Companii

Farmexim: In acest an am trait momentul maxim al crizei din sistemul sanitar

29.06.2005, 18:37 27

Distribuitorul de medicamente Farmexim Bucuresti estimeaza vånzari totale in crestere cu 20% dupa primele 6 luni ale anului curent, raportat la perioada similara a lui 2004.

Anul trecut, compania a avut o cifra de afaceri de 60 mil. $ (aprox. 49 mil. euro).

Cu toate ca vånzarile au crescut raportat la 2004, compania a intåmpinat o serie de dificultati pe piata.

a??In acest an, am trait momentul de maxim al crizei din sistem. Impactul sau se resimte in intreaga piata, prima consecinta fiind o scadere a pietei de retail cu 25% in aprilie. Suntem o companie orientata pe retail, si implicit afacerile noastre au fost afectatea??, a afirmat Ovidiu Buluc, directorul general si actionarul majoritar al Farmexim.

Compania si-a propus atingerea unei cote de 12% din piata distributiei de produse farmaceutice in 2006, fata de cota de 8% estimata pentru sfårsitul acestui an. Vånzarile preconizate de directorul companiei pentru 2005 sunt de aproximativ 82 mil. euro (3.000 mld. lei).

a??In luna iunie, am relansat si echipa de reprezentanti medicali, avånd ca scop promovarea medicamentelor in spitale. Ne asteptam ca in acest an sa ne impunem si pe acest segment al pietei, mai ales ca ponderea vånzarilor produselor de spital este de sub 10% din cifra de afaceri, in conditiile in care la nivel global acest segment are o pondere de 30% din piataa??, a mai spus Buluc.

Bugetul de investitii al Farmexim pentru anul in curs este de aproximativ 2 milioane de euro, fiind destinat deschiderii a trei centre logistice la nivel regional, precum si extinderii flotei de autoutilitare la 200 de unitati. Pe långa investitiile in extindere, compania are in plan alocarea a 250.000 de euro pentru trainingul angajatilor.

Actionarul majoritar a exclus o politica agresiva de extindere pe piata. a??Ritmul de crestere al afacerilor Farmexim nu poate fi influentat pozitiv prin preluarea altor firme de distributie. Astfel, extinderea nu este sustenabila pentru ca in piata nu exista clienti dedicati anumitor distribuitoria??, a relatat Buluc.

El preconizeaza o polarizare a pietei distributiei de medicamente in urmatorii ani. Primele 6-7 companii detin peste 60% din intreaga piata. Treptat, companiile cu o cota de piata redusa vor disparea de pe piata, a precizat Buluc.

a??Piata romåneasca a intrat in vizorul investitorilor straini. Primul pas a fost realizat in domeniul productiei, fiind doar o chestiune de timp påna cånd vor veni companiile multinationale din distributia de medicamente. In 4-5 ani, valoarea pietei ar putea ajunge la 2,5 miliarde de euroa??, conform directorului Farmexim.

Compania a fost infiintata in 1990, asigurånd distributie pentru peste 2.500 de clienti farmacii si spitale. Principalii competitori pentru Farmexim sunt Mediplus, Relad, Montero, Fildas sau Farmexpert. Farmexim detine in prezent 14 depozite locale in tara, numarul mediu de angajati la nivel de filiala fiind de 10-12 persoane. Numarul reprezentantilor de vånzari este de peste 100.

Piata distributiei de medicamente nu a fost atacata påna in prezent de investitori strategici straini. Cu toate acestea, pe piata exista zvonuri referitoare la interesul crescut al unor companii precum Celesio si Phoenix, doi dintre cei mai mari distribuitori europeni, pentru companiile farmaceutice romånesti.

La un consum mediu de aproximativ 40 de euro/locuitor/an, piata farmaceutica din Romånia a avut o valoare de circa un miliard de euro anul trecut. Consumul de medicamente din Romånia reprezinta o treime din consumul din Ungaria, spre exemplu. alexandru.cerchez@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO