Companii

Gresia si faianta la sase luni: stagnare pe toata linia

27.08.2001, 00:00 27



Vanzarile de faianta si gresie au ramas pe primele sase luni ale acestui an cam la aceasi valoare ca si in primul semestru din 2000, de circa 35 milioane $, din care 28 milioane $ vanzari din productie interna si 7 milioane $ importuri.

Productia de faianta si gresie a pietei interne in primul semestru al acestui an este de 5,79 mil. mp, in crestere cu numai 1% fata de aceeasi perioada a anului trecut, au declarat pentru Ziarul Financiar surse autorizate.

Piata placilor ceramice, estimata de unii specialisti la 70 - 75 mil. $ anual, este asigurata de producatorii interni in proportie de 80%, restul cererii fiind acoperit din importurile de faianta si gresie, in special din Italia si Spania.

Vanzarile de faianta reprezinta peste 60% din vanzarile totale de placi ceramice din Romania, in conditiile in care pretul mediu al acesteia este de 4,5 $/mp, atat pentru cea din import, cat si pentru cea indigena.

In topul producatorilor de faianta si gresie din Romania, conduce Sanex Cluj (productie in 2000 - 5,2 mil. mp), secondata de Cesarom Bucuresti (4,5 mil. mp) si Mondial Lugoj (1,9 mil. mp), cei trei fiind si singurii exportatori de placi ceramice din Romania.

Pe langa cei mentionati, mai detin capacitati de productie Lazar SRL Reghin si Romceram Chitila, ambele avand impreuna o productie de 500.000 mp anual.

Exporturile de placi ceramice ale Romaniei vor inregistra o usoara crestere, estimeaza surse din piata. La ora actuala, ele reprezinta 5% din productia interna, destinatiile acestora fiind Franta, Republica Ceha, Grecia, Ucraina si Rusia.

Cu toate acestea, nivelul exporturilor de faianta si gresie a scazut dramatic fata de perioada anterioara anului 1989, odata cu pierderea pietelor traditionale - tarile fostului CAER (Consiliul pentru Ajutor Economic Reciproc) si unele state africane. La acel moment, mai mult de jumatate din productia interna de placi ceramice era destinata exportului catre pietele mentionate.

"Boom-ul" vanzarilor de placi ceramice pe piata interna s-a inregistrat in 1998, cand acestea s-au situat la 14 - 15 mil. mp, fata de 12 mil. mp in anul anterior. In ultimii ani, piata s-a stabilizat, cererea avand o rata de crestere destul de redusa." Piata a devenit stabila, nu mai sunt surprize.", au mai spus sursele citate.

Pe piata materialelor pentru pardoseli, placile ceramice (care fac parte din categoria pardoselilor reci), concureaza cu dalele mozaicate, linoleumul, placile ornamentale (marmura si granit) si parchetul (lamelar sau obisnuit).

Cum poate fi explicata cresterea anterioara a vanzarilor de faianta si gresie in competitia cu celelalte tipuri de pardoseli?

"Clientii prefera faianta si gresia pentru ca sunt foarte usor de intretinut, iar preturile nu sunt prea mari. Placile ceramice au suprafata glazurata, care permite utilizarea acestor produse in conditii optime pentru o perioada de 40 - 50 de ani, dupa care este posibila formarea unor harise (n.red. - fisuri in stratul glazurat)", explica specialistii.

Potrivit unor surse autorizate, in Romania, pretul de magazin al faiantei este de 5 $ - 6 $/mp, la jumatate fata de statele occidentale.



Sanex Cluj - Napoca

Sanex Cluj - Napoca, liderul pietei interne de placi ceramice, din care detine o treime, a realizat in 2000 o cifra de afaceri in valoare de 25 mil. $ si un profit net de 8,4 mil.$. Pentru 2001, conducerea companiei estimeaza venituri de peste 32 mil. $.

Exporturile reprezinta 35% din volumul total al productiei, care a fost anul trecut de 5,3 mil. mp, in acest an fiind vizate pietele Africii de Nord si Orientului Apropiat. Din 1990, au fost investite peste 34 mil. DM in tehnologie si echipamente la standarde internationale. Investitiile din acest an vor fi de un milion de dolari. Compania are 1.800 de salariati.

Sanex este cotata pe piata extrabursiera Rasdaq, cele peste 140 mil. actiuni fiind astfel impartite: Goodison Holdings BV - 50,81 %, Romanian Investment Company - 6,52%, SIF Muntenia - 5,67%, restul actiunilor fiind detinute de actionari nesemnificativi, fiecare sub 5%.



Cesarom Bucuresti

Cifra de afaceri a lui Cesarom a fost in 2000 de 602 mld. lei (27,74 mil. $), profitul brut inregistrat in cursul anului trecut fiind de 173,3 mld. lei (8 mil. $).

In ultimii cinci ani, Cesarom a investit peste 20 milioane de dolari in infrastructura si in achizitionarea a doua noi linii de productie pentru placi si una pentru obiecte sanitare. In prezent, Cesarom dispune de doua linii de fabricatie a gresiei, doua pentru obiecte sanitare si una pentru faianta.

Produsele Cesarom sunt certificate ISO 9001. Pentru acest an, Cesarom vizeaza investitii in reteaua de distributie precum si realizarea unui program de investitii in spitale. Structura actionariatului companiei este urmatoarea: Zalakeramia RT cu 53%, Hussar Holding AG cu 44,9% si persoane fizice cu 2,1%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO