Companii

Cum se pregătesc producătorii de panouri de încă o scădere, cu o producţie dublă faţă de cerere

Atenţia producătorilor de panouri termoizolante se îndreaptă doar către proiectele de investiţii care au asigurată finanţarea

Atenţia producătorilor de panouri termoizolante se îndreaptă doar către proiectele de investiţii care au asigurată finanţarea

01.07.2010, 23:33 103

Principalii jucătorii nu se aşteaptă la o revenire a pieţei niciîn acest an, după o scădere de peste 30% înregistrată anul trecut,iar un scenariu optimist prevede o stagnare a cererii la nivelullui 2009.

Astfel obiectivele producătorilor s-au mutat în special cătrecreşterea exporturilor şi majorarea cotei de piaţă.

"Cu siguranţă producţia internă poate asigura necesarul deconsum din piaţă. La momentul actual capacitatea de producţie aproducătorilor de panouri sandwich din România estesupradimensionată cu aproximativ 250-260% faţă de necesarul deconsum. Importurile pe piaţă apar doar în situaţii excepţionale,pentru produse inexistente în portofoliul producătorilor locali", aexplicat Andrei Rusu, director general al Plastsistem, parte agrupului Teraplast.

Întreruperi de producţie şi reduceri temporare depersonal

În aceste condiţii, producătorii prezenţi pe piaţa locală se vădnevoiţi să întrerupă o parte din liniile de producţie, ceea ceînseamnă pe de o parte o reducere temporară de personal şi pe dealtă parte o creştere a costurilor de între­ţinere, neacoperite deproducţie.

"Linia de panouri termoizolante pe care se produc atât panourilecu polistiren, cât şi cele cu vată minerală a fost inaugurată în2007, iar capacitatea de producţie este de aproximativ un milion demetri pătraţi pe an. În prezent nu lucrăm la capacitate maximădeoarece nu avem comenzi atât de mari", afirmă Laura Mistidonis,directorul de marketing al Coilprofil România, divizia locală agrupului belgian Coilprofil.

Scădere de 33%

Piaţa panourilor termoizolante a scăzut anul trecut cu circa33%, potrivit estimărilor din piaţă, până la un volum deaproximativ 5,5 milioane de metri pătraţi. În valoare, scăderea afost şi mai accentuată, de peste 40%, astfel că valoarea pieţei deprofil în 2009 s-a ridicat la circa 76 de milioane de euro.

"Conform estimărilor noastre în 2009 piaţa panourilortermoizolante din România a înregistrat o scădere de 32-33% faţă de2008, ajungând la 5,4-5,5 milioane de metri pătraţi, din care 83%au fost panouri cu spumă poliuretanică. Valoarea totală a pieţeiinterne este evaluată pentru 2009 la 76 de milioane de euro, înscădere faţă de 2008 cu 42%", explică Rusu, de la Plastsistem, careare o capacitate de producţie pentru panouri sandwich de circa douămilioane de metri pătraţi.

Scăderea mai mare în valoare a pieţei de profil de anul trecutse datorează în principal reducerii preţurilor, strategie adoptatăde majoritatea producătorilor în 2009 pentru a impulsionavânzările.

"Ca volum, estimăm o cantitate de aproximativ 5 milioane demetri pătraţi de panouri termoizolante. Faţă de 2008, anul 2009 acunoscut o scădere de circa 30% ca volum, în timp ce valoric piaţapanourilor termoizolante a scăzut şi mai mult din cauza scăderilorde preţuri din anul anterior", afirmă Mistidonis. Compania aînregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 27,5 mil. lei (6,5mil. euro), în scădere cu 31,7% faţă de 2008.

"Valoarea pe segmentul de panouri termoizolante a urmat acelaşitrend descendent al pieţei, înregistrând o scădere de aproximativ30%", a explicat Mistodinis.

Proiectele nu mai au finanţare

Pentru acest an, ambii executivi sunt de părere că piaţa deprofil va continua să scadă, în cel mai bun caz fiind estimată ostagnare la nivelul din 2009. Principalele probleme cu careproducătorii se vor confrunta în acest an sunt îngreunareaaccesului la finanţare, care face ca investitorii să fie maireticenţi asupra noilor investiţii.

"Nu există elemente care să conducă la o estimare de creşterepentru 2010. Piaţa va rămâne, în cel mai optimist scenariu, lanivelul din 2009. Cauzele stagnării pieţei se regăsesc încondiţiile macroeconomice generale, abordarea cu maximă reţinere decătre dezvoltatori a noilor investiţii, dar şi în dificultatea cucare băncile asigură finanţarea noilor proiecte", a adăugatRusu.

În 2009, Plastsistem a înregistrat o scădere cu 22% a cifrei deafaceri faţă de 2008, ajungând la o valoare de 10 milioane deeuro.

Şi Mistodinis de la Coilprofil apreciază că până în prezent dinpiaţă nu au venit semnale de redresare a scăderii, iar pe lângăcondiţiile economice dificile de pe plan local se vor adăuga şicreşterea preţului la materia primă şi tendinţa clienţilor de a seorienta către materialele ieftine şi slabe calitativ, pentru aputea face economii.

"2010 nu reprezintă un an de redresare. Estimăm o uşoară scăderefaţă de 2009, în acest moment piaţa nefiind atractivă din cauzainstabilităţii politice, a efectelor crizei financiare şi acreşterii preţului la oţel. Principala problemă cu care neconfruntăm acum este tendinţa antreprenorilor de a achiziţionaproduse slabe din punct de vedere calitativ, dar ieftine, tendinţădatorată atât disponibilităţilor financiare reduse, cât şi lipseiunor specificaţii tehnice obligatorii", a adăugat Mistodinis.

Miza, pe exporturi

În condiţiile în care pentru acest an producătorii de panouritermoizolante estimează o scădere a pieţei de profil, miza pentrucreşterea afacerilor în 2010 cade pe extinderea exporturilor sau pecâştigarea unei cote de piaţă mai mari.

"Plastsistem şi-a bugetat pentru 2010 o creştere de 15% aafacerilor. Această creştere pe o piaţă în stagnare poate firealizată printr-o prezenţă mai activă la export, datele dinprimele cinci luni confirmând această oportunitate", a precizatRusu.

În plus faţă de creşterea exporturilor, reprezentantulPlastsistem a apreciat pentru acest an şi o uşoară majoare a coteide piaţă, cu 2% faţă de nivelul din 2009. "Anul trecut, Plastsistema înregistrat o cotă de piaţă de 12%, iar pentru 2010 estimăm ocotă de piaţă de 13-14%", a explicat Rusu.

Ruukki România, subsidiara locală a grupului finlandez Ruukki,care a intrat recent pe piaţa de panouri termoizonalte caproducător estimează o creştere pe acest segment. "Pe panouritermoizolante şi hale abia anul acesta intrăm mai bine în pâinepentru că sunt segmente pe care am intrat relativ recent. Proporţiafiecărui segment în businessul Ruukki România se păstrează relativîn aceleaşi cote, de respectiv 30% fiecare", a declarat MarianPârvu, vicepreşedintele Ruukki Construction România şi Bulgaria,într-un interviu recent acordat ZF.

Reprezentantul Coilprofil a fost ceva mai rezervat în ceea cepriveşte evoluţia vânzărilor pe segmentul de panouri termoizolanteîn acest an.

"Deşi ne-am propus o creştere pentru acest an pe segmentul depanouri termoizolante, după prima parte a anului considerăm căvânzările pe piaţa panourilor nu vor cunoaşte o creştere anulacesta", a spus şi Mistodinis.

Se caută proiectele finanţate

Pe plan local, atenţia producătorilor de panouri termoizolantese îndreaptă în special către proiectele de investiţii care auasigurată finanţarea, în condiţiile în care foarte multe proiecteriscă să rămână nefinalizate din cauza îngreunării accesului lafinanţare.

"Se remarcă o concurenţă foarte mare pentru lucrările cufinanţare asigurată, în special în ceea ce priveşte preţul devânzare al produselor", a precizat Rusu.

De altfel, şi numărul redus de proiecte duce la o accentuare aconcurenţei pe plan local. "Prima parte a anului s-a situat subauspiciile condiţiilor meteo, iar acum sub auspiciile condiţiilorpolitice şi economice, de aceea semnalele au fost mult mai slabedecât la începutul lui 2009. Sunt foarte puţine proiecte îndesfăşurare atât din cauza lipsei fondurilor, cât şi din cauzalipsei de perspectivă a proiectelor", a adăugat Mistodinis.

Astfel, companiile sunt nevoite să se concentreze şi mai mult pepartea de vânzări, o bună colaborare cu distribuitorii devenind unatu pentru aceştia.

"Politica de vânzări a Plastsistem este de a comercializaprodusele prin forţa de vânzări proprie şi mai puţin prinintermediul distribuitorilor. În prezent o pondere de până la 30%din volumul de vânzări este asigurată de distribuitorii noştri, iarpentru 2010 ne propunem să menţinem constant numărul dedistribuitori", a încheiat Rusu.

Cum arată piaţa după primul an de scădere

  • Piaţa panourilor termoizolante a scăzut anul trecut cu circa33%, potrivit estimărilor din piaţă, până la un volum deaproximativ 5,5 milioane de metri pătraţi.
  • Capacitatea de producţie a producătorilor de panouri sandwicheste supradimensionată cu aproximativ 250-260% faţă de necesarul deconsum.
  • Producătorii de panouri termoizolante au fost nevoiţi săîntrerupă o parte din liniile de producţie, din lipsă decerere.
  • Miza pentru creşterea afacerilor în 2010 cade pe extindereaexporturilor sau pe câştigarea unei cote de piaţă mai mari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO