Companii

Dupa iesirea din criza, oamenii vor fi tentati sa economiseasca mai mult, iar consumul va suferi

Dupa iesirea din criza, oamenii vor fi tentati sa economiseasca mai mult, iar consumul va suferi
02.02.2010, 23:20 105

"Foarte multa lume pierde din vedere un aspect. Chiar daca totiindicatorii economici revin, nu inseamna ca se va revigora siconsumul, pentru ca majoritatea pietelor din FMCG (bunuri de largconsum - n.red.) nu revin imediat. Nu inseamna ca daca va exista ocrestere economica, toata lumea va incepe sa consume a doua zi.Intr-adevar, atunci cand veniturile scad si e rau, de a doua zi setaie. Sa nu uitam insa ca acest consumator a fost marcat de criza.Nu se va duce de a doua zi sa-si cheltuiasca in consum toti baniipe care i-a castigat", afirma Negrescu intr-un interviu acordatZF.

Piata de vin este estimata la circa 450 mil. euro anual si 6mil. hectolitri, iar potrivit Murfatlar, in 2009 piata a scazut cupana in 10% din punctul de vedere cantitativ si cu mai mult de 10%din punctul de vedere al valorii.

"Acum lumea va fi mult mai precauta si chiar daca va fi bineconsumul nu va creste atat de repede. Este foarte greu caschimbarile in comportament sa revina la cum au fost initial. Nu-siva mai face nimeni credit pentru o petrecere de ziua copilului sauorice alt lucru care era la moda nu stiu cand", este de pareremanagerul Murfatlar.

Revenireaeconomica va fi importanta pentru business, a continuat el, pentruca in primul rand se vor recupera mai rapid banii din piata, inconditiile in care consumul nu isi va reveni imediat.

Vinul castiga consumatori de bere si alcool

Scaderea de aproximativ 10% din 2009 inscrie piata vinului inlinia domeniilor nu foarte lovite de criza economica. Scaderea maimare a valorii pietei comparativ cu volumele vandute se explicaprin migratia consumatorilor de la segmentul mediu de pret insprecel economic.

"Cel mai mare segment al pietei era segmentul mediu si acesta afost cel mai afectat. Pentru ca foarte multi din consumatorii deacolo s-au mutat in economic din cauza conditiilor economice",spune Negrescu.

Pretul mediu in industria vinului este de 9-10 lei, iar primelesemne ale acestei migratii au aparut la sfarsitul anului 2008, candperioada sarbatorilor de iarna nu a mai adus exploziiletraditionale in vanzari.

"In 2008 au fost cresteri, dar nu la fel de mari ca in aniitrecuti. Acelea au fost primele semnale ca lucrurile incep sa seaseze pe alte valori. Iar 2009 a intarit acest trend. A aratat canu a fost un simplu semnal, ci pur si simplu ca lucrurile seschimba".

Consumul de vin de anul trecut pe segmentul economic a fostsustinut si de consumatori care au migrat de la produsesubstituibile precum bere sau alcool. "Sunt si consumatori care auvenit de la alte categorii. Vinul este una dintre pietele debauturi care a scazut cel mai putin anul trecut raportat la beresau alcool", a mai spus el.

Care este profilul consumatorulu de vin

Pe de alta parte, consumatorul de vin este unul traditionalist,in vreme ce in piete precum berea sau alcoolul, consumul esteputernic influentat de pret sau conditii economice.

"Berea de exemplu se consuma in Romania si pentru statut,situatie care a disparut in 2009 si atunci a avut o scadere maimare. Alcoolul a suferit din cauza taxelor, iar multi consumatoride alcool au preferat sa mearga catre vin, pentru ca berea poate ficonsiderata prea slaba ca si tarie alcoolica", a adaugatNegrescu.

Potrivit unui studiu al companiei de cercetare AT Kearney, bereadetine in 2008 73% din vanzarile pe segmentul bauturilor alcoolice,in timp ce vinul reprezenta doar 23% din vanzari. Restul de 4%apartine bauturilor alcoolice. In aceste conditii, strategiaproducatorilor de vin a mers pe lansarea de produse noi pesegmentul economic, chiar daca inainte nu aveau produse acolo.Negrescu afirma ca Murfatlar nu a lansat noi produse la acest nivelde pret, pentru ca existau deja, iar cresterile au fost pesteasteptari. El da exemplul brandului Eticheta Neagra care a crescutcu 40% in 2009.

"Vinurile foarte scumpe au mers bine, iar cele pe segmentintermediar undeva intre premium si superpremium au mers mai putinbine. Noi avem 3 Hectare la aceasta limita intre premium sisuperpremium care a crescut anul trecut cu 15-20%", a continuatNegrescu. Pretul pentru un vin superpremium este de 30 de leisticla.

Vanzarile Murfatlar in perioada sarbatorilor 2009 au fost pestenivelul din 2008, insa nu in ritmul anilor trecuti. Vanzarile aufost revigorate de campania "Sticla de un milion de lei" , carepotrivit lui Negrescu a determinat un salt al vanzarilor cu 30-35%in perioada septembrie - decembrie.

Cu toate acestea, vanzarile companiei au fost cu 5% mai micianul trecut din punctul de vedere al valorii si in usoara cresterevolumic. In 2008, Murfatlar a inregistrat o cifra de afaceri de 170mil. lei (46,2 mil. euro), potrivit datelor producatorului. Faraaceasta campanie, Negrescu afirma ca vanzarile ar fi mai mici cu25% fata de 2008. "A fost o investitie putin mai mare in marketing,insa la nivel de business in aceasta perioada nu ai foarte multesolutii", a precizat Negrescu.

"2010 va aseza putin lucrurile incepute in 2009. Probabil ca seva accentua aceasta resegmentare a pietei vinului. Sunt catevasegmente de consum care vor creste si care au crescut si in 2009.Vorbim de un alt tip de consum. Ma refer la vinul la pahar pentruHoReCa", spune Negrescu. Compania ruleaza circa 40% din vanzari inHoReCa.

Reprezentantul Murfatlar este de parere ca in hoteluri sirestaurante vanzarile au suferit foarte mult, dar exista premisepentru o revenire in 2010, insa "printr-o alta modalitate deconsum": "Acest vin la pahar, acest «vin al casei» pe care il aulocatiile si care incepe sa mearga din ce in ce mai bine".

Murfatlar este controlata indirect de familia Dobronauteanu,George Ivanescu si Catalin Bucura.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit’24
AFACERI DE LA ZERO