Companii

Fabrica de bere Martens din Galati poarta "discutii exploratorii" pentru vanzarea businessului

26.02.2009, 17:18 1253

Martens Galati, unul dintre producatorii de bere de dimensiuni medii de pe piata, a finalizat anul trecut cu o cifra de afaceri de 31,59 mil. lei (8,5 mil. euro), similara cu cea din 2007, si cu o pierdere de aproape sapte ori mai mare fata de rezultatele din 2007, de 4,3 mil. lei (1,1 mil. euro), potrivit rezultatelor preliminare ale companiei transmise BVB.

"In ultimul an, am inregistrat pierderi mari din cauza cresterii preturilor materiilor prime si ale materialelor consumabile, dar si din cauza costurilor financiare determinate de cresterea dobanzilor la creditele pe care le avem, ca urmare a programului de investitii din anii precedenti", a explicat Vasile Joanta, directorul general al Martens.
Din vara anului 2006 pana la finalul anului trecut, producatorul de bere din Galati a investit peste cinci milioane de euro in modernizarea fabricii, iar Martens mai are de rambursat in prezent credite de aproximativ 2,8 milioane de euro.
De asemenea, Martens a inregistrat in cea de-a doua jumatate a anului trecut o scadere a vanzarilor totale in volum cu circa 12%, la aproximativ 235.000 de hectolitri, pe fondul deteriorarii situatiei economice generale in cea de-a doua jumatate a anului trecut.
"Previziunile noastre initiale s-au confirmat in primele patru luni ale anului 2008, perioada in care am inregistrat o crestere a volumelor de vanzari de circa 17% in comparatie cu perioada corespunzatoare a anului 2007. Insa in cea de-a doua jumatate a anului 2008 am inregistrat o scadere a volumului vanzarilor de circa 32.000 hectolitri", a mai spus Joanta.
Reprezentantul companiei sustine ca in prezent Martens poarta "discutii exploratorii" cu alte companii interesate de businessul producatorului de bere, dar ca pentru moment nu poate spunele numele acestora.
"Vanzarea nu a fost pana acum un subiect discutat de actionari. Pentru viitor n-as putea spune cum vor evolua lucrurile, dar totul va depinde de ofertele pe care le vom primi. Nu s-a pus vreodata problema vanzarii pe bursa a actiunilor de catre actionarii semnificativi, dupa stiinta mea", a declarat directorul general al Martens, companie detinuta de producatorul belgian de bere Martens Brouwerij si SIF Moldova.
Un alt producator de dimensiuni medii care a semnat un exit in acest an este Bere Azuga, afacere vanduta de familia Moraru catre grupul SABMiller, care detine Ursus Breweries.
Pentru anul acesta, directorul general al Martens estimeaza stagnarea vanzarilor la nivelul celor din 2008, pe fondul cresterii segmentelor de beri speciale din portofoliu si a berii fara alcool Driver, cat si prin reducerea costurilor energetice prin intermediul unor modernizari
"Inca dupa primul trimestru al anului 2008, in urma analizei costurilor, am decis scoaterea din functiune a tuturor instalatiilor de fermentare vechi, de dinainte de 1989. Aceste lucruri au fost absolut necesare, chiar daca s-a redus capacitatea de productie a unitatii, intrucat consumurile energetice foarte mari ale acestor instalatii dublate de cresterea preturilor la energie generau pierderi semnificative", a spus Joanta, care estimeaza ca va reduce in cursul acestui an costurile energetice cu 35%.
De asemenea, masurile tehnice care vor fi derulate anul acesta vor determina o reducere a personalului Martens, dar Joanta sustine ca aceste disponibilizari vor viza in special personalul sezonier angajat cu contract de munca pe perioada determinata, adica aproximativ 10-20 de angajati.
Afacerile companiei au fost afectate in ultimii ani si de aprecierea monedei euro fata de dolar, situatie care a determinat o reducere a exporturilor. Din acest motiv, reprezentantul companiei ia in considerare pentru anul acesta lansarea unui nou brand pe segmentul berilor fara alcool, un segment din care Martens desine o cota de piata de 10% cu brandul Driver. "Cand am inceput exportul, euro era mai mic sau egal cu dolarul. In timp, desi euro a crescut, importatorii nu au acceptat o marire a preturilor. De aceea, am renuntat la exporturile din SUA, Coreea de Sud, Japonia si Australia in ultimii ani", sustine Joanta.
In prezent, singura marca exportata din portofoliul filialei locale Martens este berea fara alcool Driver, principala destinatie de export a acesteia fiind Egiptul. Acest brand a realizat anul trecut peste 15% din vanzarile anuale ale Martens, aproximativ 30.000 de hectolitri. In 2009, Joanta estimeaza ca vanzarile marcii Driver vor ajunge la capacitati intre 35.000 si 40.000 de hectolitri de bere.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO