Companii

Cum a inghetat VEKA o investitie de 20 mil. euro in profiluri PVC si ce planuri are dupa ce isi va reveni piata

Cum a inghetat VEKA o investitie de 20 mil. euro in profiluri PVC si ce planuri are dupa ce isi va reveni piata

Gabriel Nicolaescu, deputy general manager al VEKA Romania: Valoarea investitiei in fabrica s-ar fi ridicat la circa 20 de milioane de euro, iar cei de la grup ne-au spus ca prima investitie in productie, pe care o vor face dupa ce piata isi va reveni, va fi in Romania. O investitie in productie ar fi rentabila in momentul in care piata va atinge macar 70% din nivelul atins in 2008 si va avea perspective de crestere pe termen lung.

26.04.2010, 00:00 276

Decizia de inghetare a investitiei s-a dovedit inteleapta pentrugermani, pentru ca in 2009, cererea de profiluri din PVC, cunoscutesi sub denumirea de termopane, a scazut cu 50%, iar anul acesta arputea urma o noua scadere de 10-20%.

"In 2008 s-a luat decizia sa se construiasca o fabrica pe piatalocala. La acel moment am beneficiat de serviciile unui expertgerman care a stat in Romania timp de un an si jumatate pentru a neajuta sa pregatim proiectul. In luna mai 2008 ne-am dus in Germaniadupa ce ne-am inteles cu privire la achizitia terenului necesar, amobtinut doua oferte de finantare si am discutat cu furnizorii deenergie in acest sens", spune Gabriel Nicolaescu, deputy generalmanager al VEKA Romania.

Chiar daca fabrica nu s-a mai construit, cand piata va ajunge la70% din nivelul din 2008, termenul estimat fiind de doi-trei ani,si cererea va fi constanta, Romania va fi prima tara in care se vaextinde grupul VEKA, care are afaceri anuale de peste 700 mil.euro. Germanii au in prezent 27 de fabrici in 16 tari, in carelucreaza 3.300 de angajati. "Valoarea investitiei in fabrica s-arfi ridicat la circa 20 mil. euro, iar cei de la grup ne-au spus caprima investitie in productie, pe care o vor face dupa ce piata isiva reveni, va fi in Romania. O investitie in productie ar firentabila in momentul in care piata va atinge macar 70% din nivelulatins in 2008 si va avea perspective de crestere pe termen lung",sustine Nicolaescu. Conducerea grupului a decis sa ingheteinvestitia in 2008 pentru ca deja riscurile economice cresteau sicriza se indrepta din SUA catre tarile din vestul Uniunii Europene."La noi criza inca nu venise si piata era in plina crestere, iarnoi credem ca va continua acest trend. O unitate de productie ne-arfi dat mai multa flexibilitate, am fi redus costurile de transport,care se ridica la circa 10% din costul produsului, iar mana delucru ar fi fost mai ieftina in contextul actual".

Investititii de 10 mil. euro

Valoarea investitiilor VEKA pe piata romaneasca se ridica inprezent la circa 10 milioane de euro in logistica, consultanta,marketing si programe de training.

Germanii s-au pozitionat de la inceput pe segmentul de clientimediu si lux, avand in vedere ca vand numai profiluri PVC clasa A(grosimea minima a peretelui principal trebuie sa fie mai mare sauegala cu 2,8 mm pentru suprafata vizibila si mai mare sau egala cu2,5 mm pentru suprafata care nu se vede). "Circa 70% din vanzarilenoastre sunt orientate catre proiectele private, doar 30% fiindcatre locuintele unifamiliale, inclusiv cele oferite prin programulde reabilitare termica al statului", afirma managerul VEKARomania.

Compania a inregistrat anul trecut o scadere de 42% a cifrei deafaceri, pana la 26,3 mil. lei (6,2 mil. euro), insa veniturileinregistrate de grupul VEKA in Romania au scazut cu 35%, pana lacirca 13 mil. euro, pentru ca germanii fac si importuri directe dela firma-mama. "Anul trecut vanzarile VEKA in Romania au scazut cu35% (42% reprezinta scaderea numai de la VEKA Romania), dar au fostcompanii care au avut scaderi cu mult mai mari. Am fost oarecum avantajati de faptul ca cea mai marescadere a pietei a fost pe segmentul economic, unde noi nu suntemprezenti, deoarece compania noastra comercializeaza doar profiluriPVC clasa A", sustine Nicolaescu.

Piata de profiluri PVC pentru usi si ferestre a scazut anultrecut cu peste 50%, pana la 400-450 de milioane de euro, nivelsimilar cu cel din 2005. "N-a fost doar criza financiara de vina,ci si intarzierile de plati de la stat sau bariera psihologica aprogramului de reabilitare termica, care i-a determinat pe oamenisa astepte investitiile de la stat", spune Alexandru Oancea,directorul de marketing al VEKA Romania.

Potrivit lui, circa 50% din producatorii din domeniu au disparutin 2009 sau s-au reorientat catre alte domenii de afaceri. Uniidintre ei s-au transformat in dealeri sau au decis sa ofere numaiservicii de montaj.

Ce impact au avut programele finantate destat

Cererea de profiluri PVC s-a datorat anul trecut proiectelorimobiliare demarate in anii trecuti, prea putine au fost proiectelenoi din cauza lipsei finantarilor. "Primele semne le-am resimtitinca din octombrie 2008 cand, desi era varful sezonului deferestre, vanzarile au scazut brusc", afirma Nicolaescu.

Programele de investitii cu fonduri de la buget - Reabilitareatermica si Prima Casa, care ar fi trebuit sa impulsioneze consumulde profiluri PVC, nu au avut impactul asteptat de jucatorii dinpiata.

"Programul de reabilitare termica ne-a ajutat pe de o parte,insa ne-a si afectat pentru ca potentialii clienti care se gandeausa renoveze apartamentele in care locuiesc asteapta acum sa vinastatul sa faca acest lucru in locul lor."

Reprezentantii VEKA sustin ca o alta problema a programului dereabilitare a fost faptul ca in fata au fost puse firmele deconstructii, care au luat in subantrepriza prelucratorii detamplarie PVC. "Astfel, cu toate ca primele care se monteaza la oreabilitare sunt ferestrele, prelucratorii de tamplarie au fostultimii care si-au incasat banii."

Potrivit datelor furnizate de VEKA, in unele cazuri, baniipentru montajele facute in octombrie anul trecut au fost primitiabia la sfarsitul lunii martie a anului in curs. "Cursul baniloreste de la guvern catre primarii, de la primarii la constructori siapoi de la firmele de constructii la montatori, abia ulterior laproducatorii si furnizorii de materiale de constructii. Ar trebuisa existe o relatie directa intre autoritatea contractanta siproducatori", spune Nicolaescu.

VEKA Romania si-a bugetat pentru anul acesta mentinerea cifreide afaceri la nivelul celei din 2009, insa evolutia businessuluidepinde de ce se va intampla in a doua parte a anului. "Cred cavaloarea pietei va continua sa scada cu 10-20% pentru ca nuintrevad proiecte care sa fie construite in viitor si nici masuriale statului care sa impulsioneze piata. Cererea va veni mai multdin partea lucrarilor care au fost conservate anul trecut, iar acumincep sa se miste", afirma managerul VEKA Romania. El considera caprogramul Prima Casa ar fi trebuit sa fie de la inceput adresatlocuintelor care sa nu fie mai vechi de doi ani, pentru ca in formainitiala nu a ajutat industria constructiilor. Formatul actual,prin care romanii pot sa achizitioneze si locuinte nou-construite,ar putea genera cerere de profiluri PVC in urmatorul an. "Ce puteasa impulsioneze acest program daca prima locuinta cumparata era din1986?"

Grupul german VEKA a intrat pe piata locala in anul 2000 sidetine un spatiu logistic si de birouri in localitatea Ciorogarla(judetul Ilfov), pe care l-a inaugurat in 2005 in urma uneiinvestitii de 1,5 mil. euro.

Ce spune despre

  • Programul de reabilitare termica: "Ne-a ajutat pe de o parte,insa ne-a si afectat pentru ca potentialii clienti care se gandeausa renoveze apartamentele in care locuiesc asteapta acum sa vinastatul sa faca acest lucru in locul lor."
  • Programul Prima Casa: "Trebuia sa fie de la inceput adresatlocuintelor care sa nu fie mai vechi de doi ani. Ce putea saimpulsioneze acest program daca prima locuinta cumparata era din1986?"
  • Constructia unei fabrici: "O unitate de productie ne-ar fi datmai multa flexibilitate, am fi redus costurile de transport, carese ridica la circa 10% din costul produsului, iar mana de lucru arfi fost mai ieftina in contextul actual."
  • Piata de profiluri PVC: "Cred ca valoarea pietei va continua sascada cu 10-20% pentru ca nu intrevad proiecte care sa fieconstruite in viitor si nici masuri ale statului care saimpulsioneze piata"

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO