Companii

Cum vede un berar român piaţa ungară: preţul contează mai mult decât promovarea

Andrei Hareţ a lucrat în cadrul Ursus timp de şapte ani, perioadă în care a ocupat atât funcţiile de vicepreşedinte al departamentului de finanţe şi IT, cât şi pe cea de vicepreşedinte al departamentului de vânzări şi distribuţie al Ursus Breweries

Autor: Ioana David

17.02.2011, 23:56 36

Andrei Hareţ, românul de 40 de ani care conduce de şapte luniproducătorul ungar de bere Dreher Breweries, parte a grupuluiafricano-american SABMiller, spune că în Ungaria loialitateaconsumatorului faţă de mărci este mai scăzută decât pe piaţalocală, astfel că există branduri pentru care 90% din volume se facdoar în perioade de promoţie.

"Piaţa berii în Ungaria este matură şi în declin semnificativ înultimii patru ani. Aici execuţia la punctul de vânzare, precum şiaplicarea unui preţ corect contează mai mult decât campaniile depromovare în media. Pe bună dreptate se spune că cine reuşeşte peaceastă piaţă poate reuşi oriunde în Europa", a spus Hareţ pentruZF.

În România, berarii se numără printre cei mai mari investitoriîn promovare, ei investind anual 12 mil. euro net numai în TV.Potrivit jucătorilor din acest domeniu, promovarea joacă un rolimportant în câştigarea cotei de piaţă.

Hareţ a devenit în iulie anul trecut primul manager român dincadrul Ursus Breweries care conduce o subsidiară a SABMiller şi celmai tânăr director general al unei companii europene deţinută deproducător. Anterior el a fost vicepreşedinte pe vânzări şidistribuţie al Ursus Breweries.

Absolvent al Facultăţii de Matematică din cadrul UniversităţiiBucureşti şi al Facultăţii de Finanţe, Bănci şi Asigurări dincadrul ASE, Hareţ a lucrat în cadrul Ursus timp de şapte ani,perioadă în care a ocupat atât funcţiile de vicepreşedinte aldepartamentului de finanţe şi IT, cât şi pe cea de vicepreşedinteal departamentului de vânzări şi distribuţie al Ursus Breweries(circa patru ani). Înainte de plecarea din România, Hareţ a fostpreşedinte interimar al producătorului brandurilor Timişo­rea­na şiUrsus.

În 2003, Hareţ a lucrat timp de doi ani ca area financemanager - marketing operations al subsidiarei British AmericanTobacco (BAT) din Orientul Mijlociu, cu sediul în Dubai, după cinciani petrecuţi în departamentul financiar al filialei locale aproducătorului de ţigarete Kent.

Conform unor informaţii din vara anului trecut, Dreher Breweriesrulează anual afaceri de 180 mil. euro şi are 700 de angajaţi, întimp ce brandurile din portofoliu sunt Dreher, Arany Aszok,Kobanyai Sor, Pilsner Urquell, Peroni, Miller, Kozel, Hofbrau.

În România, Ursus Breweries mai are în portofoliu branduriprecum Ciucaş, Stejar, Azuga, Redd's, Peroni Nastro Azzurro şideţine fabrici la Timişoara, Buzău şi Braşov. În 2009, potrivitultimelor date disponibile de la Registrul Comerţului, UrsusBreweries a avut afaceri de 1,2 miliarde de lei (284,2 mil.euro).

Întrebat care sunt principalele obiective în această funcţie,Hareţ a răspuns că "majorarea profitabilităţii".

"Este o provocare serioasă având în vedere trendul descendent alpieţei, precum şi tendinţa consumatorului de a alege produse maiieftine. Cred că suntem pe drumul cel bun având în vedere că încele şapte luni de când activez aici am reuşit să ne creştemconsiderabil cota de piaţă", a mai spus Hareţ, fără a da însădetalii legate de cota de piaţă, valoarea sau volumulvânzărilor.

La fel ca şi în România, principalii competitori ai SABMiller înUngaria sunt filialele locale ale Starbev - Borsodi (companiedeţinută de fondul de private equity CVC Capital Partners -acţionar al Bergenbier) şi Heineken.

În momentul în care a plecat din România, Hareţ spunea că ceamai mare realizare a sa ca vicepreşedinte de vânzări şi distribuţieal Ursus a fost faptul că a făcut parte din echipa care a ridicatcompania din poziţia a treia în piaţă în mai 2006 în poziţia delider în iunie 2009. În legătură cu posibilitatea întoarcerii înRomânia, dacă s-ar ivi posibilitatea, Hareţ a spus că nu o excludede pe "harta oportunităţile profesionale". Recent, el a fost alespe locul opt în topul celor mai influenţi străini din Ungaria decătre Haszon, o publicaţie lunară de business. Topul în care Hareţse află pe locul opt este condus de Per Bank, CEO al Tesco Ungariaîn 2010.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO