Companii

Firmele de leasing operational: Companiile clienti folosesc mai putin masinile

15.02.2009, 16:09 110

"Categoric utilizarea masinilor din parcuri a fost redusa. Toate companiile isi reorienteaza cheltuielile in functie de venituri, iar unele dintre ele chiar renunta la masinile achizitionate in ultima perioada. Procentul lor este deocamdata de pana la 3%, dar semnalele arata ca acesta va mai creste", a declarat Daniel Ivan, director general al Fleet Management Services (FMS), companie ai carei clienti sunt firme precum Perfetti van Melle, Bricostore, Robert Bosch sau Buderus Romania.

In cazul companiilor de distributie sau al celor cu un numar mare de agenti de vanzari numarul kilometrilor parcursi lunar ajunge la un nivel similar cu cel din aceeasi perioada a anului trecut.
"Avem in continuare acelasi grad de folosire al automobilelor pentru ca vorbim de agenti de vanzari care trebuie sa circule cel putin la fel de mult pentru a isi mentine comenzile la acelasi nivel", a declarat Dudy Perry, director executiv al Sixt New Kopel.
Compania lucreaza cu firme precum Pepsi, URBB, Elite, E.ON Moldova, Millennium Bank, iar reprezentantii URBB confirma faptul ca in vanzari nu s-au operat modificari in scopul reducerii costurilor. In cazul imbuteliatorului Tuborg, primele modificari au vizat echipa de management.
"Limitarea consumului de combustibil sau de kilometri parcursi se face diferentiat in functie de cat de departe locuieste fiecare manager de locul de munca. Astfel, daca un manager locuieste la 20 de kilometri de sediu, are o limita de aproximativ 100 de kilometri pe care ii poate parcurge intr-o zi, ceea ce anul trecut nu se intampla", a declarat Shaine Shachar, presedintele URBB.
El a adaugat ca aceasta masura nu a fost luata la nivelul echipei de vanzari deoarece veniturile realizate de acestia sunt mai importante la nivel de companie decat cheltuielile de transport. "Speram ca prin aceasta masura sa reducem anul acesta consumul de combustibil cu 20% fata de cel realizat in 2008", a spus Shaine.
"Minimizarea costurilor este prioritara pentru toti clientii iar restrictiile impuse angajatilor cresc, de la limitele de kilometri la benzina consumata lunar", a declarat Effie Valsamaki, directorul Dirent, compania locala a grupului elen cu acelasi nume.
Printre clientii Dirent se numara Asiban, Petrom, Cosmote, Bunge sau Ifantis.
Reducerea utilizarii automobilelor din parcuri, de care depind si serviciile prestate de firmele de management de flote catre companii si implicit veniturile, este insotita si de inghetarea planurilor de extindere. Daca in urma cu circa sase luni majoritarea companiilor care detin parcuri de peste 100 de automobile urmareau extinderea si achizitia de noi automobile prin leasing operational, planurile au fost inghetate pe o perioada de cel putin trei luni. Potrivit companiilor de leasing operational, sistarea planurilor de dezvoltare este cauzata de nevoia conservarii lichiditatilor si de accesul dificil la finantari.
"Clientii care negociau la finalul anului trecut nu au semnat contractele pentru ca nu au acces la finatari si astfel au amanat pentru cel putin 2-3 luni", a spus Valsamaki.
"De la companiile existente in portofoliu sunt mai putine comenzi, dar apar acum noi companii care considera leasingul operational pentru ca vor sa isi reduca cheltuielile. Tendinta a inceput in decembrie 2008, iar acum clientii sunt inca in analiza ofertelor", a spus Perry.
Valsamaki a confirmat faptul ca multe companii analizeaza utilizarea automobilelor prin leasing operational in locul achizitiei directe, avand ca avantaj externalizarea managementului lor si deductibilitatea cheltuielilor.
"Intr-adevar, sunt mai multi interesati, dar si noi suntem mai selectivi. Primim mai multe solicitari pentru oferte decat in 2008, practic dublu, dar le analizam capacitatea de plata pentru ca am renuntat recent la clienti care erau insovabili", a spus Ivan. El a adaugat ca in ultimele doua luni procesul de incheiere a unui contract pentru livrarea de automobile s-a prelungit, de la o saptamana in cursul anului trecut, pana la maximum o luna in prezent deoarece analiza contractului si obtinerea finantarilor nu mai sunt la fel de permisive.
Fleet Management Services si-a redus in ultimele luni numarul automobilelor administrate, de la 2.600 de unitati la 2.100 de unitati in urma rezilierii unor contracte cu unele companii care fie si-au redus parcul auto, fie au oprit activitatea unor departamente. Compania a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de 2,5 mil. euro, care nu include si valoarea serviciilor refacturate clientilor.
Chiar in conditiile in care contractele nu mai sunt incheiate la fel de rapid, iar aprobarile dureaza pana la 30 de zile, toti jucatorii din piata leasingului operational si al managementului de flote urmaresc cresteri ale parcurilor auto si ale cifrei de afaceri. Astfel, FMS estimeaza ca va incheia cel putin 200-300 de noi contracte de leasing operational, iar numarul de automobile administrate va ramane mai mare de 2.000 de unitati. Ivan a declarat ca in acest an urmeaza sa continue investitiile, prin inaugurarea unui nou centru logistic unde vor fi pregatite automobile ce trebuiesc predate clientilor si vor fi comercializate masinile rulate al caror contract s-a incheiat.
In acelasi timp Dirent estimeaza ca va incheia circa 500 de contracte de leasing operational, iar Sixt New Kopel isi mentine estimare initiala de a incheia contracte noi in valoare de 40 de milioane de euro.
 
 
Program de reducere a costurilor
 
  • utilizarea masinilor din parcuri a fost redusa
  • managerii si-au stabilit limite de kilometri parcursi zilnic
  • restrictiile impuse angajatilor variaza de la limitele de kilometri la benzina consumata lunar
  • companiile existente in portofoliile firmelor de leasing operational au diminuat numarul comenzilor
  • in cazul clientilor noi, analiza contractului si obtinerea finantarilor nu mai sunt la fel de permisive
 

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO