Companii

Cum s-a schimbat viaţa angajaţilor din vânzări: de la fuga după volume uriaşe la nevoia de a trata clienţii ca pe nişte copii

Cum s-a schimbat viaţa angajaţilor din vânzări: de la fuga după volume uriaşe la nevoia de a trata clienţii ca pe nişte copii
18.08.2010, 23:47 50

Criza a schimbat percepţia legată de angajaţii din vânzări,cunoscuţi drept cei care aduc venituri în companie, odată ceţintele de vânzări au fost tot mai greu de atins, iar cererea ascăzut. Ca să poţi să mai vinzi la fel ca în trecut, trebuie să fiimai aproape ca niciodată de client, este de părere bulgarul RossenPapazov, 37 de ani, directorul de marketing şi vânzări al HolcimRomânia, furnizorul elveţian de ciment şi agregate, betoane şiasfalt.

Rossen Papazov a fost numit în funcţie la finele lunii mai, dupăce François Laporte, care ocupa funcţia de director de marketing şivânzări pentru România, a fost promovat ca director comercial alHolcim Agregate în Franţa.

Papazov a lucrat timp de opt ani în cadrul Holcim şi un an şijumătate la Banca Mondială.

"Provocările pentru angajaţii din vânzări sunt total diferite înprezent faţă de perioada de boom dintre anii 2005- 2008, când eramobligaţi să importăm ciment din străinătate- activitate delocprofitabilă - pentru a ne mulţumi clienţii şi totodată pentru anu-i pierde. În prezent lucrurile sunt complet diferite, trebuie săai grijă de clienţi ca de nişte copii, pentru că trebuie să simtăcă sunt importanţi", susţine Papazov.

Holcim România se află pe locul doi pe piaţa de ciment dupăLafarge, înregistrând afaceri de peste 248 de milioane de euro anultrecut, potrivit datelor Registrului Comerţului.

Holcim a fost clientul său timp de 3 ani

"Înainte să mă angajez în Holcim am lucrat ca şi consultantextern pentru companie timp de trei ani, fiind membru în echipa deaudit şi consultanţă a firmei Arthur Andersen din Bulgaria. Deşiştiam businessul companiei din exterior, când am intrat în Holcimmi-am dat seama cât de mult nu ştie un extern despre o companie şicât de diferite pot fi cunoştinţele", mai spune Papazov, care şi-aînceput cariera ca şi asistent al CEO-ului Holcim din Bulgaria în2000, după care a fost promovat ca manager dezvoltare afaceri.

Programul de MBA l-a ajutat să-şi dezvolte o viziune mai clarăasupra businessului şi i-a oferit posibilitatea de a cunoaşteoameni noi.

"Ca să poţi avea o viziune generală asupra busines-lui nutrebuie doar să citeşti cărţi sau articole, ci trebuie «să-ţimurdăreşti mâinile», să încerci singur să faci lucruruile săfuncţioneze".

Peste 10% din angajaţii Holcim, în vânzări

Holcim are aproximativ 1.200 de angajaţi în România, iar îndepartamentul de vânzări şi marketing sunt între 150 şi 200 deangajaţi. Pentru a combate efectele crizei, Holcim a redus cu 14%numărul angajaţilor în acest an, a apelat la şomaj tehnic sau a pussub conservare staţiile de betoane care nu mai aveau comenzi.

Ce sfat le dă Papazov angajaţilor dinvânzări?

"Ca angajat în vânzări, trebuie să fii capabil să spui în oricemoment ce te diferenţiază de competiţie, de ce eşti tu maibun".

De fiecare dată când a acceptat să lucreze în altă ţară decâtcea natală, Papazov s-a relocat împreună cu familia, zona EuropeiCentrale şi de Est reprezintând pentru el un loc în care îşidoreşte să stea pe termen lung.

Motivul? Generaţia de executivi din aceste ţări areposibilitatea de a dezvolta afaceri cum nu vor reuşi niciodată s-ofacă în ţările din vestul Europei şi reprezintă o zonă bună pentrudezvoltarea spiritului antreprenorial.

"În Holcim ai mari şanse să schimbi ţara sau jobul, lucrând încadrul aceleiaşi companii. Personal, nu mi-aş dori să stau peaceeaşi poziţie, în aceeaşi companie şi în aceeaşi ţară pentru operioadă lungă de timp. Companiile trebuie să înţeleagă că, dacăvor să-şi ţină angajaţii performanţi, trebuie să le ofereposibilitatea de dezvoltare, iar mobilitatea internaţională creştecapacitatea angajaţilor şi aduce beneficii şi venituricompaniei".

Holcim România

  • Subsidiara locală a grupului elveţian Holcim, furnizor deciment şi agregate (piatră, nisip, pietriş), betoane şi asfalt
  • Cifră de afaceri de 248 mil. euro în 2009
  • 1.200 de angajaţi în România
  • Are 2 fabrici de ciment în Câmpulung şi Aleşd, o staţie demăcinare la Turda, 20 de staţii ecologice de betoane, 5 staţiiagregate şi un terminal de ciment în Bucureşti

Rossen Papazov

  • 37 de ani
  • Iunie 2010- prezent: director de marketing şi vânzări, HolcimRomânia
  • Aprilie 2007- mai 2010: director de marketing, HolcimBelgia
  • Aprilie 2004- aprilie 2007: director general al diviziei deAgregate şi Cimenturi Compozite, Holcim Bulgaria
  • Decembrie 2002- martie 2004: Specialist în ManagementulFinanţelor pentru Bulgaria şi Macedonia, Banca Mondială
  • Septembrie 2000 - noiembrie 2002: Business Development Manager,Holcim Bulgaria

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO