Companii

Electrocasnice: cresterea de 10-15% va diminua polarizarea pietei

04.01.2005, 00:00 19

Polarizarea de pe piata de produse electrocasnice s-ar putea  atenua anul acesta o data cu anticipata crestere a pietei de profil cu cel putin 10-15%. In lipsa unei cresteri consistente a pietei, legea au facut-o in ultima perioada produsele ieftine si cele scumpe, produsele din gama de mijloc devenind mai putin cerute. 
In interiorul diferitelor categorii de produse s-au produs adevarate razboaie intre diferitele marci in incercarea de a-si atinge obiectivele de vanzari pe o piata in declin . Efectele acestora se vor vedea mai bine in acest an, cei care au invins urmand sa ia o felie mai mare din anticipata crestere a pietei de profil.
"A fost o lupta infernala in preturi si oferte promotionale initiate de producatori, care pana la urma a dus la modificari de maximum 2-3% in cotele diferitilor producatori", este de parere Lorand Szarvadi, director general al Domo Retail, compania care detine reteaua de magazine Domo.
Mai mult, adauga Ovidiu Bejan, director de marketing si vanzari la Genco Electric Romania, pretul produselor de marca este in scadere. "A disparut intr-un anumit fel, definitia de mijloc, produsele de brand evoluand spre categoria, mijloc-jos si mijloc-scump. Evident, a fost pastrata categoria de high-end (produse din gama superioara - n. red.), care a crescut si ea fata de anul trecut. Mai exact putem spune ca s-a facut o repozitionare a categoriilor de preturi", crede reprezentantul Genco Electric Romania, companie care importa pe piata romaenasca produsele marca Samsung.
Parerea este sustinuta si de producatorii locali. "Sub presiunea razboiului de preturi, in piata de electrocasnice si electronice primele doua segmente (gama de jos si gama medie - n. red.) au convers, reducandu-se semnificativ preturile", sustine Monica Iavorschi, director de marketing si vanzari la producatorul local Arctic.
Produsele ieftine au devenit astfel principalii castigatori ai pietei de electronice si electrocasnice.
"In cazul televizoarelor si aparatelor de aer conditionat produsele ieftine au castigat semnificativ teren, pe baza unor oferte agresive si chiar a unei promovari ATL (above the line - publicitate traditionala n.red) puternice, care de obicei nu se face deloc la asemenea produse de intrare", sustine Marius Ghenea, director general al retelei de magazine Flanco.
El adauga ca produsele din categoria superioara au fost destul de putin influentate de evolutia generala a pietei. "Daca marea majoritate a pietei a simtit puternic si in plus, dar si in minus, volatilitatea creditului de consum, acest lucru a contat mult mai putin la produsele high-end, care sunt in general achizitionate cu plata integrala de persoane si familii afluente", adauga Ghenea.
In aceste conditii, unii dintre jucatorii de pe piata au reusit sa isi creasca vanzarile tocmai prin introducerea produselor electronice si electrocasnice din clasa premium.
"Cresterea a inceput in luna iunie si vanzarile cele mai mari au fost realizate in perioada de varf septembrie- noiembrie", sustine Young Dal Kim, directorul reprezentantei Daewoo Electronics in Romania, care estimeaza pentru anul trecut o cifra de afaceri de 35 mil. euro.
Chiar daca fenomenul creditelor de consum a afectat putin segmentele superioare ale pietei, pe piata s-a remarcat si o cresterea a ponderii vanzarii prin credit, apreciaza Irenne Wagner, director relatii publice la BSH Electrocasnice, reprezentantul pe piata locala al marcilor Bosch si Siemens.
Cota de piata a produselor din categoriile superioare a crescut.
"Se remarca o crestere a ponderii vanzarilor la produse high-end, datorita creditelor de consum, din totalul vanzarilor acestea reprezentand aproximativ 15%", este de parere Dan Ostahie, presedintele grupului Altex, care detine retelele de magazine Altex si Media Galaxy.
Insa  in conditiile in care piata este estimata ca-si va reveni anul acesta din punctul de vedere al cresterii vanzarilor, structura sa bipolara se va mai atenua, dupa configurarea acestui trend in 2004 si explozia generalizata a vanzarilor din 2003.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO