Companii

Crestem cu marje de profit de 20% din automatizarea proceselor tehnologice

Crestem cu marje de profit de 20% din automatizarea proceselor tehnologice

Piata automatizarilor industriale este destul de aglomerata, printre cei mai importanti jucatori numarandu-se Schneider Electric, Imsat, Syscom 18

18.06.2007, 20:33 150

O conditie esentiala pentru competitivitatea si eficienta companiilor din industrie o constituie in prezent automatizarea proceselor tehnologice. Pentru investitorii care au anticipat aceasta oportunitate de business, cifrele de afaceri depasesc un milion de euro.
Nelu Trifu, directorul general al firmei de distributie de echipamente pentru automatizari industriale Rom Devices din Bucuresti, a fost nevoit sa se gandeasca la o afacere proprie, in conditiile in care activitatea institutului la care lucra era in declin.
"Firma am infiintat-o in 1994, la varsta de 37 de ani. Pana atunci am lucrat ca cercetator stiintific la un institut pentru cercetare si proiectare in automatizari. Dupa 1990 activitatea institutului scazuse dramatic. Era evident ca trebuia sa-mi gasesc fie un nou loc de munca, fie sa-mi deschid o afacere. Atunci am considerat, ca sansa de a avea succes era sa fac ceea ce invatasem si cunosteam cel mai bine", isi aminteste Trifu.
Dupa infiintarea societatii, primul pas a fost alcatuirea unei baze de date cu potentialii clienti, depistarea nevoilor acestora in domeniul automatizarilor industriale si deplasarea la aceste companii cu propuneri.
Directorului general al Rom Devices nu i-a fost foarte greu sa-si gaseasca primii furnizori. "Eram abonat de mai mult timp la o revista de specialitate, IEN (Industrial Equipment News), editata in Belgia. Aceasta continea reclame si datele de contact ale principalilor furnizori din Europa, SUA, Japonia. M-a ajutat foarte mult", isi aminteste el.
In prezent, firma distribuie echipamente electrice pentru automatizari industriale (senzori, traductoare, regulatoare de proces, inregistratoare, calculatoare industriale), sisteme "la cheie" pentru automatizari de procese complexe si realizeaza si proiectarea si executia de echipamente si sisteme de automatizare.
Principalii clienti sunt companiile din industria petrochimica, energie si ciment. "Receptivitatea la produsele si serviciile firmei a crescut an de an datorita faptului ca automatizarea proceselor tehnologice din industrie a devenit o conditie pentru competitivitate si eficienta si chiar pentru existenta acestora", sustine Trifu.
La inceput a pornit afacerea doar cu doi angajati, dintre care unul ii fusese coleg la institut, iar acum are opt persoane in subordine.
Investitia initiala a realizat-o din propriile economii si a constat in principal in achizitionarea de echipamente pentru birou. Ulterior, profitul societatii a fost utilizat drept capital pentru cumpararea de echipamente de laborator, masini pentru deplasari si stocuri.
Afacerea a devenit una prospera, acest aspect fiind demonstrat si de cifra de afaceri inregistrata in 2006 care a fost de 1 mil. euro. "A fost o crestere de 200% fata de 2005, asta si datorita faptului ca 2005 a fost un an mai slab chiar si decat 2004", mentioneaza Trifu. Pentru 2007, directorul Rom Devices estimeaza o crestere de cel putin 50% si asta datorita investitiilor importante realizate anul trecut. Marja de profit pe care firma a obtinut-o anul trecut este de aproximativ 20%.
Dupa cum marturiseste Trifu, in 1994, concurenta era foarte mica datorita unei cereri scazute pe piata. In prezent, Romania a devenit o piata foarte dinamica, in plina dezvoltare, unde concurenta este din ce in ce mai acerba.
Pe tinerii intreprinzatori, Nelu Trifu ii sfatuieste sa tina mai putin cont de noroc si mai mult de cunostinte si munca. De asemenea sa nu-si asume riscuri ale caror consecinte nu le cunosc si sa nu inceapa o afacere decat daca au suficienta incredere in fortele proprii.
"Cred ca este important ca un tanar sa-si finalizeze mai intai studiile incepute. Asta reprezinta cel mai important factor de succes si stabilitate al unei viitoare afaceri", considera directorul general al Rom Devices. "Apoi sa studieze bine toate elementele legate de viitoarea afacere: oportunitate, piata, concurenta, traiectorii ale unor afaceri similare si sa lucreze ca angajat, minim 2-3 ani, intr-o societate similara. Un element important este si un plan de afaceri viabil pe care sa-l urmeze", adauga el.
Ca planuri pe termen scurt, directorul general al Rom Devices a precizat ca doreste sa finalizeze proiectele incepute pentru anul in curs. Pe termen mediu si lung, Trifu va creste numarul de angajati, va dezvolta compartimentul de proiectare si executie si de asemenea doreste sa realizeze separarea acestora de compartimentul de reprezentare si distributie.
Si Eugen Andrei, asociat la Ama Control din Bucuresti, a deschis firma, care se ocupa de proiectarea si productia de aparatura pentru automatizari, in 2000, la varsta de 46 de ani, continuand intr-un fel activitatea pe care o desfasurase timp de 20 de ani intr-o intreprindere.
Inceputul nu a fost deloc usor, timp de aproape doi ani cei doi actionari neavand nicio activitate trecuta in cartea de munca si neavand posibilitatea de a-si plati salarii. Dupa cei doi ani au fost primii salariati ai firmei. In prezent au sase angajati, din care patru cu norma intreaga.
Procedura de recrutare a personalului a fost diferita, prin cunostinte si prieteni sau prin anunturi pe internet, iar permanent s-a pus accentul pe cresterea constanta a nivelului de pregatire teoretica si practica a tuturor angajatilor.
Experienta a fost cea care i-a ajutat sa-si gaseasca primii clienti. "Ne-am adresat vechilor clienti pe care ii cunosteam si cu care colaboram de peste 20 de ani. Le-am prezentat proiecte noi, am prezentat mostre de produse, am facut probe in laboratoarele unor mari clienti industriali", isi aminteste Eugen. Clientii, in special companii din industria petrochimica, energetica si siderurgica, au fost la inceput mai reticenti si neincrezatori, nu atat in calitatea produselor, cat mai ales privind trainicia firmei.
A urmat o perioada mai buna, dar pe masura ce s-au extins modernizarile si retehnologizarile, piata s-a redus foarte mult datorita firmelor mari care aveau o oferta completa, care pleca de la realizarea proiectului pana la punerea in functiune a utilajelor si aparaturii
Ama Control si-a diversificat in timp oferta pentru a acoperi o gama cat mai larga de cerinte ale clientilor: proiectare si executie de aparatura si elemente de automatizari, import de aparatura din Germania, consultanta in domeniu si participarea la dezvoltarea de teme si produse in parteneriat cu alti producatori. Ponderea parteneriatelor cu alti producatori romani a crescut in ultima perioada.
"De exemplu, noi venim cu partea electronica, iar alta firma cu optica si rezulta un produs de verificat documente false cu care au fost echipate punctele de frontiera. Am participat de asemenea si la un proiect de realizare a unor instalatii medicale conform normelor europene cu care speram ca vor fi dotate spitalele din tara", precizeaza Eugen Andrei.
Majoritatea furnizorilor actuali ii cunosteau de la inceputul afacerii, iar pe altii i-au gasit prin intermediul targurilor, expozitiilor sau a internetului. Sumele necesare primelor investitii au fost realizate in primii doi ani cand au muncit fara salarii sau alte venituri si, dupa cum marturiseste, au fost intretinuti de familie.
"Investitia initiala a constat in capacitatea noastra de a gandi si fabrica produse vandabile. Apoi prietenii care ne-au ajutat cu un spatiu de productie, fara chirie, dupa care am achizitionat birotica si aparatura de laborator", spune Eugen.
In 2006, compania a avut o cifra de afaceri de 175.000 de euro, cu circa 25% mai mult fata de anul anterior.
Cu privire la marja de profit, Eugen spune ca la inceput, in mod artificial, a fost foarte mare 50-60%, datorita faptului ca nu aveau cheltuieli cu salariile, chiriile, utilitatile. Ulterior rata profitului s-a tot redus, ajungand in 2006 la circa 10%.
Chiar daca i-a fost greu la inceput, Eugen Andrei ar alege sa inceapa tot in domeniul automatizarilor industriale, deoarece se considera "captiv" specializarii pe care a capatat-o. El considera insa ca in conditiile actuale este foarte greu sa construiesti un business contand doar pe experienta profesionala. Mai este nevoie de idei si de capital.

Afacerea pe scurt:
Depistarea potentialilor furnizori: din reviste de specialitate, targuri, expozitii, internet.
Cifra de afaceri depaseste un miliard de euro.
Marja de profit porneste de la 10%.
Clientii sunt in special companiile din industria petrochimica, energetica si siderurgica.
Piata dinamica din Romania a dus la manifestarea unei concurente acerbe in domeniu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO