Companii

Ford: In 2011 vom avea un rulaj de 1 mld. euro la Craiova

Ford: In 2011 vom avea un rulaj de 1 mld. euro la Craiova

Pe 7 februarie 2007 premierul anunta obiectivul sau major pentru acest an

13.09.2007, 18:59 27

Reprezentantii celui de-al doilea producator de automobile din Statele Unite, Ford, au semnat ieri contractul de preluare a uzinei din Craiova pentru suma de 57 de milioane de euro impreuna cu cei ai statului roman, in cadrul Salonului Auto de la Frankfurt.
"Noua uzina va permite companiei Ford sa-si extinda capacitatea de productie si sa dezvolte un automobil care va putea fi comercializate pe un numar mare de piete", a declarat pentru ZF John Fleming, presedintele si directorul executiv al Ford of Europe.
Fabrica de la Craiova este prima uzina pe care Ford o achizitioneaza in ultimii 30 de ani in Europa, excluzand centrele de productie din Rusia si Turcia.
"Venirea unui al doilea investitor strategic, dupa Renault la Pitesti, va avea o contributie economica importanta atat la nivelul bugetului local, cat si la nivelul tarii, prin atragerea altor producatori de componente si majorarea productiei celor deja prezenti", a declarat primul-ministru Calin Popescu-Tariceanu, care a facut parte din delegatia Romaniei la Frankfurt. Tariceanu a mai spus ca un loc de munca intr-o uzina de automobile inseamna alte patru in industria furnizoare de componente.
"Cresterea numarului de angajati la Craiova va determina si imbunatatirea conditiilor de viata din regiune, prin majorarea bugetului local. Cate tari din Europa de Est nu si-ar dori o asemenea investitie? Productia de automobile reprezinta o coloana industriala foarte importanta pentru dezvoltarea economica a unei tari", a subliniat Ta riceanu.
Achizitia uzinei de la Craiova, cumulata cu investitiile ce va fi derulate de catre compania americana, va duce investitiile totale ale Ford la peste 730 de milioane de euro, in conditiile in care presedintele Ford of Europe anunta cheltuieli de pana la 1 miliard de euro pe piata locala.
"Constructia unei fabrici de la zero ar fi durat mult mai mult decat procesul de achizitie a uzinei de la Craiova si implicit modernizarea acesteia. Cu toate acestea, costurile unui greenfield ar fi fost similare cu pretul de achizitie al Automobile Craiova cumulat cu cel al investitiilor ce vor fi realizate in urmatorii ani", a subliniat Fleming. Fabrica de la Craiova va avea un rulaj de 1 miliard de euro in 2011, estimeaza Fleming.
Contextul actual ii permite in schimb producatorului american sa inceapa productia la Craiova in mai putin de un an, lucru imposibil in cazul unei investitii de la zero. Mai mult chiar, in conditiile in care toate celelalte fabrici ale constructorului lucreaza la capacitate maxima, achizitia uzinei de la Craiova este un pas important in a sustine cererea de pe piata mondiala.
"Achizitia uzinei din Craiova ne va permite sa ne extindem capacitatea de productie, in conditiile in care in toate uzinele din Europa lucreaza la capacitate maxima, in trei schimburi, a declarat John Fleming.
La uzina din Craiova Ford intentioneaza sa asambleze doua modele, incepand cu a doua jumatate a anului viitor. Noile modele, un automobil de clasa mica, care cel mai probabil va utiliza platforma tehnica a lui Fiesta va fi lansat in toamna anului viitor, in cadrul Salonului Auto de la Paris. Cel de-al doilea model, un automobil comercial de sub 3,5 tone va fi lansat in aceeasi perioada.
Potrivit reprezentantilor Ford, productia modelelor Daewoo nu va fi sistata si nici cea a componentelor de schimb pentru modelele fabricate la Craiova. Numele noii companii care va detine in Romania actuala Automobile Craiova nu a fost inca stabilit de catre oficialii Ford.
"Vom discuta cu reprezentantii General Motors pentru a nu opri productia actuala a uzinei. Modernizarea uzinei si configurarea acesteia pentru noile modele este un proces care va dura mai mult de jumatate de an", a declarat Fleming.
Legea cu privire la fabricarea pieselor de schimb, pentru modele care au iesit din fabricatie mentioneaza un termen de zece ani in care acestea sa fie fabricate, potrivit primului ministru, Calin Popescu-Tariceanu.
Potrivit declaratiilor lui Lyle Watters, directorul de strategie al Ford Europe, in urmatoarele sase saptamani va fi adoptata legea speciala care acopera riscul unor eventuale datorii ale Automobile Craiova care ar putea aparea ulterior.
"Uzina din Craiova va deveni cea mai mare din Europa de Sud-Est, cu o productie anuala de 300.000 de automobile si 300.000 de motoare, valoarea investitiei Ford fiind una semnificativa", a mai spus primul ministru.
Contractul de privatizare a fost semnat de Sebastian Vladescu, presedintele comisiei de privatizare si secretar de stat in Ministerul Economiei si Finantelor, si de negociatorul-sef al Ford, Lyle Waters.
La evenimentul din Germania au participat premierul Calin Popescu Tariceanu, ambasadorul SUA in Romania, Nicholas Taubman, precum si Brent Valmar, din partea Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile.

Seful Renault: Concurenta Ford este benefica
Aparitia concurentei prin venirea Ford la Craiova este benefica, dar in Romania se va resimti in urmatoarea perioada o crestere a costurilor care ar putea face tara mai putin atractiva pentru investitorii straini, a declarat Carlos Ghosn, presedintele Renault - Nissan la Salonul Auto de la Frankfurt. Compania franceza a fost si ea interesata de fabrica de la Craiova, insa nu pentru a realiza Logan, ci pentru prima fabrica din Europa de Est a marcii nipone Nissan. Dupa ce si-au manifestat interesul in toamna anului 2005, un an mai tarziu, la salonul auto de la Paris, Ghosn a spus ca nu mai este interesat de Craiova."Avem o fabrica la Pitesti care lucreaza la capacitate maxima si care se va extinde foarte mult in urmatoarea perioada. Avem si un centru tehnologic - Renault Technologie Roumanie exportam o buna parte din componente in tari precum Iran si suntem cel mai mare angajator (din industria auto - n. red.). Cred ca este de ajuns", a explicat Carlos Ghosn. In prezent, cea mai mare parte a furnizorilor Renault au activitati de productie in Romania, investitiile efectuate pana acum de acestia depasind cateva sute de milioane de euro. O buna parte dintre furnizorii traditionali ai Renault sunt si furnizori ai Ford, analistii estimand ca americanii vor atrage o dezvoltare a activitatii acestor furnizori in Romania. (Ionut Bonoiu)


Angajamentele Ford si AVAS din contractul de privatizare

Prin investitii in valoare de 675 de milioane de euro, prevazute sa fie realizate intr-o perioada de patru ani, Ford s-a angajat sa asigure la Craiova o capacitate de productie anuala pentru un numar de 300.000 de autoturisme si 300.000 de motoare, corespunzator unor venituri de 2,8 miliarde de euro, din care 2,5 miliarde de euro realizate din export, potrivit unor surse din Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS).
Compania americana a inclus in planul de afaceri proiecte care vizeaza realizarea la Craiova a 48.000 de autoturisme in primul an de productie, a 245.000 de unitati in anul 2011 si a 300.000 de masini in anul 2013, din care pentru export a prevazut un procent de 80-90%. "Pe langa necesarul de componente pentru productia din Romania, Ford va exporta si piesele necesare montajului unor modele din alte uzine de asamblare achizitionate din tara, pentru a atinge un grad general de integrare de 60%", au afirmat sursele citate.
Toate cheltuielile Ford pentru piese si servicii prevazute sa fie realizate in Romania se vor ridica la 250 mil. euro in 2008, urmand sa creasca la 700 mil. euro in 2011 si la un miliard de euro in 2012. Prin planul de afaceri, Ford are in vedere cresterea numarului de angajati la Automobile Craiova, de la 3.900 de persoane in 2008 la 7.000 de salariati in 2011.
Producatorul american a prevazut si investitii de doua milioane de euro pentru programe de protectia mediului.

Statul plateste eventualele prejudicii. Statul va suporta in totalitate eventualele prejudicii suferite de Ford prin preluarea Automobile Craiova, legate inclusiv de procedurile initiate de Directia Regionala Vamala Craiova, fara ca valoarea despagubirilor sa fie limitata la 50% din pretul de cumparare, conform legislatiei in vigoare.
Potrivit Legii 137/2002, daca statul ar trebui sa suporte despagubiri pentru incalcarea obligatiilor sale din contractul de privatizare, valoarea acestora nu poate depasi cumulat 50% din pretul platit de cumparator.
Ford a cerut insa in negocierile pentru privatizarea Automobile Craiova ca statul sa raspunda pentru eventuale prejudicii fara ca valoarea despagubirilor sa fie limitata in vreun fel, au declarat surse din AVAS.
"Ford a solicitat ca statul sa raspunda pentru intreaga dauna suferita de cumparator, prin extinderea raspunderii vanzatorului dincolo de limite. Solicitarea Ford a fost inclusa in proiectul de lege pentru privatizarea Automobile Craiova printr-un articol in care se arata ca, prin derogare de la Legea 137/2002, AVAS este autorizata sa suporte in totalitate prejudiciile, cu respectarea limitarilor si conditiilor din contractul de privatizare", au afirmat sursele.
Prejudiciile pe care AVAS va fi obligata sa le suporte se refera la cele rezultate din operatiuni care nu au fost dezvaluite Ford sau din contaminarea istorica a mediului, la tranzactia incheiata in noiembrie 2006 intre Daewoo Romania si Daewoo Motors Company, prin care statul a rascumparat actiunile, la garantii legale pentru produse introduse de Automobile Craiova si/sau Daewoo Romania inainte de transferul dreptului de proprietate sau ulterior, daca au fost realizate dupa un model sau proces de productie introdus anterior acestei date, precum si la eventuale incalcari ale Legii 71/1994 privind acordarea unor facilitati suplimentare pentru atragerea de investitori straini in industrie, in cazul Daewoo Romania.
Totodata, prejudiciile se refera si la eventuale defecte existente ale produselor Automobile Craiova sau ale celor pe care Daewoo Romania le-a introdus pe piata inainte de transferul dreptului de proprietate sau ulterior, daca au fost realizate dupa un model sau proces de productie utilizat anterior acestei date, precum si la oricare dintre procedurile administrative sau civile initiate de catre Daewoo Automobile Romania sau de catre autoritatile vamale (Directia Regionala Vamala Craiova) in legatura cu recuperarea facilitatilor fiscale acordate Daewoo Romania si aflate pe rolul instantelor la data transferului dreptului de proprietate.

AVAS va prelua participatiile minoritare si le va vinde Ford. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) va prelua participatiile actionarilor minoritari ai Automobile Craiova pe care le va vinde ulterior catre Ford la pretul la care producatorul american va achizitiona uzina, au declarat surse din AVAS.
"Dupa semnarea contractului (de privatizare, n.red.), AVAS va incheia unele acorduri cu actionarii minoritari ai Automobile Craiova prin care va prelua participatiile acestora in schimbul unor actiuni la alte societati detinute de stat", au afirmat sursele citate. Actiunile obtinute de la actionarii minoritari vor fi vandute companiei americane la acelasi pret cu cel din contractul de privatizare, respectiv de 4,1556 euro, au spus sursele. "Cel putin jumatate din titlurile obtinute de la actionari minoritari ai Automobile vor fi gajate, in scopul garantarii obligatiilor investitionale si de restructurare asumate de Ford", au adaugat sursele. Actionarii minoritari ai Automobile Craiova sunt SIF Oltenia, care detine 22,06% din titluri, si mai multe persoane fizice si juridice, cu 5,5%. Automobile Craiova controleaza 49% din fabrica Daewoo Craiova, restul titlurilor fiind detinute chiar de catre uzina.

Automobile Craiova si Mecatim vor fuziona cu Daewoo Romania. Activitatile Automobile Craiova, Daewoo Romania si Mecatim Timisoara care nu au legatura cu productia de autoturisme vor fi transferate intr-o noua societate care va fi detinuta de stat, Ford urmand sa preia actiunile la fabrica auto, au declarat pentru MEDIAFAX surse din AVAS. Restructurarea celor trei companii va avea loc prin fuziunea prin absorbtie a Automobile Craiova si Mecatim Timisoara de catre Daewoo Automobile Romania, care ulterior va fi divizata in doua societati.
AVAS va schimba actiunile detinute la societatea principala cu titluri pe care Ford le detine la entitatea secundara, fara plata vreunei sume.

Ford va putea instraina actiunile detinute la Automobile Craiova. Producatorul american Ford va putea instraina, in primii patru ani de la data finalizarii privatizarii, actiunile detinute la Automobile Craiova fara acordul AVAS, catre o firma detinuta in totalitate de companie si care va respecta obligatiile asumate prin contractul de vanzare-cumparare.
Totodata, grupul Ford va fi obligat ca pe o perioda de patru ani de la data finalizarii tranzactiei sa notifice AVAS in legatura cu orice fuziune sau divizare a Automobile Craiova.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO