Companii

Compania SilvaRom s-a strecurat in alcovurile germanilor

10.04.2001, 00:00 72



SilvaRom, unul dintre cei mai mari producatori de mobila din Romania, plaseaza jumatate din productia sa, adica mobila de circa 7 milioane $, pe piata germana.

"Cel mai bine vandute produse pe piata germana sunt dormitoarele. Nemtii prefera paturile romanesti din lemn masiv, cu un luciu specific, patinat", spune Andrei Menhardt, Director General SilvaRom.

Companiile romanesti au mare succes pe aceasta piata si datorita preturilor, mai spune Menhardt.

"Produsele adresate pietei interne sunt realizate integral, inclusiv design-ul, de SilvaRom. Mobila pentru export este realizata in colaborare cu clientii care, uneori, cer si un design anume.

Germania este o tara cu putere de cumparare foarte mare, iar mobila romaneasca si-a facut drum pe aceasta piata in ultimii ani. Am castigat acesti clienti dupa privatizarea SilvaRom, in 1993, si contactele au fost stabilite la marile targuri si expozitii din domeniu - la Paris, Koln si in Romania," spune Menhardt.

Germania este principala piata de export, considerand ca in 2000 a "absorbit" mobila romaneasca in valoare de 125 de mil. de $.

Din aceasta suma, SilvaRom a vandut in Germania mobila de circa 7 milioane de $, avand pe aceasta piata diversi concurenti, atat romani (Alprom, Moldo Mobila), dar si straini (din Polonia, Cehia, Ungaria si Italia).

Compania, privatizata din 1993 prin metoda MEBO, a avut in 2000 o cifra de afaceri de 300 mld de lei (aproximativ 14 mil. de $), profitul brut reprezentand 12% din aceasta suma.

Comparativ cu 1999, vanzarile au crescut cu 40%, dar trei sferturi din cresterea acestei sume s-a datorat inflatiei si restul (10% din volumul valoric al vanzarilor) s-a datorat cresterii productivitatii, a spus Menhardt.

SilvaRom este una dintre putinele companii romanesti care au trecut "hopul" privatizarii prin MEBO (Management Employee Buy-Out, adica cumpararea actiunilor firmei de catre angajati si conducere), in conditiile in care aceasta era considerata, cu cativa ani in urma de specialistii in domeniu ca avand putini sorti de izbanda.

"Nu stiu cum de am reusit noi", spune Menhardt. Nu cred ca exista o reteta care poate fi aplicata peste tot. Dupa privatizare ne-am ghidat dupa cateva idei care par simple: pastrarea si dezvoltarea retelei de clienti, retehnologizarea - cu surse de investitii care "sa nu ne ingroape", motivarea angajatilor. ai acestea sunt doar cateva conditii."

In perioada care a trecut de la privatizare, firma a beneficiat de investitii de peste 10 milioane de dolari, mai ales in utilaje, infrastructura si conditii de munca.

"Toate aceste investitii s-au realizat prin autofinantare, in principal prin reinvestirea, anuala, unui procent din profit. Politica noastra vizeaza distribuirea unui procent de 40% pentru plata dividendelor si restul, de 60%, pentru investitii", a mai spus Menhardt.

In 2001 management-ul SilvaRom spera sa poata investi 1 milion de DM in utilaje, transporturi si depozite.

Compania are trei fabrici pentru produse finite - doua pentru mobilier de dormitor si una pentru semifabricate. SilvaRom are 900 de angajati, in timp ce in 1993 erau 1240 de lucratori.

Conducerea spune ca nu a disponibilizat personal, ci toate "pierderile au fost naturale - pensionari sau schimbarea locului de munca". Salariul mediu net este de 2,3 milioane de lei, plus tichetele de masa (care valoreaza cam 700.000 lei pe luna).

Materiile prime ca lemnul si furnirele, sunt, in proportie de 70%, autohtone. Majoritatea accesoriilor si unele materiale de finisaj sunt importate.

Compania lucreaza numai pe comenzi, iar pentru 2001 are contracte incheiate pentru export care acopera toata perioada anului.

Produsele SilvaRom se adreseaza populatiei cu venituri medii, mai ales tineretului, intrand in competitie cu Mobexpert (care a avut in 2000 vanzari de 100 milioane DM) si Modul Design.

Printre marii clienti ai SilvaRom se numara directiile Finantelor Publice, banci (BCR, BRD, Eximbank), hoteluri (Perla, Majestic si Amiral de la Mamaia).

Industria mobilei este una dintre cele mai importante participante la exportul Romaniei: in 2000, valoarea mobilei vandute pe pietele externe a fost de 441 mil. $, comparativ cu 420 mil. $ in 1999.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO