Companii

Exclusiv online: Cum s-au intors magazinele Metro la vanzarile din primul an de operare – 1997

07.06.2010, 23:17 34

Un an de criza a intors vanzarile pe magazin ale gigantuluiMetro Cash & Carry - cel mai mare jucator din comert - lanivelul din primul an al sau de operare pe piata romaneasca.

Reteaua a raportat anul trecut vanzari de 1.230 mil. euro pe cu23 de unitati, adica un rulaj mediu de 51 de milioane de euro peunitate, in scadere cu 17% fata de 2008.

Spre comparatie, la finele lui 1997, primul an operationalintreg al companiei in Romania, intr-o perioada in care reteauagermana era singurul retailer strain de pe piata, Metro raportavanzari de 102 mil. euro cu 2 magazine.

Mai mult, nemtii au facut profit pe piata romaneasca dupa doartrei ani de la deschiderea primei unitati la nivel local, in1998.

Rezultatele retelei locale din primii ani i-au suprins chiar sipe nemti si au aratat potentialul enorm al comertului dinRomania.

"Pe atunci clientii se inghesuiau in magazine si era cerereaatat de mare incat la un moment dat am fost nevoiti sa cumparam ouadin piata pentru a avea produse la raft", isi aminteste ChristianMorath, directorul general al Lasselsberger Romania, fost angajatal departamentului de achizitii al Metro Cash & Carry Romaniain primii ani operationali ai retelei.

Omul din spatele intrarii Metro pe o piata netestata deinvestirori straini este fostul tenisman Ion Tiriac, unul dintrecei mai bogati oameni de afaceri romani in acest moment. Tiriac aramas in 13 ani la aceeasi participatie in Metro Cash & CarryRomania (de 15% din actiuni).

In primii ani, varful de vanzari al Metro a fost atins in 1999,cand reteaua a inregistrat rulaje medii de 56 de mil. euro peunitate, pentru a fi depasit abia in 2006, cand perspectivaintrarii Romaniei in Uniunea Europeana a adus o explozie inconsum.

2006 a marcat si intrarea diviziei de hipermarketuri a grupuluigerman (Real) in Romania si o schimbare de strategie la reteauacash & carry: aceasta s-a orientat in ultimii patru ani tot maimult catre clientii profesionisti, tinta principala fiindrestaurantele si magazinele mici de cartier sau revanzatorii.

Daca la sfarsitul anilor '90 circa 40-50% din vanzarile reteleierau generate de clientii mici (precum persoanele fizice autorizatesau consumatorii finali), in 2006 ponderea coborase la sub 30%,potrivit unei prezentari Metro Cash & Carry.

In ciuda targetarii unor clienti mai mari, vanzarile pe unitates-au diminuat in 2008, pentru ca anul trecut reteaua sainregistreze un declin al rulajelor de 17%.

De altfel, rapoartele financiare ale marilor lanturi de magazinearata ca segmentul cash & carry a avut intr-un an de criza ceamai abrupta scadere a afacerilor din comertul modern cu dominantaalimentara.

Mai mult, vanzarile la raioanele cu produse de folosintaindelungata s-au contractat cu pana la 40-50% fata de 2008, ceea cei-a determinat pe operatori sa aloce spatii de vanzare mai miciacestor categorii de produse.

Recent, Metro Cash & Carry a anuntat ca remodeleaza spatiilede vanzare a 7a magazine, printre schimbarile aduse fiind majorareasuprafetelor dedicate alimentelor, in special produselor debaza.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO