Companii

Constructiile vor creste cu 10% datorita proiectelor de infrastructura

05.01.2005, 00:00 21

Piata constructiilor din Romania isi va continua ritmul de crestere si in 2005 cu pana la 10%, alimentata de proiectele mari de infrastructura, estimeaza unii jucatori de profil. Anul 2005 va fi dealtfel, primul an in care megaproiectul companiei americane Bechtel, autostrada Brasov - Bors, merge in plin, cu subcontractorii selectati si cu finantare asigurata.
"Cred ca ritmul de crestere al pietei va fi de 8 - 10% in 2005", afirma Emil Timofti, directorul general al Hidroconstructia, cea mai mare companie de constructii din Romania, care mizeaza pe dezvoltarea volumului de infrastructura mare.
Volumul lucrarilor de constructii a ajuns pe piata locala la o valoare de circa 4,7 miliarde euro, conform unor estimari, ceea ce ar insemna ca ar putea trece de 5 miliarde euro in 2005.
Daca anul trecut actorii de pe piata au fost intr-o stare de expectativa, anuntandu-si disponibilitatea de a lucra ca subcontractori cu americanii de la Bechtel in cadrul celui mai mare proiect de infrastructura din Europa. Americanii au facut publica la finele anului trecut lista de subcontractori, care cuprinde circa 33 de firme, de la Tender SA, Hidroconstructia pana la hotelul Marriott din Bucuresti. Valoarea contractului de executie la autostrada Transilvania este de 2,2 miliarde euro.
Proiectul a captat puternic atentia producatorilor si furnizorilor de materiale de constructii din Romania, in special a producatorilor de ciment, beton si agregate precum Lafarge Romcim, Holcim Romania si Carpatcement Holding Romania.
Cresterea pietei va fi sustinuta, de asemenea, de executia proiectelor de ocolire (centura) a unor orase.
In Romania, constructiile noi precum constructia de case si vile a luat amploare in ultimii ani, ceea ce a incurajat in ultimii doi ani investitorii sa achizitioneze sau sa lanseze capacitati noi de materiale de constructii.
Cladirile rezidentiale au avut numai intr-un singur trimestru din 2004 o crestere de 22,3%, depasind de circa trei ori rata de crestere globala a pietei de profil.
Insa cu toate acestea, ponderea in totalul pietei ramane modesta, de circa 12%, ceea ce induce o influenta aproape nesemnificativa la nivel global.
Constructiile noi sunt insa vazute de investitorii privati ca motorul de dezvoltare al pietei constructiilor, ceea ce explica miza crescanda pe facilitatile de productie de materiale de constructii.
Astfel, in 2005 s-ar putea inregistra un nou val de achizitii si investitii greenfield (de la zero - n.r.) in zona jucatorilor de pe pietele de materiale de constructii precum caramizi, BCA, tigla sau var.
Anul trecut, s-au confirmat insa si alte tendinte, care ramane de vazut in ce masura vor continua si in 2005.
Astfel, cresterea globala a pietei de constructii a fost captata in cea mai mare parte in 2004 si in 2003 de catre companiile straine cu operatiuni locale, si mai putin de catre companiile romanesti, care sunt mai degraba pe contransens cu evolutia pietei.
Astfel, marile companii de profil precum Hidroconstructia si CCCF au inregistrat un declin al afacerilor, iar altele au stagnat sau au avut o crestere moderata in valoare reala. In schimb, producatorii de materiale de constructii, controlati in mare parte de investitori straine, sau firme de constructii straine active in Romania si-au crescut rapid afacerile.
Statul si-a pastrat anul trecut reputatia de client rau platnic, cu plati efectuate cu intarziere, situatie ce se reflecta in bilanturile companiilor cu comenzi mari in aceasta zona.
Pe de alta parte, intarzierea platilor catre constructori creeaza o discrepanta intre statisticile oficiale privind volumul de constructii si incasarile reale ale firmelor de profil, situatie semnalata de reprezentanti ai patronatelor din industria constructiilor.
adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO