-gross şi en-detail cu produse alimentare, băuturi şi tutun, dar şi cu produse nealimentare, potrivit informaţ iilor de pe site-ul companiei.

În continuare, unul dintre cele mai importante obiecte de activitate ale companiei Succes Nic Com îl reprezintă lanţul de magazine cu acelaşi nume, ajuns în prezent la 134 de unităţi şi venituri de 31 mil. euro.

Pe cine a ocolit insolvenţa?

Prezenţa în top a unor companii precum Succes Nic Com sau Annabella, controlate de antreprenori locali, este o surpriză plăcută în condiţiile în care criza financiară a şters de pe harta comerţului românesc mai multe companii româneşti, precum Univers'all, Pic sau Ethos.

Pe piaţa locală există astfel exemple de branduri care au dispărut ca urmare a problemelor financiare ale companiilor lor. Aceste exemple sunt Univers'all, companie intrată în faliment, şi Pic, intrată în insolvenţă în 2009.

Închiderea reţelei de 14 supermarketuri Univers'all, companie controlată de omul de afaceri Răzvan Petrovici, a fost primul eşec răsunător din retail. La rândul său Pic, o altă companie cu capital autohton, deţinută de fraţii Penescu, a intrat în insolvenţă în 2009 cu datorii de circa 60 mil. euro. Pic, care avea la finele anului 2008 aproximativ 3.000 de angajati şi rulaje de 150 mil. euro, a rămas fără niciun hipermarket şi astfel a dispărut şi brandul, unul dintre cele mai puternice branduri locale din retailul autohton.

Tot criza financiară a condus la dispariţia unui alt brand, Ethos. Reţeaua de supermarketuri Ethos, controlată de Ion Şoloman, nu mai are funcţională niciuna dintre cele 20 de unităţi.

Unele dintre spaţiile Ethos au fost preluate de reţele precum Profi sau Mega Image, care le-au transformat în magazine proprii.

Cum cresc când consumul scade?

Cu toate acestea, există jucători români care au reuşit să se menţină pe piaţă în pofida crizei financiare şi a scăderii consumului cu peste 20% cu mulat în perioada 2009-2011.

Un exemplu în acest sens este familia Mutu, care controlează businessul Annabella cu afaceri de aproape 40 mil. euro anul trecut. "Deşi nu ştim când îşi va reveni consumul, vom mai deschide trei noi unităţi anul viitor şi vom ajunge la un total de 35. Mai mult, estimăm creşterea businessului atât anul acesta, cât şi anul viitor cu până în 10%", spune omul de afaceri Dan Mutu, care îşi concentrează activitatea din retail doar în judeţul Vâlcea.

Omul de afaceri care deţine lanţul de magazine Annabella spune că nu are în plan să iasă din acest judeţ în viitorul apropiat. Vâlcea este unul dintre judeţele cu cei mai puţini retaileri moderni, niciun lanţ de hipermarketuri sau magazine cash&carry nefiind prezent.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO