Companii

Firmele romanesti nu se inghesuie la targuri

20.06.2001, 00:00 26



La Anuga, cel mai mare targ alimentar din lume care se desfasoara la KA¶ln, Germania, si-a anuntat participarea, deocamdata, doar o singura companie romaneasca - Agroexport Bunafiru din Timisoara - care a mai participat si la editia anterioara a targului, a declarat Roberta Moldoveanu, reprezentanta in Romania a KA¶lnMesse, organizatorul targului.

"In ultimii trei ani, de cand lucrez in cadrul Delegatiei Economiei Germane in Romania, am observat ca producatorii romani din industria alimentara manifesta retineri pentru participarea la astfel de evenimente", sustine Roberta Moldoveanu. Directorul Delegatiei Economiei Germane in Romania este Dirk RA1tze.

Anuga se desfasoara din doi in doi ani la KA¶ln. Peste 6.000 de expozanti din circa 100 de tari participa la acest targ, 75% dintre companii fiind din afara Germaniei.

La ultima editie a targului Anuga au expus in total la KA¶ln 236 de firme din Europa de Est: 56 de firme din Polonia, 33 de expozanti din Rusia, 11 societati din Bulgaria si 4 firme din Romania, a mai spus Roberta Moldoveanu. Tot ea a adaugat ca "anul acesta se pare ca romanii manifesta un interes si mai scazut".

Agroexport Bunafiru este un IMM a carei activitate consta in exportul de fructe proaspete si uscate. "Se pare ca este una dintre putinele companii romanesti care inteleg ca participarea la targuri este o investitie in marketing, care, oricum, se amortizeaza foarte repede", spune Moldoveanu.

"Sunt foarte dezamagit de faptul ca Romania, care se autointituleaza tara cu potential agricol, ignora participarea la expozitii de acest fel.

Pentru noi, prezenta la Anuga este foarte importanta: este locul in care poti sa te intalnesti cu profesionisti din domeniul alimentar. E locul unde se pot incheia contracte", sustine Horatiu Buna, directorul general Agroexport Bunafiru.

In urma participarii la editia precedenta a targului, firma a semnat contracte in valoare de 1 milion DM, pentru ca firma este un IMM si potentialul sau nu este foarte mare, explica Buna.

Tot el sustine ca participarea, in 1999, la Anuga a costat circa 10.000 DM, dar "s-a meritat": standul a avut 70 de vizitatori si conlucrari concrete cu trei firme. "Desi avem paleta noastra de clienti e bine sa participam la un astfel de eveniment care reuneste majoritatea specialistilor din domeniu", considera Buna.

Desi timpul pana la desfasurarea propriu-zisa a targului nu mai sunt decat patru luni, mai exista, totusi, firme romanesti care sunt interesate sa participe.

"atim de targul de la KA¶ln si intentionam sa participam anul acesta", sustine Maria Schutz, presedinte al consiliului de administratie Agro 2000, cunoscuta mai bine sub numele de Sere Codlea.

"Participarea noastra la astfel de manifestari este absolut necesara din doua motive: in primul rand, Agro 2000 este o unitate tanara (recent privatizata - n.red.) si are nevoie de astfel de participari pentru a-si face cunoscute capacitatile de productie.

In al doilea rand, vrem sa reinviem traditia agriculturii romanesti, care in ultimii ani nu mai este competitiva pe plan international", a mai adaugat Schutz.

Problema principala nu o constituie cheltuielile de participare, ci capacitatea manageriala de a incheia contracte si a de a te dezvolta pe alte piete decat cele traditionale, considera Schutz. Agro 2000 exporta in Germania, Austria si Olanda.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO