Companii

Extinderea retailului alimentar modern aduce 8.500 de noi locuri de munca in acest an

15.02.2009, 16:10 30

Cei mai activi in recrutare vor fi in acest an tot operatorii de hipermarketuri, urmati de retelele de magazine cu discount. Anul trecut, extinderea retailului alimentar modern a creat aproape 12.000 de locuri de munca, cu 3.500 mai multe decat se anunta pentru 2009, potrivit datelor centralizate de ZF.

In conditiile in care doar in perioada februarie-mai se anunta aproape 34.000 de disponibilizari la aproximativ 300 de companii, majoritatea cu capital privat (potrivit datelor ANOFM), expansiunea comertului modern poate fi o gura de oxigen pentru piata fortei de munca.
De altfel, unii retaileri vad cresterea somajului in zonele afectate de inchiderea unor fabrici ca o oportunitate.
"Intr-adevar, disponibilizarile din industrie reduc puterea de cumparare in zonele afectate, dar in acelasi timp ne ajuta pe noi sa gasim mai usor forta de munca. Am intampinat mari probleme pana acum in gasirea unor angajati in orasele mici din tara", afirma Caius Crisan, directorul general al retelei de magazine cu discount Profi.
Discounterii Profi, Plus si Minimax sunt singurii care au anuntat ca isi vor mentine sau chiar creste ritmul de expansiune al retelelor in 2009, comparativ cu anul trecut. In total, pe acest segment de piata ar putea fi deschise in acest an circa 70 de magazine, fata de 55 de unitati in 2008. Acestia vad oportunitati in caderea pietei imobiliare, pentru ca preturile terenurilor vizate scad. "Este o revenire la normal a pietei de real estate, in opinia mea", a mai spus Crisan.
De partea cealalta, retailerii cei mai afectati de dificultatile de finantare din imobiliare sunt operatorii de hipermarketuri, care in ultimii doi ani si-au accelerat expansiunea in principal datorita noilor proiecte de centre comerciale sau parcuri de retail. In conditiile inghetarii majoritatii proiectelor anuntate in ultimul an la nivel local, din lipsa de finantari pentru dezvoltatori, retelele de hipermarketuri si-au ajustat planurile de expansiune pentru 2009.
Consultantii din imobiliare anticipeaza o diminuare a chiriilor in centre comerciale si parcuri de retail in acest an.
"Daca luam in considerare concentrarea dezvoltatorilor pentru securizarea de ancore puternice, este posibil ca in viitorul apropiat sa vedem scaderi usoare ale chiriei, sau in cele mai multe cazuri facilitati pe care dezvoltatorii le ofera chiriasilor pentru a intra in proiectele lor. Valoarea facilitatilor si nivelul chiriei vor depinde bineinteles de potentialul fiecarui oras, precum si de pozitionarea centrului comercial", spune Georgiana Andrei, senior retail broker in cadrul companiei de consultanta imobiliara Colliers.
Real Hypermarket, divizia grupului german Metro, care planifica in 2007 extinderea retelei cu 7 magazine in 2009, a anuntat ca doua deschideri ar putea fi amanate pentru urmatorii ani, din cauza intarzierilor aparute in constructia centrelor comerciale in care a contractat aceste spatii.
Anul trecut, compania franceza Carrefour isi anunta actionarii ca va mentine ritmul accelerat de expansiune al retelei de hipermarketuri in Romania pana in 2012, an in care retailerul va ajunge la 40 de unitati operationale.
La finele anului trecut, reprezentantii Carrefour Romania au avansat un numar de 1.800 de angajari pentru 2009, ceea ce ar corespunde unei extinderi cu 5-6 hipermarketuri, sub tinta initiala. Compania nu a dorit sa comunice pana acum planurile de expansiune pe 2009.
Intarzierile aparute in constructia unor centre comerciale sau parcuri de retail sau in obtinerea autorizatiilor de constructie pe propriile terenuri au afectat si in 2008 planurile de expansiune ale unor retaileri alimentari, care nu si-au atins tinta comunicata initial.
Per ansamblul pietei, din cele 130 de magazine noi anuntate anterior de retaileri pentru 2008, aproximativ 30 au ramas pe hartie sau se vor deschide in acest an.
Cu toate acestea, 2008 a fost un an cu investitii record ale marilor retele de comert alimentar in expansiune. Astfel, pe o piata a bunurilor de larg consum estimata la 23-25 de miliarde de euro, investitiile marilor retaileri alimentari au crescut anul trecut cu 7% fata de 2007, pana la circa 640 mil. euro, cel mai ridicat nivel de pana acum.
Cele mai mari retele de magazine din retailul alimentar romanesc dupa valoarea vanzarilor sunt in prezent Metro Cash & Carry, Carrefour, Kaufland, Selgros Cash & Carry si Real Hypermarket.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO