Companii

Dragoş Petrescu, City Grill: Uitându-mă în urmă, sunt două idei care au conturat businessul meu de astăzi - Centrul Vechi şi berăriile

Dragoş Petrescu, City Grill: Uitându-mă în urmă, sunt două idei care au conturat businessul meu de astăzi - Centrul Vechi şi berăriile

Autor: Iuliana Roibu

23.11.2010, 23:05 313

Dacă în 2008 erau în Centrul Vechi puţinpeste 30 de localuri, 2009 şi 2010 au adus o triplare a număruluiacestora, dar şi un trafic incredibil de clienţi pe străduţele maimult sau mai puţin pavate din interiorul pătratului format debulevardele Regina Elisabeta, I.C. Brătianu, Calea Victoriei şiSplaiul Independenţei.

În 2010, jumătate din cifra de afaceri (de 16 milioane de euro)a lui Dragoş Petrescu, unul dintre cei mai cunoscuţi proprietari derestaurante din România, a fost atrasă de restaurantele sale dinCentrul Vechi. Numai Caru' cu Bere şi Hanul Berarilor singure auatras 42% din cifra de afaceri (6,7 milioane de euro), iar CityGrill, Cantina şi Bundetot au contribuit cu peste 1 mil. euro.

Mai este şi primul BackWerk (o franciză germană luată de DragoşPetrescu ca masterfrancizor pe România), deschis anul acesta vizavide Spitalul Colţea, care are zilnic o medie de 400 de clienţi cu unconsum mediu de 2,5 euro, scrie revista BUSINESS Magazin(www.businessmagazin.ro).

"În ultimii doi ani s-au deschis câteva zeci de restaurante,pub-uri, cafenele şi tot felul de alte concepte de localuri înCentrul Istoric, iar acum numărul acestora depăşeşte 100, mergândspre 120", spune Daniel Mischie, director de operaţiuni şi acţionarminoritar în cadrul afacerii controlate de Dragoş Petrescu.

De săptămâna trecută, Mischie este şi director al AsociaţieiComercianţilor din Centrul Istoric - Micul Paris, conducând un grupde iniţiativă din care mai fac parte Mugur Mihăescu (proprietarulSt. Patrick), Radu Diaconu (proprietarul Les Bourjois) şi MarilenaAndrieş (proprietara Il Pianissimo).

"Interesul acestei asociaţii este să discute cu autorităţilelocale despre dezvoltarea zonei şi despre rezolvarea principalelorprobleme care împiedică o şi mai mare creştere a businessului dinCentrul Istoric", spune Daniel Mischie, care a avut săptămânatrecută o discuţie de câteva ore cu primarul general al Capitalei,Sorin Oprescu, pe aceste teme. Principalele probleme ale CentruluiIstoric sunt - încă - situaţia incertă a proprietăţii a peste 30%dintre spaţii, dar şi renovarea străzilor şi a faţadelor.

"Se vor face toate până la urmă, iar în 2011 Centrul Istoric vaarăta şi mai bine", crede Daniel Mischie, care mizează pedezvoltarea laturii culturale a petrecerii timpului liber.

Anul acesta a adus, odată cu dezvoltarea a câtorva zeci de noilocaluri, şi un vârf al traficului în zonă. Daniel Mischieestimează că, în zilele de vară, traficul mediu de clienţi a fostzilnic de 60.000 de persoane, iar în serile de weekend a atins şi100.000 de persoane.

Apropo de bere

Centrul Istoric, o mană cerească pentru cei care fac businessacolo, este până la urmă limitat. Rămâne aşadar de dezvoltatcealaltă latură pe care mizează Petrescu, şi anume, berăriile.

Dar şi Caru' cu Bere e un concept limitat la o singură unitate(brandul nu poate fi dezvoltat într-un al doilea restaurant), aşacă rămâne brandul Hanul Berarilor, inventat de Petrescu anultrecut, când a închiriat şi a renovat (după o investiţie de 200.000de euro) fosta Casă Soare.

Berăria-eveniment devine aşadar centrul de greutate aldezvoltării afacerilor lui Petrescu în continuare.

"Dansuri, concerte, hore, taraf, metri de bere, gălăgie", îşisintetizează Dragoş Petrescu noua filosofie de business pentruacest segment, "trebuie să vezi ce vor oamenii şi asta să le dai".Totul a pornit pentru Dragoş Petrescu de la Caru' cu Bere şi,ulterior, Hanul Berarilor.

"Experienţa extraordinară cu aceste două restaurante m-a convinssă mă extind cât de mult pot pe acest segment, un segment unde notade plată e mult mai mare decât la un restaurant obişnuit, undeoamenii stau mai mult, unde se fac petreceri şi aşa mai departe".Nota de plată în berăriile lui Petrescu trece de 20 de euro pentru2,5 persoane, în timp ce la restaurantele City Grill sau TrattoriaBuongiorno un bon mediu este undeva la 15 euro.

Faptul că s-a decis să dezvolte conceptul de berărie i-a aduslui Petrescu şi rezolvarea unei dileme.

De doi ani, cumpărase două clădiri de mari dimensiuni: fostaprimărie a sectorului 2 de pe Pache Protopopescu (cu 1,7 milioaneeuro) şi fosta casă a Elenei Lupescu, de pe strada Olari (cu 1,2milioane de euro).

Acestea au fost cele mai importante investiţii imobiliare alelui Petrescu, alături de clădirea din Piaţa Victoriei, undefuncţionează Trattoria Buongiorno. Pe aceea a cumpărat-o cu aproape4 milioane de euro după mai multe discuţii cu proprietarul -iniţial, a vrut să renunţe la restaurantul de acolo din cauzachiriei prea mari (14.000 de euro pe lună), dar până la urmă şi-aadăugat clădirea în portofoliul imobilar: "Era mult prea bineaşezată ca să nu o cumpăr".

Dacă în Piaţa Victoriei conceptul Buongiorno s-a aşezat, în celedouă clădiri grupul va deschide în 2011 două noi berării. HanulBerarilor, bineînţeles.

Dincolo de investiţia imobiliară, cele două noi berării vor maiavea nevoie de 1 milion de euro investiţii în amenajare, care areloc în această perioadă pentru că berăriile urmează a fi deschiseîn 2011.

Deşi sunt destul de aproape una de alta, Dragoş Petrescuconsideră că asta va face chiar bine afacerii: "Dincolo de faptulcă sunt la distanţă mică şi oamenii pot veni de la una la cealaltăpe jos, în caz că nu găsesc loc, este o ocazie senzaţională de aimplanta brandul în mintea bucureştenilor", explică Petrescu. Iarîn cazul berăriei de pe Pache Protopopescu, va apărea şi un conceptnou-nouţ: o microberărie.

"În mijlocul celei mai mari încăperi va fi montată o instalaţiede producţie a berii, clienţii vor vedea în timp real cum seproduce berea şi vor bea direct de la sursă", povesteşteentuziasmat antreprenorul. Investiţia în microberărie va fi de150.000 de euro şi nu va avea neapărat raţiuni de costuri - cum arfi internalizarea unui proces. Va fi, bineînţeles, pentruspectacol, pentru ceea ce Petrescu numeşte "fenomenul local". Va fiînsă şi un proiect interesant pentru partenerii lui Petrescu, URBB,microberăria reprezentând "o premieră pe piaţa din România, datfiind că în alte ţări europene microberăriile sunt extrem depopulare şi de apreciate de către consumatori", după cum spunepreşedintele URBB, Shachar Shaine.

Dragoş Petrescu este de altfel un client important pentru URBB -lanţul City Grill, Caru' cu Bere, Hanul Berarilor şi Cantina SportBar fiind cel mai mare client de HoReCa pentru producătorii de bere(la momentul actual, prin HoReCa se vinde cam o treime din valoareatotală a pieţei berii, care merge spre 900 de milioane de euro), cuun consum de 500.000 de litri în 2010 şi cu o estimare de 700.000de litri pentru anul viitor. Asta înseamnă că în restaurantele luiDragoş Petrescu s-au băut anul acesta peste 1,5 milioane de halbede bere, câte una pentru fiecare locuitor adult alBucureştiului.

Un an senzaţional

"Uitându-mă în urmă, sunt două idei care au conturat businessulmeu de astăzi: Centrul Vechi şi berăriile", povesteşte DragoşPetrescu modul cum s-a detaşat de "pluton", practic de zecile deproprietari de restaurante care au rămas la câteva unităţi şi seluptă cu pierderile generate de criza economică. Faţă de ei,Petrescu defineşte 2010 prin cuvântul "senzaţional".

"Da, am avut un an senzaţional. Niciodată nu am crezut că o sămă pot dezvolta atât de bine şi că se pot face bani în plină crizăeconomică. 2010 mi-a permis să mă dezvolt şi 2011 va aduce cele maimulte deschideri dintr-un singur an din istoria City Grill."

Dezvoltarea grupului

Convenience
4.500 de clienţi
5 City Grill - 1.573 locuri (dintre care 750 pe terase)
2 Buongiorno - 288 locuri (din care 100 pe terase)
15 euro /consumaţie medie pe masă

Planuri pentru 2011
2 City Grill
1 Buongiorno

Berării
3.500 de clienţi
1 Caru' cu Bere - 580 locuri (din care 80 pe terasă)
1 Hanul Berarilor - 800 locuri (din care 500 pe terasă)
20-22 de euro/ consumaţie medie pe masă

Planuri pentru 2011
2 Hanul Berarilor

Cafenele şi brutării
2.000 de clienţi
1 BackWerk; 2 City Café
1 Cantina Sport Bar
1 Bundetot

Planuri pentru 2011
5 BackWerk(francize)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO