Companii

Consorţiul Delloite-Muşat-Systra va acorda consultanţă statului pentru privatizarea CFR Marfă

 Consorţiul Delloite-Muşat-Systra va acorda consultanţă statului pentru privatizarea CFR Marfă

Autor: Lidia Neagu

10.04.2012, 13:46 653

Ministerul Transporturilor a selectat consorţiul format din fimele Deloitte, Muşat&Asociaţii şi Systra pentru servicii de consultanţă la privatizarea CFR Marfă, vânzare care trebuie încheiată până la sfârşitul lunii octombrie şi în care ar putea fi implicate BERD şi IFC.

"Pentru consultanţă privind privatizarea CFR Marfă a fost ales un consorţiu condus de Delloite, din care mai fac parte Muşat&Asociaţii şi Systra (Franţa). Contractul urmează să fie aprobat prin hotărâre de guvern, după care va fi semnat", au declarat pentru MEDIAFAX surse din Ministerul Transporturilor.

Asocierea va propune strategii de privatizare a CFR Marfă, pe baza unei analize diagnostic preliminare, care apoi va fi agreată de minister şi aprobată de Guvern, va evalua compania în vederea stabilirii valorii de piaţă a acţiunilor şi va asigura asistenţa tehnică în derularea procesului de privatizare.

Alături de consorţiul câştigător, au mai depus oferte pentru contractul de consultanţă Boston Consulting Group cu Horvath &Partners şi Boştină şi Asociaţii SPRL, Roland Berger cu Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP), precum şi două oferte individuale, de la PwC şi Ernst&Young.

Anunţul de selectarea a intermediarului pentru privatizarea CFR Marfă a fost publicat în luna februarie, Ministerul Transporturilor anunţând atunci că aşteaptă ofertele pentru lista scurtă a candidaţilor până la 16 februarie, urmând ca ofertele finale să fie depuse până la 12 martie.

Compania Deloitte a mai fost angajată în 2008 să realizeze împreună cu Boştină&Asociaţii strategia de privatizare a CFR Marfă. Propunerea consultanţilor a fost ca statul să vândă integral acţiunile CFR Marfă, prin licitaţie deschisă sau prin negociere directă, însă privatizarea a fost amânată din cauza condiţiilor nefavorabile din piaţă. În 2008, compania era evaluată la aproximativ 1 miliard de euro.

În luna septembrie a anului trecut, CFR Marfă figura în scrisoarea de intenţie convenită cu FMI în grupul primelor nouă companii unde va fi angajat management privat, cu perspectiva vânzării unui pachet de 20% din acţiuni.

Câteva săptămâni mai târziu, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a decis vânzarea a peste 50% din acţiuni, preşedintele Traian Băsescu afirmând că CFR Marfă a fost "profund căpuşată" prin serviciile care i s-au prestat şi că singura metodă de diminuare a vulnerabilităţii companiilor de stat este privatizarea.

Ulterior,Guvernul şi FMI au convenit ca CFR Marfă să fie scoasă de pe lista companiilor cu management privat şi vândută unui investitor strategic, într-un proces care să fie încheiat până la sfârşitul lunii octombrie 2012 şi în care să poată fi implicate BERD şi IFC, divizia de investiţii a Băncii Mondiale.

Astfel, conform calendarului, statul va publica prospectul de vânzare a acţiunilor până la jumătatea lunii iunie şi va încheia privatizarea până la sfârşitul lunii octombrie.

În acest interval vor continua măsurile prin care firmele rău-platnice să fie convinse să îşi achite facturile restante, prin trimiteri de preavize şi dispunerea de "măsuri legale" împotriva acestora.

Conform celor mai recente date, în 2010, CFR Marfă ocupa locul zece în Europa din punct de vedere al volumului de mărfuri transportate, cu 31 milioane tone, şi avea la finele anului trecut 8.270 salariaţi.

Potrivit datelor financiare preliminate ale CFR Marfă cuprinse în proiectul de buget pe 2012, operatorul a înregistrat anul trecut pierderi de 133,5 milioane lei, mai mari cu 67,9% faţă de nivelul aprobat de Guvern prin bugetul de venituri şi cheltuieli al companiei, de 79,5 milioane lei.

Ultimul an când CFR Marfă a înregistrat profit a fost în 2007, cu un câştig de 6,12 milioane lei, potrivit datelor Ministerului Finanţelor. Operatorul de transport feroviar a înregistrat pierderi de 169,44 milioane lei în 2008, de 341,95 milioane lei în 2009 şi de 535,26 milioane lei în 2010.

Compania a încheiat anul trecut cu datorii de 1,25 miliarde lei, cu 200 milioane lei mai puţin faţă de anul precedent, şi estimează pentru acest an o creştere de 4%, la 1,3 miliarde lei.

Deloitte face parte din grupul american Deloitte Touche Tohmatsu, cu sediul la New York, fiind una dintre cele mai mari companii de consultanţă, audit, servicii contabile şi consiliere financiară din lume, cu 170.000 de angajaţi şi venituri de 26,6 miliarde de dolari în anul fiscal 2010. În România are birouri la Bucureşti, Timişoara şi Cluj.

Muşat & Asociaţii este una dintre cele mai mari case de avocatură din România.

Systra este o companie franceză de consultanţă specializată în lucrări la calea ferată şi transport public, înfiinţată în anul 1997 prin fuziunea Sofrerail (subsidiară a Companiei Naţionale de Căi Ferate Franceze) şi Sofretu (o subsidiară a Regiei Autonome de Transport Paris). În prezent, cele două companii controlează câte 36% din titlurile Systra, iar mai multe bănci 28%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO