Companii

Cum isi fac loc pe piata companiile mici din domeniul fabricarii de produse de patiserie si panificatie

Cum isi fac loc pe piata companiile mici din domeniul fabricarii de produse de patiserie si panificatie

Concurenta cea mai puternica pentru producatorii autohtoni de covrigei, chips-uri si snacksuri o reprezinta brandurile de succes

31.03.2008, 19:19 869

Dupa cinci ani in care a lucrat pe partea de servicii in alimentatie publica, Adam Tudor, directorul general al Timo Serv din Braila, firma care are ca obiect de activitate fabricarea de produse finite de panificatie si patiserie, spune ca in momentul in care a ales productia s-a gandit ca era timpul sa ofere pe piata produse cat mai naturale.
"Cand am trecut la domeniul productiei nu aveam experienta in domeniu, dar la 34 de ani eram dispus sa invat orice. In 1993 toata lumea facea comert sau lucra in servicii, ceea ce am facut si eu pana in 1997, cand m-am hotarat sa construiesc un cuptor pe vatra traditional si sa produc covrigi, cornuri proaspete, cu materii prime naturale", explica el.
Dupa cum marturiseste, in acel moment, piata era deja invadata de aditivi ce faceau produsele sa arate bine, sa scurteze timpul de fabricatie, dar care nu aveau un efect benefic pentru cei care le consumau. "Primii clienti au fost persoanele care in drum spre activitatile zilnice cumparau covrigi sau cornuri luate de la tonetele din coltul strazii, deoarece productia era mica. Mai tarziu am dezvoltat activitatea si am trecut la firmele de distributie din localitate si din tara", marturiseste Tudor.
Profilele Timo Serv sunt fabricarea de produse finite de patiserie si panificatie (covrigi, covrigei, chips-uri, snacksuri, pufuleti si fursecuri) si distributia de produse alimentare. In acea perioada, furnizorii au fost usor de gasit, pentru ca toata lumea incerca sa dezvolte anumite domenii de activitate, inclusiv cea de distributie a fainii, drojdiei, zaharului.
Dupa cum marturiseste Adam Tudor, la ora actuala sunt foarte multe firme producatoare de covrigi si pufuleti. "La inceput aveam concurente firmele producatoare de covrigei pretzels si a fost mai usor pentru noi care fabricam covrigei traditionali. Concurenta neloiala a dus la aparitia pe piata a unor produse asemanatoare mai ieftine, dar de o calitate mai slaba. Solutia pentru a le combate a fost cresterea calitatii produselor si obtinerea certificatelor de calitate ISO 9001, ISO 2200 si HACCP", mentioneaza directorul Timo Serv.
Pentru producerea covrigeilor, firma detine utilaje de prelucrare primara si secundara si de asemenea si capacitati de stocare de pana la 15 tone pe ciclu de productie. Investitia initiala a fost realizata in mare parte prin contractarea unui credit bancar.
In perioada 1996-2003 investitiile au fost de 1.250 de euro orientate mai mult spre productie pentru acoperirea cheltuielilor. Incepand cu 2004, s-au investit in infrastructura (schimbare de locatie, utilaje noi) aproximativ 123.000 de euro, din care 50% profit reinvestit si 50% credit bancar.
Conform datelor furnizate de site-ul Ministerului de Finante, cifra de afaceri a Timo Serv in anul 2006 a fost de aproximativ 365.000 de euro. Cele mai vandute produse ale companiei sunt covrigeii vrac ce au o pondere de 50% din cifra de afaceri, urmati de covrigeii ambalati cu 30% si pufuletii 20%. Astfel, produsele de panificatie ocupa 80% din castigurile firmei, iar produsele expandate 20%.
In acest moment compania are 27 de angajati si livreaza produsele catre firme de distributie din Bucuresti, Botosani, Prahova, Galati, Ialomita, Constanta si Tulcea.
O problema in acest domeniu o constituie fluctuatia pretului la materii prime si utilitati, iar directorul Timo Serv mentioneaza ca a incercat sa pastreze aceleasi preturi la produse prin eliminarea pierderilor de orice fel.
Am avut in plan certificarea produselor HCCP si ISO, realizand acest lucru din octombrie 2006. Dorim ridicarea standardelor de lucru prin achizitionarea de utilaje moderne si dezvoltarea pietei de desfacere si prin prezentarea unor produse de buna calitate atat vizuala, cat si gustativa.
Dupa zece ani de activitate in domeniu, Adam Tudor, directorul general al firmei Timo Serv, poate spune ca ar face acelasi lucru. "In primul rand este nevoie de foarte multa rabdare. Satisfactiile nu vin imediat, asa cum sunt tentati multi dintre tineri sa creada. In primul rand trebuie sa creada in ceea ce fac, orice venit sa-l reinvesteasca, sa dea dovada de seriozitate in relatia cu partenerii de afaceri, dar si cu oamenii din subordine. Poate uneori isi va neglija familia in detrimentul afacerii, dar la un moment dat ii va aduce realizarile mult visate", incheie el.
Ioana Valentina Chila din Braila a infiintat in octombrie 1993 firma Malmo Impex, care se ocupa cu producerea de dulciuri traditionale: nuga, fursecuri simple, glazurate si umplute cu crema, nugatine, ciocolata de casa, biscuiti.
"Gandul de a demara propria afacere m-a framantat inca din 1990. Voiam sa imi organizez singura munca, sa imi demonstrez ca sunt puternica si rationala", spune directoarea, in varsta de 48 de ani.
Fiind absolventa a Facultatii de Comert, sectia Economia Serviciilor de Alimentatie Publica si Turism si fosta angajata in cadrul Compartimentului de Alimentatie Publica al UJECOOP Braila, Ioana Chila avea o oarecare experienta in domeniul alimentar. Cu toate acestea, ea a decis sa activeze mai intai ca simplu comerciant de produse alimentare si nealimentare, fiind ajutata de singurul angajat al firmei la acea vreme, Eduard Cornel Burlacu.
In perioada 1993 - 1995, cei doi au livrat marfuri in sistem en-gros catre magazinele specializate din municipiul si judetul Braila. In toata aceasta perioada, firma Malmo Impex a devenit unic distribuitor local pentru o serie de producatori de renume din tara.
"Dupa doi ani de comert am realizat ca singura sansa de a merge mai departe si de a incepe productia ramane banca. Asa ca am apelat la un credit bancar si am inceput activitatea de productie intr-un spatiu inchiriat, la circa 60 de km de Braila. A urmat o perioada grea, dar acum, privind retrospectiv, a fost si foarte frumoasa", declara Ioana Chila.
Cum distanta si localizarea punctului de productie au adus o serie de probleme, printre care vremea nefavorabila, care ingreuna accesul furnizorilor si al masinilor de distributie, la inceputul lui 1999, directoarea Malmo Impex a hotarat sa extinda afacerea. "In doua luni de zile am gasit spatiul adecvat organizarii fluxului tehnologic, banca care sa imi crediteze afacerea, am cumparat spatiul si l-am amenajat cu utilaje luate la mana a doua, dar care functionau impecabil", declara Ioana Chila. La 1 martie 1999 a fost gata prima sarja de nuga produsa de Malmo Impex, iar in 2005, spatiul de productie a fost modernizat si adaptat la cerintele Uniunii Europene tot cu ajutorul unui credit bancar.
Investitia initiala a fost in 1993 de 800 de euro, pe care directoarea Malmo Impex a obtinut-o din vanzarea garsonierei in care locuia impreuna cu fiica sa.
"Dupa experienta capatata in gasirea furnizorilor, mi-a fost mult mai usor in clipa in care m-am apucat de productie. Dar nu as fi reusit fara sprijinul bancilor comerciale de la care am luat credite ori de cate ori situatia a impus-o", declara Ioana Chila.
Cifra de afaceri a firmei a crescut in 2007 cu 16%, pana la 76.650 de euro, iar profitul net al Malmo Impex a crescut cu 9,5% fata de anul 2006. "Evolutia firmei in 2007 din punct de vedere financiar nu ma satisface, dar ma ambitioneaza", marturiseste Ioana Chila.
Primii clienti au fost chiar familiile celor doi colaboratori. "Aprecierile lor ne-au dat curaj si am deschis un stand de vanzare en-gross in oras, iar firmele de comert ne-au contactat imediat", spune Ioana Chila. Pentru ca numarul firmelor din Braila care produc dulciuri asemanatoare cu cele ale firmei Malmo Impex este foarte mare, directoarea a fost nevoita sa isi gaseasca clientii si distribuitorii in alte orase. "Impreuna cu colaboratorul meu am vizitat firmele de vanzare en-gross din Bucuresti, prezentandu-le cutii cu mostre pentru a-i convinge ca le meritam increderea. Deoarece produsul era unul foarte cunoscut, iar orasul de provenienta este unul recunoscut ca traditie in producatorii de nuga, am reusit", afirma Ioana Chila.
In ceea ce priveste concurenta, "Braila este orasul cu cei mai multi producatori de dulciuri (peste 40 de firme) si in special cei mai multi producatori de nuga, care este un fel de specialitate locala", a declarat directoarea Malmo Impex. De aceea, lupta pentru a se distinge dintre ceilalti producatori a fost foarte grea si nu lipsita de momente de criza. "In atatia ani m-am obisnuit atat de tare cu problemele care apar, incat am incetat sa le mai consider probleme", marturiseste Ioana Chila.
Gasirea personalului potrivit pentru activitatea de productie a fost intotdeauna unul dintre cele mai dificile demersuri. "De personal calificat nici nu se poate pune problema, pentru ca forta de munca calificata lipseste si majoritatea tinerilor absolventi ai scolilor de meserii ies de pe bancile scolii fara a avea cunostinte practice. A trebuit sa-mi asum rolul de invatatoare, pentru a reusi sa explic normele si standardele la care operam. In plus, seriozitatea angajatilor este foarte greu de gasit. Cand rasuflam usurata ca am finalizat instruirea unei echipe pentru lucrul in laborator, cateva persoane nu se mai prezentau la munca si trebuia sa o iau de la capat", isi aminteste Ioana Chila.
"Nu regret nimic din ceea ce am facut in ultimii ani pe plan profesional si daca ar fi sa intorc timpul inapoi, as alege tot aceasta afacere, dar poate cu mai mult curaj. Afacerile nu se fac cu inima, dar bunul-simt este imperios necesar", declara Ioana Chila, director general al firmei Malmo Impex.

Afacerile pe scurt

Timo Serv:
Obiect de activitate: fabricarea de produse finite de patiserie( covrigi, covrigei, chips-uri, snacksuri, pufuleti si fursecuri)
A fost nevoie de obtinerea certificatelor de calitate ISO 9001, ISO 2200 si HACCP
Valoarea integrala a investitiei s-a ridicat la peste 200.000 de euro, necesari pentru achizitionarea de utilaje si a unei hale de productie
Investitiile provin atat din aportul propriu (profitul reinvestit), cat si din credit bancar
Produsele de panificatie au o pondere de 80% in cifra de afaceri, iar produsele expandate de 20%
Cifra de afaceri in 2006: 365.000 de euro
O problema in acest domeniu o constituie fluctuatia pretului pentru materii prime si utilitati

Malmo Impex:
Obiect de activitate: producerea de dulciuri traditionale (nuga, fursecuri simple, glazurate si umplute cu crema, nugatine, ciocolata de casa, biscuiti)
A fost necesara achizitionarea unui spatiu adecvat organizarii fluxului tehnologic, modernizat si adaptat la cerintele UE si amenajarea acestuia cu utilaje luate la mana a doua
Investitia initiala a fost in 1993 de 800 de euro si s-a apelat de asemenea la credite bancare
Cifra de afaceri a firmei a crescut in 2007 cu 16%, pana la 76.650 de euro
Profitul net a inregistrat o crestere cu 9,5% fata de anul 2006
A fost necesara pregatirea angajatilor pentru a li se explica normele si standardele la care firma opereaza

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO