Companii

Gigantul britanic din retail Tesco stă cu ochii pe piaţa locală de retail

Gigantul britanic din retail Tesco stă cu ochii pe piaţa locală de retail

Autor: Mihaela Popescu

13.09.2010, 23:52 815

Tesco, cel mai mare retailer britanic, cu vânzări de 62 demiliarde de lire sterline, stă cu ochii pe România pentru a-şi faceintrarea pe piaţă cu divizia de hipermarketuri, au declarat pentruZF surse din piaţă.

În contextul actual, în care marile lanţuri de magazine deprofil au frânat puternic expansiunea şi chiar au făcutdisponibilizări pentru a-şi consolida businessul lovit de scăderide consum, sunt şanse foarte mari ca intrarea unui gigant în comerţsă se realizeze printr-o achiziţie. Singurii operatori dehipermarketuri activi în acest moment la nivel local sunt companiide talie internaţională, Carrefour, Real (Metro Group), Cora,Auchan şi Kaufland, aceştia realizând în 2009 vânzări cu­mulate decirca trei miliarde de euro, în scădere cu 10% faţă de anulanterior.

"Nu avem planuri curente pentru intrarea pe piaţa din România.În general, nu răspundem speculaţiilor privind planurile de viitorale companiei noastre", a declarat pentru ZF Tom Hoskin, Head ofCorporate Media la Tesco.

Interesul britanicilor pentru piaţa românească poate ficonfirmat de recrutarea unuia dintre cei mai cunoscuţi manageri dinretailul local, Andreea Lupea. Managerul de 35 de ani a fostdirector operaţional la Real Hyper­market România din 2005 şi pânăîn luna aprilie a acestui an, când compania a anunţat plecarea eidin grup "pentru a se dedica unor proiecte personale". Ea a mailucrat şi la Metro Cash & Carry România, unde a fost promovatăîn 2003 de pe poziţia de director de magazin pe cea de managerregional al reţelei.

Real a fost până în acest an cel mai expansiv operator dehipermarketuri de pe piaţa locală. Hoskin a confirmat faptul căfostul COO al Real lucrează acum pentru Tesco.

Tesco este cel mai mare retailer britanic şi al patrulea maregrup din comerţ la nivel global, după Wal-Mart (Statele Unite),Carrefour (Franţa) şi Metro (Germania), potrivit unui clasamentrealizat de compania de consultanţă Deloitte pe baza rezultatelorfinanciare pe 2008. Dintre aceştia, doar Carrefour şi Metro aupariat până acum pe România, fiind chiar deschizători de drumuri încomerţul local: Metro a fost primul retailer internaţional care ainaugurat un magazin în România, în anul 1998, iar Carrefour a adushipermarketul pe piaţă în 2001.

Retailerul britanic este prezent în regiunea Europei Centrale şide Est din 1995-1996, perioadă în care şi-a făcut intrarea pepieţele din Polonia, Cehia, Slovacia şi Ungaria. Cea mai recentămişcare a sa în regiune a fost lansarea unui nou format de retail,Tesco Extra, după testarea acestuia pe piaţa din MareaBritanie.

Magazinele Tesco Extra au aceeaşi suprafaţă ca şihipermarketurile operate de retailer, însă o ofertă mai mare deproduse şi mai multe servicii pentru clienţi.

Grupul britanic a raportat vânzări de 62 de miliarde de liresterline (incluzând TVA) în ultimul an fiscal, finalizat înfebruarie 2010. Tesco are activităţi în 13 ţări.

Cine îi face loc lui Tesco în România?

Ţinând cont de dimensiunea businessului Tesco la nivel global,este puţin probabil ca gigantul englez să intre în România prinproiecte de expansiune de la zero, în condiţiile în care pesegmentul hipermarketurilor activează deja cinci jucători de talieinternaţională care duc o luptă dură pentru clienţi în marileoraşe. În plus, cele mai bune amplasamente pentru magazine mari aufost deja ocupate de către retailerii activi pe piaţă, iarmajoritatea proiectelor noi de centre comerciale sunt îngheţate înacest moment din cauza crizei.

Printre ţintele vizate de Tesco ar putea fi chiar Carrefour sauReal, cele două reţele care au dus o luptă umăr la umăr în 2008pentru poziţia de lider pe segmentul hipermarketurilor. Ambelecompanii au frânat puternic expansiunea în 2010, având fiecare osingură inaugurare de hipermarket la nivel local, însă Real aanunţat reluarea ofensivei în extindere cu 4 magazine noi pe an din2011.

Grupul francez Carrefour a anunţat mai multe exit-uri de pepieţe emergente în ultimul an. Retailerul a raportat afaceri de1,13 mld. euro (incluzând TVA) în România în 2009, în scădere cu4,6% faţă de anul anterior, vânzările reţelei de hipermarketuriputând fi estimate la circa un miliard de euro.

De partea cealaltă, Real România a raportat anul trecut afaceriîn creştere cu 6% faţă de 2008, până la valoarea de 760 mil. euro,însă compania a rămas pe pierdere, înregistrând un rezultat negativde 58 mil. euro în al patrulea an al său de operare pe piaţă,potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO