Companii

Dupa ce s-a stins curiozitatea, s-a stins si setea pentru ready-to-drink

24.09.2004, 00:00 48

Vanzarile de bauturi tip "ready-to-drink" (RDT, gata de baut) - bauturi racoritoare slab alcoolizate, obtinute din amestecuri de bauturi tari cu bauturi racoritoare - inregistreaza in acest an, o scadere de circa 30-40% dupa boom-ul de anul trecut, cand au crescut cu mai mult de 50% pe fondul aparitiei pe piata a primilor doi mari jucatori mondiali din industria bauturilor: Diageo cu Smirnoff Ice si Bacardi Martini cu Bacardi Breezer. Producatorii locali si importatorii spun ca situatia este cauzata de pretul destul de mare al acestor bauturi - 2 euro (80.000 lei)  in rafturile supermarketurilor si de 3-4 euro (120-160.000 lei) in baruri si discoteci - aproape triplu in raport cu concurentul direct al acestei bauturi, berea. Un alt motiv al stagnarii este pus pe seama epuizarii curiozitatii consumatorului roman, puternic stimulata de cele doua branduri aparute anul trecut.
Conform estimarile jucatorilor din piata, anul trecut au fost vandute aproximativ 7 milioane de sticle de RTD (doua milioane de litri de bautura), piata fiind in continuare destul de mica, de doar 14 milioane de euro. Pentru acest an, estimarile merg catre vanzari estimate de unii jucatori din piata chiar la jumatate fata de cele de anul trecut cauzate in principal de vremea nefavorabila din aceasta vara. Piata berii a fost anul trecut de 550 de milioane de euro la o cantitate de 12,8 milioane de hectolitri.
Principalii jucatori de pe piata romaneasca de RTD sunt Bacardi Breezer, produs de numarul doi mondial, Bacardi-Martini si importat de firma bucuresteana Lerida, Smirnoff Ice, produs de liderul mondial Diageo si importat de GFS International, Campari Mix produs de Campari, Havana Loco produs de numarul sase mondial Pernod Ricard din franta si doua marci produse in Romania de Halewood Romania - Carrabean Twist si Perfect Ice, al producatorului de bauturi spirtoase Perfect Rennainsance, al cincilea producator de alcool din Romania.
Jucatorii de pe piata sunt nemultumiti de decizia Ministerului Finantelor Publice de a timbra de la inceputul acestui an aceste bauturi si de introducere a acestora in categoria bauturilor spirtoase pentru ca o categorie proprie nu exista. In urma demersurilor jucatorilor din piata, este foarte posibil ca, incepand cu anul viitor, RTD-urile (sau alcopopsurile) sa aiba o categorie proprie, si anume cea a bauturilor slab alcolizate, iar timbrarea sa fie eliminata.
"Pe langa faptul ca aceste timbre sunt neigienice iar lipiciul este toxic - aceste bauturi fiind concepute sa fie baute direct din sticla - sunt si foarte greu de lipit. Timbrarea are o influenta de putin 10 procente in pretul unei sticle de RTD", spune Mihai Chitic, directorul general al Cramelor Halewood, un jucator din industria vinurilor dar care produce si RTD-ul Carrabean Twist.
Pentru Cramele Halewood, detinut de Halewood International din Marea Britanie, RTD este una dintre cele mai dinamice piete, care a "muscat" constant din piata berii. "Consumul de premixuri de bauturi in Marea Britanie este foarte dezvoltat si l-a zdruncinat puternic pe cel de bere, care in perioada 1998-2003 a scazut cu 11%", afirma Chitic. Halewood International a vandut anul trecut pe piata britanica aproape 100 de milioane de sticle de RTD, detinand o cota de piata de 7-9%. "In Marea Britanie in baruri sau in pub-uri bautura este servita ca alternativa la bere, iar in supermarketuri rafturile de RTD sunt in imediata vecinatate a celor de bere", afirma Chitic.
Avand concurent direct berea, producatorii de RTD sunt nemultumiti si de faptul ca, desi cele doua bauturi au aproximativ alcool in proportii egale 5%, ele sunt accizate diferit. "Daca ambele bauturi nu depasesc concetratia de alcool de 5% este incorect ca regimul fiscal aplicat RTD-urilor sa fie mai sever decat cel aplicat berii", spune Chitic.
La sfarsitul acestei veri, pe piata a intrat si producatorul de bauturi spirtoase Perfect Renaissance cu marca Perfect Ice. "Am intrat pentru ca ni se pare o piata de viitor, dar si pentru a folosi alcool din productia proprie. Din pacate, in Romania consumatorii nu au o educatie in consumul de astfel de bauturi. Piata ar trebui sa creasca de la an la an iar consumul de bauturi slab alcolizate ar trebui incurajat", spune Costel Atanescu, brand manager la Perfect Renaissance.
stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO