Companii

Dezvoltatorii de centre comerciale pariază pe energie verde şi vor să realizeze noi investiţii

Dezvoltatorii de centre comerciale pariază pe energie verde şi vor să realizeze noi investiţii

Marius Barbu asset director, NEPI Rockcastle: Planurile de investiţii vor rămâne pe tapet. Este o presiune să plasăm banii, să îi punem în circulaţie. Tot mai mulţi dezvoltatori accelerează investiţiile. Nepi-Rockcastle are investiţii şi în România şi în alte ţări. Avem şi primul proiect pe rezidenţial, la Vulcan, vor urma şi altele. Apetitul investitorilor este foarte mare. Nu e niciun motiv să nu se dezvolte mai departe

Autor: Roxana Rosu, Bogdan Alecu

26.10.2021, 17:00 178

Creşterea puternică a preţurilor la energia electrică, dar şi la gaze pune presiune pe proprietarii de centre comerciale care trebuie să facă faţă facturilor ridicate după doi ani în care veniturile le-au fost afectate de pandemie.

Marii dezvoltatori şi proprietari de centre comerciale au noi planuri de expansiune la nivel naţional însă sunt în prezent afectaţi de creşterile costurilor legate de energie, iar scăderea puterii de cumpărare din piaţă ar putea afecta planul de afaceri pentru următoarea perioadă.

„Ce ne îngrijorează mai mult sunt perspetivele economice ale ţării. Venim cu un avânt pionieresc şi ne cam împleticim acum. Mă uit la preţurile la utilităţi, la lumea politică. Am discutat mai mult în ultima perioadă despre cum manageriem costurile, cum nu aruncăm în aer echilibrul fragil în care suntem. Preţul energiei s-a triplat practic faţă de ce aveam anul trecut. Este un impact enorm, nu doar pentru noi, ci pentru toată economia. Costurile mai mari de la utilităţi şi chirii se vor duce spre consumatorul final. Se va vedea în inflaţie. Creşterea a fost foarte abruptă. Ea nu poate fi contracarată de niciun proiect verde acum“, a spus Marius Barbu, asset director, NEPI Rockcastle, în cadrul conferinţei ZF Malluri&Centre Comerciale 2021 realizată de ZF în parteneriat cu Vivo!, Atria Urban Resort, Cometex, C&W Echinox şi NEPI-Rockcastle.

O problemă cu care se confruntă proprietarii de centre comerciale o reprezintă creşterea puternică a costurilor cu energia electrică. „Piaţa energiei a fost o constantă necunoscută în bugete. Am făcut multe forecasturi, variaţiile sunt foarte mari. Nici furnizorii nu ştiu cum va evolua mai departe, totul se analizează din lună în lună. Ne-am adaptat, ne-am făcut bugetările pe 2022. Există zvonuri că se va ajunge la o plafonare totuşi anul viitor, nu de la stat. Facem bugetul pe worst case scenario şi sperăm să fie mai bine“, a explicat Geanina Ungureanu, senior asset & leasing manager, Immofinanz România.

În acest context, jucătorii din domeniu caută să realizeze investiţii în energie verde şi să instaleze inclusiv panouri fotovoltaice pe centrele comerciale. „Căutăm soluţii şi pe energia verde. Există discuţii şi la nivel de grup, în alte ţări. Facem şi noi nişte studii pentru a vedea ce putem face. Clădirile noastre sunt destul de înaintate în vârstă, dar în viitor sigur se vor monta panouri fotovoltaice. În 2-2,5 ani cred că deja o să vedem astfel de proiecte“, a spus Geanina Ungureanu.

Dezvoltatorii vizează inclusiv construcţia de componente fotovoltaice care să producă energie electrică.

„Vedem o creştere a costului la utilităţi, la energie. Această creştere nu trebuie să se vadă în preţul la raft. Proprietarul trebuie să negocieze cu furnizorii în energie, să investească în energie verde. Creşterea preţului  utilităţilor nu trebuie să se reflecte în preţul televizorului. Pe zona de energie verde, avem 5 proiecte care au deja panouri fotovoltaice, alte 5 în lucru, iar anul viitor vrem să acoperim tot portofoliul de retail cu panouri“, a spus Adrian Urdă, CEO, Cometex, divizia de real estate a Grupului Altex.

Mişcările de pe pieţele unde se tranzacţionează certificatele de emisii dau puţine motive de optimism într-o calmare a preţului în următoarele luni.

Datele publicate pe European Energy Exchange (EEX) privind tranzacţiile la termen cu emisiile de CO2 arată că pentru primul trimestru de anul viitor achiziţiile se fac la 63 de euro pe certificat. Nivelul este cu 25% mai mare decât media celui de-al doilea trimestru de anul acesta şi dublu faţă de preţul certificatului de CO2 de la începutul anului.

Factorul care a determinat scumpirea fără precedent a emisiilor de CO2 este ambiţia UE de a deveni neutră din punct de vedere climatic până în 2050, ţinta stabilită pentru anul 2030 vizând o reducere a emisiilor de CO2 cu 55% faţă de nivelul din 1990. Acest lucru îi penalizează pe poluatori, producătorii de energie din surse fosile fiind în prima ligă.

Certificatele de emisii sunt parte a mecanismului european, stabilit în 2005, privind reducerea poluării, companiile responsabile pentru emiterea de CO2 ca urmare a proceselor de producţie fiind obligate să facă dovada unui astfel de instrument pentru fiecare tonă emisă.

În România, cel mai afectat sector este cel de producere a energiei electrice pe baza cărbunilor, unde nu se fac alocări gratuite de certificate de CO2. Astfel, în ciuda parcului de producţie verde din România, semnalul de preţ este stabilit de Complexul Energetic Oltenia, cel mai mare plătitor de certificate de emisii de CO2, restul producătorilor, în proporţie covârşitoare deţinuţi de stat, aliniindu-se după acest semnal.

Chiar şi în aceste condiţii NEPI-Rockcastle continuă planurile de expansiune şi lucrează la extinderea mallului Promenada din Bucureşti, vor demara lucrările la Promenada Craiova şi la o nouă componentă de rezidenţial la Vulcan Value Centre.

„Planurile de investiţii vor rămâne pe tapet. Este o presiune să plasăm banii, să îi punem în circulaţie. Tot mai mulţi dezvoltatori accelerează investiţiile. Nepi-Rockcastle are investiţii şi în România şi în alte ţări. Avem şi primul proiect pe rezidenţial, la Vulcan, vor urma şi altele. Apetitul investitorilor este foarte mare. Nu e niciun motiv să nu se dezvolte mai departe“, a exlicat Marius Barbu.

În cazul Promenada Bucureşti lucrările vizează în continuare atât extinderea mallului cât şi o nouă componentă de birouri.

„Am început lucrările de extindere la Promenada, timid, dar vom accelera până la sfârşitul anului. Vom extinde cu spaţii de office&retail, cinema şi loc de joacă, parcare mai mare, o clinică. Am păstrat proiectul cu parcarea subterană pe  6 etaje, plus incă un etaj pentru retail. În plus avem reamenajări ale zonelor de food-court în tot portofoliul. Ne uităm la zona de terase. Toate mallurile cu terase au mers mai bine în pandemie. În ultima perioadă, ne-am concentrat pe a oferi un mediu cât mai safe pentru shopping. Am investit pentru a califica mallurile la standarde şi a le adapta obiceiurilor consumatorilor. Am schimbat mulţi retaileri în această perioadă pentru că vrem să îmbinăm retailerii care au success offline şi online în malluri. Avem o iniţiativă de pop-up store, pe care le putem închiria unor chiriaşi aflaţi la prima incursiune în offline. Retailul fizic funcţionează foarte bine“, a explicat Marius Barbu.

 
AFACERI DE LA ZERO