Energie

Care este avantajul resurselor cand benzina este mai scumpa ca oricand?

Care este avantajul resurselor cand benzina este mai scumpa ca oricand?

FOTO: Shutterstock

19.04.2010, 16:30 26

Un litru de bezina a ajuns sa coste mai mult ca oricand, iarmotorina ii calca pe urme dupa ce de la inceputul acestui an auavut loc aproape 10 scumpiri succesive ale preturilor la pompa.Astfel, de la inceputul anului benzina s-a scumpit cu circa 9%, intimp ce pretul motorinei este cu 10% mai mare.

Scumpiri mai mari decat in Germania

Scumpirile sunt mai mari decat cele inregistrate in tari pre-cum Germania, Franta sau Spania, tari unde importurile de petrolacopera circa 90% din consum si care sunt astfel mult mai expuse lavolatilitatea barilului de petrol comparativ cu Romania, careproduce cam jumatate din petrolul de care are nevoie. Mai mult,chiar daca barilul de petrol oscileaza in prezent in jurul valoriide 80 de dolari, nivel similar cu cel din octombrie 2008, preturilede acum sunt cu circa 26% mai mari in cazul benzinei si cu 11% incazul motorinei. Nici cand titeiul atingea nivelul record de 147 dedolari pe baril benzina nu era atat de scumpa ca acum, cand unelesortimente au ajuns sa coste mai mult de 5 lei pe litru.

"Printre factorii de care trebuie se tinem cont, atunci candcalculam pretul final al benzinei si al motorinei, se numara si oserie de indicatori variabili, de la costurile materiilor primenecesare pana la cele de distributie. La acestea se adauga siaccizele si taxele stabilite de Guvernul Romaniei", explicareprezentantii Rompetrol.

Cele mai mici taxe

In ceea ce priveste taxele pe care le incaseaza statul dinbenzina si motorina, acestea sunt insa printre cele mai mici lanivel european, problema fiind faptul ca desi Romania are rezerveinterne de petrol, pretul la producator este mai mare chiar si incomparatie cu unele tari care sunt obligate sa importe mare parte apetrolului consumat. Specialistii din piata spun ca de vina pentruacest lucru ar fi lipsa de eficienta a unitatilor de rafinareprezente pe plan local.

"Exprimate in lei, preturile actuale sunt similare cu celeinregistrate in prima parte a lunii iulie 2008, cand a fostinregistrat cel mai inalt nivel al cotatiilor pentru produselepetroliere. Aceasta situatie este generata de urmatorii factori:deprecierea leului in raport cu dolarul si cu euro si crestereataxelor", explicau recent reprezentantii Petrom, cea mai marecompanie locala si jucatorul care practic stabileste tendinta depret in ceea ce priveste pretul de vanzare al benzinei simotorinei.

Scaderea cererii va continua

Cele mai mari companii active pe plan local in domeniuldistributiei de carburanti sunt Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL, OMVsi Agip. In 2009, productia de titei a Romaniei a fost de 4,38 mil.tone. Cererea interna a fost de circa 9 mil. tone de produsepetroliere. La nivelul cererii, anul trecut a adus potrivitestimarilor jucatorilor din piata o reducere de circa 6-10%. Nicipentru 2010 petrolistii nu vad o revenire a cererii, prognozand oreducere de 5% a cantitatilor la nivel de piata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO