Companii

IMM-urile vor crea peste 600.000 de locuri de muncă în UE. În România, 2014 a fost anul start-up-urilor din IT şi învăţământ

IMM-urile vor crea peste 600.000 de locuri de muncă în...

Autor: Dana Ciriperu

19.01.2015, 11:37 511

Comisia Europeană anticipează că firmele mici şi mijlocii vor crea în acest an peste 600.000 de locuri de muncă, iar 2015 va marca şi creşterea valorii adăugate din IMM-uri cu mai mult de 3 procente, potrivit unui studiu al Fundaţiei Post-Privatizare.

România se află pe locul 17 în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte valoarea adăugată totală şi este pe ultimul loc la densitatea de IMM-uri active din Comunitatea Europeană. Datele ZF arată că în România sunt 24 de IMM-uri la o mie de locuitori, în timp ce media europeană trece de 40 de companii mici la mia de locuitori. Cu toate acestea, datele Fundaţiei Post-Privatizare arată că România se remarcă printr-o pondere bună a numărului de angajaţi care le plasează pe locul 8 din UE28.

 „Fundaţia Post-Privatizare continuă să promoveze mediul antreprenorial românesc, iar studiul de faţă reprezintă o confruntare necesară cu cifrele care îl caracterizează. Vedem o instabilitate a mediului de afaceri şi o disparitate între regiuni care au efecte adverse asupra întregului. Educaţia antreprenorială prin programe publice şi private joacă un rol esenţial în stimularea iniţiativei antreprenoriale şi în mitigarea şanselor de eşec a afacerilor, mai ales în condiţiile în care numărul de noi înmatriculări rămâne redus în urma crizei”, a spus Péter Barta, CEO al Fundaţiei Post-Privatizare.

Ponderea microîntreprinderilor din România în totalul de IMM-uri este de 88%, mai mică decât media de 92% din UE28, în timp ce  clasa de întreprinderi mici este mai consistentă decât în UE, respectiv 10,4% faţă de 6,4%. Ca domeniu de activitate, comerţul rămâne preponderent pentru IMM-urile din România cu un procent de aproape 40% din numărul total de firme, în timp ce media din UE este 28%.

Anul 2014 semnalează reorientarea antreprenorilor români înspre IT şi învăţământ în detrimentul agriculturii. Dintre sectoarele nefinanciare, cele mai populare sectoare de activitate pentru startup-urile româneşti în 2014 au fost învăţământul, cu 18,8% mai multe înmatriculări, informaţie şi comunicaţii, cu 8,94%, şi comerţul cu ridicata şi amănuntul, cu 5,38%.