Companii

Guenter Vosskaemper, Praktiker: Ajungem la o retea de peste 30 de magazine pe termen mediu

Guenter Vosskaemper, Praktiker: Ajungem la o retea de peste 30 de magazine pe termen mediu

Guenter Vosskaemper, directorul general al Praktiker Romania: Sectorul constructiilor, fie ca vorbim de proiecte rezidentiale sau de cladiri de birouri, nevoia clientilor de reamenajare sau de modernizare a locuintelor, toate acestea genereaza cerere pentru produsele din magazinele de tipul do-it-yourself.

01.03.2007, 17:10 83

Guenter Vosskaemper, directorul general al companiei Praktiker Romania, cel mai mare lant de magazine do-it-yourself de pe piata locala, cu 16 locatii, spune ca reteaua este la jumatatea drumului in ceea ce priveste planurile de extindere.
Reteaua de bricolaj Praktiker Romania a realizat vanzari de aproximativ 150 mil. euro anul trecut, in crestere cu 43% fata de perioada precedenta, si isi continua extinderea accelerata pe termen mediu.
"Cresterea vanzarilor inregistrata anul trecut fata de 2005 se datoreaza si magazinelor deschise inainte de anul 2005", spune Vosskaemper.
Praktiker a deschis cinci magazine anul trecut pe piata romaneasca, in lunile noiembrie si decembrie, prin investitii de 8 mil. euro pe unitate, dupa ce in anul 2005 inaugurase 4 unitati.
"In 2002, cand am intrat pe piata din Romania, am anuntat planuri de dezvoltare a unei retele de 15 magazine pe termen mediu. Anul trecut am depasit aceasta tinta, astfel incat acum pot anunta urmatoarea etapa a dezvoltarii Praktiker Romania, care va duce reteaua la peste 30 de unitati pe termen mediu", declara Guenter Vosskaemper.
La o investitie medie de 8 mil. euro pentru un nou magazin, valoarea investitiilor totale ale companiei ar putea depasi 250 mil. euro pana la sfarsitul anului 2009, moment care va marca acoperirea tuturor oraselor importante din Romania, potrivit planurilor Praktiker.
Compania a extins anul trecut suprafata de vanzare a primului magazin, deschis in Voluntari (langa Bucuresti), cu aproximativ 1.500 de metri patrati.
"Retailul evolueaza foarte repede, cererea clientilor pentru produsele de bricolaj creste, astfel incat in anumite locatii am hotarat sa extindem suprafata de vanzare, decizie corelata - bineinteles - cu dezvoltarea zonei respective", precizeaza Vosskaemper.
Directorul general al Praktiker crede ca piata de profil isi va pastra atractivitatea pe termen lung, datorita sectoarelor conexe, precum constructiile.
"Sectorul constructiilor, fie ca vorbim de proiecte rezidentiale sau de cladiri de birouri, nevoia clientilor de reamenajare sau de modernizare a locuintelor, toate acestea genereaza cerere pentru produsele din magazinele de tipul do-it-yourself. Potentialul de crestere a pietei de profil va continua sa existe in urmatorii zeci de ani, insa dezvoltarea accelerata a pietei s-ar putea domoli peste 2-3 ani", comenteaza Vosskaemper.
Praktiker a inaugurat primul magazin de pe piata romaneasca in toamna anului 2002, in imediata apropiere a Metro Cash & Carry din Voluntari. Inainte de a fi extins, acesta avea o suprafata de aproximativ 6.000 de metri patrati si a implicat investitii de 6 mil. euro. De atunci, ritmul deschiderii de noi magazine Praktiker a crescut de la 3 la 5 unitati pe an, cate au fost inaugurate in anul 2006.
Compania a anuntat continuarea dezvoltarii in acelasi ritm, de 4-5 inaugurari pe an, in urmatorii ani. Praktiker are in prezent 16 locatii, fiind cea mai mare retea de magazine do-it-yourself de pe piata locala, si are in lucru alte doua proiecte, la Galati si Targoviste.
Unitatea din Galati va fi inaugurata in trimestrul al doilea, urmand ca magazinul din Targoviste sa fie deschis in trimestrul al treilea al anului.
Cele doua magazine pe care reteaua le va deschide pana in luna septembrie vor ridica valoarea investitiilor realizate de grupul german Praktiker in Romania la peste 156 mil. euro.
"Una dintre provocarile de pe piata romaneasca de retail si a serviciilor este gasirea personalului calificat, insa strategia noastra de resurse umane include atragerea angajatilor inca de pe bancile scolii prin programe de internship si training-urile pentru angajatii care vor sa treaca de la un departament la altul", comenteaza Vosskaemper.
El mai spune ca explozia preturilor la terenuri nu a luat compania prin surprindere, fiind o situatie intalnita si pe celelalte piete emergente. "Cresterea economica din Romania, pe care am previzionat-o inca de la inceput, ne-a permis sa ducem la bun sfarsit planurile de extindere a retelei pana in acest moment", adauga Vosskaemper.
Retelele Praktiker (Germania) si Bricostore (Franta), intrate aproape in acelasi timp pe piata, in anul 2002, continua sa domine retailul de bricolaj, insa companiile nou-intrate pe acest segment au anuntat si ele extinderi agresive ale retelelor.
Doua companii internationale si-au facut deja intrarea pe piata de bricolaj anul trecut, BauMax (Austria) si Mr. Bricolage (Franta), iar o alta retea straina, Hornbach (Germania), a demarat lucrarile la primul magazin din Romania, programat pentru acest an.
Retelele de bricolaj detinute de companii internationale ar putea ajunge la peste 60 de unitati la sfarsitul anului 2008, potrivit planurilor de extindere anuntate de jucatori. Pe termen mediu, acestea ar putea realiza investitii cumulate de peste 750 mil. euro.
Pe piata mai activeaza companii cu capital romanesc, precum Dedeman sau Arabesque, care si-au dezvoltat retele de centre de distributie a materialelor de constructii. Romania si Bulgaria reprezinta in prezent cele mai dinamice piete pe care grupul german Praktiker activeaza.
Potrivit raportului financiar preliminar, vanzarile realizate anul trecut de grupul german Praktiker, cu 341 de magazine, au ajuns la 3,16 miliarde de euro, in crestere cu 4,2% fata de perioada anterioara. Pe plan international, vanzarile Praktiker au crescut in anul 2006 cu 14,4%, fata de anul precedent, valoarea totala a acestora fiind de 880 mil. euro.


Unde ajung retailerii de bricolaj

Praktiker:
ajunge la peste 30 de magazine in 2009
si-a accelerat expansiunea la 4-5 unitati noi pe an
investeste 7-8 mil. euro pentru fiecare nou magazin
suprafata magazinelor variaza intre 6.000- 8.000 mp

Bricostore:
ajunge la peste 30 de magazine in 2011
estimeaza vanzari de 500 mil. euro in 2011
investeste pana la 10 mil. euro pentru fiecare nou magazin
detine o retea de 7 unitati

BauMax:
a intrat pe piata in octombrie 2006 si detine doua magazine
dezvolta o retea de 25 de magazine pana in 2012
ar putea ajunge la 40 de unitati pe termen lung
investeste aproximativ 10 mil. euro pentru fiecare magazin

Mr. Bricolage:
a intrat pe piata in noiembrie 2006 si detine 1 magazin
dezvolta o retea de 30 de unitati pe termen lung
investeste aproximativ 7 mil. euro intr-o noua unitate
vizeaza locatii in interiorul oraselor mari sau medii

Hornbach:
va deschide primul magazin in vara lui 2007
ajunge la 5 unitati in 2011 si la 10-15 pe termen mai lung
investeste 20 mil. euro in prima locatie
dezvolta un format de magazin mai mare decat restul competitorilor directi

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels