Companii

Daewoo Mangalia: Aducem oameni din Moldova, Bulgaria, Ucraina, Uzbekistan, China sau Vietnam

Daewoo Mangalia: Aducem oameni din Moldova, Bulgaria, Ucraina, Uzbekistan, China sau Vietnam

Coreenii vor investi anul acesta circa 28,7 mil. euro, in principal pentru extinderea capacitatii de productie a navelor

08.10.2007, 02:07 50

"Vrem sa tragem un semnal de alarma cu privire la birocratia din structurile locale si administrative care nu se implica in problemele companiilor si, mai mult, ne afecteaza productivitatea si pun in pericol planurile noastre de dezvoltare", spune Jae Bong Lee, director general al Daewoo Mangalia Heavy Industries.
Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI), cel mai mare santier naval din Romania, a trecut pe profit dupa primele sase luni din acest an, cu 27 mil. dolari (20,4 mil. euro), dupa doi ani consecutivi in care a inregistrat pierderi. Conducerea companiei estimeaza ca anul viitor isi va tripla profitul, la 90 mil. dolari (68 mil. euro).
In 2005, Daewoo inregistrase o pierdere de 18,5 mil. euro (67,1 mil. lei) si anul trecut a incheiat cu un rezultat negativ de 10,2 mil. euro (35,8 mil. lei).
Constructorul de nave a reusit sa revina pe profit in pofida faptului ca circa 2.000 de salariati din cei peste 4.000 ai santierului naval s-au aflat in greva timp de trei saptamani in luna iunie.
Profitabilitatea in crestere a Daewoo Mangalia s-a datorat in primul rand exploziei afacerilor, conducerea companiei estimand o dublare a acestora in 2007, la 522,7 mil. dolari (circa 396 mil. euro). Afacerile au fost sustinute de cererea foarte mare de pe piata navelor fluviale care a facut ca preturile ambarcatiunilor sa urce cu 20% numai in ultimul an.
Cu toate acestea, coreenii de la Daewoo s-au aratat ingrijorati de cresterea preturilor la materiile prime si birocratia din tara, respectiv dezinteresul autoritatilor, care le-ar putea pune in pericol planurile de dezvoltare.
"Monopolul de pe piata tablei si cimentului, dar si la utilitati, face ca producatorii romani sa practice preturi cu 10-20% mai ridicate pe piata interna fata de cele la export, iar din cauza cotelor limitate la importul in Uniunea Europeana preturile produselor importate sunt cu 20% mai ridicate decat cele de pe piata din Romania, fapt ce reprezinta un handicap major pentru constructorii romani de nave si descurajeaza toate sectoarele industriale din Romania", explica directorul general al Daewoo Mangalia.
El s-a aratat nemultumit si de nivelul ridicat de impozitare a salariilor, spunand ca ar putea oferi angajatilor salarii mai mari daca nu ar trebui sa dea aproape jumatate din bani la stat. Un nivel de taxare mai mic ar retine o parte din forta de munca migratoare, considera Lee.
Pentru a-si putea onora contractele incheiate de constructorul de nave, ce se cifreaza in acest moment la 1,1 mld. dolari (circa 833 mil. euro), Daewoo Mangalia are nevoie de inca 2.000 de angajati pana la finele anului viitor.
In prezent, circa 10.000 de oameni sunt implicati direct sau indirect in activitatea companiei.
"Nu gasim ingineri si tehnicieni in tara, iar cei existenti sunt slab pregatiti. Astfel, suntem nevoiti sa aducem oameni specializati din Moldova, Bulgaria, Ucraina, Uzbekistan, China sau Vietnam. Chiar daca acestia indeplinesc toate criteriile impuse de lege, finalizarea procedurilor pentru cooptarea lor dureaza intre doua si trei luni de zile, lucru care este inacceptabil", spune Bong Lee.
Daewoo Mangalia a investit circa un mil. euro in cinci centre de pregatire situate in Mangalia, Medgidia, Harsova, Baneasa si Navodari, primul dintre acestea fiind deschis in septembrie, iar celelalte urmand sa fie date in folosinta la finele acestei luni.
Compania intentioneaza sa construiasca circa 500 de apartamente destinate muncitorilor de pe santier, investitie estimata la 15 mil. dolari (11,3 mil. euro), iar in urmatorii 10 ani numarul ar putea urca la 2.000 de locuinte.
Licitatiile pentru achizitia terenurilor de constructie, care se intind pe zeci de hectare, vor avea loc la jumatatea acestei luni, astfel ca inceperea lucrarilor ar putea avea loc la inceputul anului viitor.
Coreenii vor investi anul acesta circa 38 mil. dolari (28,7 mil. euro), in principal pentru extinderea capacitatii de productie a navelor, iar pentru anul viitor si-au planificat investitii de 30 mil. dolari (22,7 mil. euro).
Principalul obiectiv investitional al santierului naval il reprezinta conversia docului de reparatii nave in doc de constructii noi, reprezentantii companiei apreciind ca reparatiile de nave nu mai reprezinta interes din cauza nivelului mai ridicat de poluare si profitabilitatii mai reduse a acestei activitati.
Compania a achizitionat un teren de 11 hectare in Mangalia pentru acest proiect, ce se va desfasura pe o perioada de circa un an si jumatate, investitia totala cifrandu-se la 30 mil. dolari (22,7 mil. euro).
Reprezentantii companiei au declarat ca sunt interesati de achizitia unor terenuri limitrofe Bucurestiului si in alte zone din tara pentru investitii pe termen lung, dar ca analizeaza si posibilitatea dezvoltarii de proiecte imobiliare pe acestea.
DMHI este controlat de grupul sud-coreean Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co, care detine 51% din actiuni, restul de 49% aflandu-se in proprietatea societatii 2 Mai Mangalia, detinuta de stat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO