Companii

Comerciantii auto ruleaza la maximum. Piata a crescut cu 65% in patru luni

17.05.2005, 19:24 17

Estimarile temperate de crestere ale pietei auto facute la inceputul anului de analisti, care anticipau cresteri anuale de 10%-15% sunt si dupa a patra luna a acestui an infirmate de evolutia importatorilor si producatorilor de automobile. Fie ca este vorba de marci locale precum Dacia, sau de marci de import frantuzesti, germane sau asiatice, luna aprilie a confirmat trendul de crestere puternica din primele trei luni ale anului.

Ce a generat insa o astfel de evolutie si mai ales cat poate sa continue?

Pe de o parte, spun jucatorii din domeniu, intarirea monedei nationale in raport cu euro - moneda de referinta pe piata auto - a facut ca preturile masinilor sa fie luna de luna tot mai mici, mai ales ca plata acestor masini se facea in lei. Astfel, doar de la inceputul anului evolutia cursului valutar a facut ca masinile sa fie mai ieftine in lei cu aproape 10%.

Nu trebuie uitate veniturile mai mari la care se asteapta cei mai multi dintre romani o data cu intrarea in vigoare a cotei unice de impozitare. Alaturi de acestea se afla promotiile derulate de importatori si producatorii auto, care au impanzit pauzele publicitare din programele televiziunilor, radiourilor sau panourile de afisaj si chiar paginile de Internet. Comunicarea foarte agresiva a acestor oferte promotionale a facut ca multi dintre cei care isi permiteau sa isi cumpere o masina si poate ca stateau pe ganduri sa faca ultimul pas, acela de a merge la un dealer si a semna contractul de cumparare.

Practic, fiecare dealer din teritoriu ofera, prin intermediul parteneriatelor cu banci sau societati de leasing, finantare in cazul in care achizitia nu se face cu banii jos.

Iar aceasta varianta de achizitie cu plata amanata, fie ca este vorba de leasing sau credit, castiga pe zi ce trece tot mai mult in preferintele romanilor.

Dupa primele patru luni ale anului, ponderea achizitiilor in leasing era de aproape 60% din totalul importurilor de automobile, iar daca la acest sistem se adauga si creditul, atunci ponderea finantarilor in totalul achizitiilor de masini urca la mai bine de 75%-80%.

Chiar daca ritmul exploziv de crestere al pietei auto se va reduce in urmatoarele luni, estimarile analistilor din piata se indreapta catre o crestere cu aproximativ 30%-35% a pietei auto, ritm similar cu cel de anul trecut cand piata auto a ajuns la cel mai ridicat nivel de dupa revolutie. In 2004 s-au vandut pe piata romaneasca peste 180.000 de automobile, urmand ca anul acesta granita psihologica a celor 200.000 de unitati sa fie depasita, la randul ei.

Chiar daca fata de situatia din urma cu doi-trei ani piata auto a ajuns la un nivel mult superior, in raport cu tarile din zona Romania nu sta chiar asa de bine. Potrivit statisticilor, dintre tarile europene, doar Albania are un grad de motorizare (raport intre numarul de masini si populatie) inferior Romaniei.

ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO