Companii

Cum a reusit omul de afaceri turc Halil Bulut sa transforme biscuitii RoStar in cel mai vandut brand de pe aceasta piata

Cum a reusit omul de afaceri turc Halil Bulut sa transforme biscuitii RoStar in cel mai vandut brand de pe aceasta piata

Cititi mai multe despre afacerile proprietarului RoStar in revista BUSINESS Magazin

30.10.2008, 14:54 1113

Omul de afaceri turc Halil Bulut a venit pentru prima oara in Romania la inceputul anilor '90, ca importator de biscuiti, sapun si masline din Turcia si Dubai. I-a placut aici, spune el, pentru ca oamenii sunt prietenosi si nu au probleme cu strainii, scrie revista Business Magazin.

Cu timpul, a vazut ca vanzarile la biscuiti merg destul de bine, asa ca in 1996 a investit in jur de trei milioane de dolari in construirea unei fabrici la Bragadiru, langa Bucuresti.
"Cand am venit aici era camp, crestea porumbul", afirma omul de afaceri, subliniind ca s-a implicat foarte mult in ridicarea fabricii, fiind de formatie constructor. Acum, desi a cumparat si cateva proprietati, nu a dezvoltat un proiect imobiliar, fiind blocat, dupa cum afirma, din cauza politicii bancilor legata de acordarea de credite pentru dezvoltatori.
Pe langa afacerea RoStar, care a atins anul trecut un profit de sub 100.000 de euro la o cifra de afaceri de 12,5 milioane de euro, Halil Bulut spune ca mai are alte cateva afaceri mici in tara, insa a inceput sa inchida din ele, pentru ca nu erau profitabile.
"Am avut doua ferme de lapte, dar le-am oprit pentru ca nu erau productive", spune Halil Bulut.
Pe piata biscuitilor, evaluata la aproximativ 50 de milioane de euro, profiturile celor mai mari producatori sunt in general mici, de sub un milion de euro. Castigurile din 2007, de aproape sase ori mai mici fata de anul precedent, nu par sa il puna pe ganduri pe omul de afaceri turc, care spune cu usoara tristete ca romanii nu mananca la fel de multi biscuiti ca si ceilalti europeni.
"In plus, vanzarile au scazut si pentru ca am facut o majorare a pretului, dar apoi si-au revenit", spune el.
Potrivit sefului RoStar, romanii, desi nu consuma atat de multi biscuiti pe cat si-ar dori el, sunt orientati in special catre produsele premium, cum ar fi biscuitii cu crema, glazurati sau dietetici. Pana la sfarsitul anului, Bulut vrea sa mai adauge 30 de noi sortimente de biscuiti celor aproape 70 pe care le produce in prezent fabrica de la Bragadiru.
Diversificarea productiei reprezinta principalul element al strategiei RoStar pentru urmatorii ani, interesul principal al omului de afaceri fiind sa intre cu biscuitii si pe alte nise de piata, cum ar fi distributia in benzinarii sau in hoteluri si restaurante, dar si producerea de marci proprii pentru comercianti. Cum se vor finanta aceste planuri? "Bani proprii", spune scurt Halil Bulut, fara a da detalii. RoStar e o afacere la care nu are de gand sa renunte, chiar daca productia va deveni din ce in ce mai dificila, mai ales pentru producatorii din industria bunurilor de larg consum, dupa cum crede ca se va intampla.
Criza economica mondiala se va resimti destul de puternic si in Romania, unde vom asista la multe inchideri de fabrici, crede el. "Ce vina are Romania pentru ce s-a intamplat in America?", reflecteaza proprietarul RoStar, convins ca pentru situatia din tara e vinovata piata imobiliara, in tandem cu bancile.
Presiunea sistemului bancar din aceasta perioada o resimte personal, avand contractat un credit de cateva zeci de milioane de euro: "In nicio alta tara bancile nu au o libertate atat de mare in ceea ce priveste dobanzile". Producatorii nu sunt deloc sprijiniti in Romania, mai spune Bulut. Nici de banci, nici de comercianti si cu atat mai putin de autoritati. "Pentru un producator, marile lanturi de magazine sunt ca bancile fata de clienti. Ele fac legea", constata omul de afaceri turc. Insa cel mai mare motiv de nemultumire il reprezinta pentru el fiscalitatea din Romania, un adevarat cosmar pentru cine are o afacere, in conditiile in care, din punctul lui de vedere, "impozitele sunt prea mari si prea multe".
Cu toate ca vremurile nu sunt din cele mai bune pentru afacerea lui, Bulut nu se gandeste sa mute productia, desi considera ca Bulgaria ar fi o alternativa mai profitabila. Spune ca a avut multe oferte de-a lungul timpului din partea unor mari companii, pe care le-a refuzat, insa nu vrea sa dea nume. Nici asocierea cu un fond de investitii nu ii surade lui Bulut, insistand in continuare ca va finanta doar el RoStar. "Nu ma gandesc nici sa mut fabrica, nici sa vand afacerea", repeta ferm Halil Bulut.
Cititi mai multe despre afacerile proprietarului RoStar in revista BUSINESS Magazin.
 

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO