♦ Peste 1,3 milioane de ucraineni au trecut graniţa în România de la începutul războiului şi 7% dintre ei au şi rămas în ţară ♦ Chiar şi cei care s-au aflat doar în trecere au contribuit la creşterea consumului ♦ De partea cealaltă, fabricile de medicamente sau producătorii agricoli au găsit pe această piaţă o serie de oportunităţi de business pe care, în mod paradoxal, tocmai războiul le-a creat.
Consumul privat a primit, începând cu luna aprilie a acestui an, un imbold, oferit de cei circa 1,3 milioane de ucraineni care au trecut graniţa în România după începutul războiului. Cei mai mulţi dintre aceşti refugiaţi au folosit piaţa locală drept o ţară de trecere către diverse alte destinaţii, cele mai multe din Occident. Totuşi, chiar şi în scurta lor şedere, ei au consumat local, de la bunuri de larg consum în magazine la mâncare în restaurante, iar afacerile autohtone au resimţit acest lucru.
„În Republica Moldova, noi am văzut o creştere uşoară a vânzărilor datorită numărului mare de clienţi (veniţi din Ucraina - n.red.). Şi în anumite zone din România s-a simţit un pic de efervescenţă. Inevitabil, au ajuns şi în restaurantele noastre refugiaţii“, spunea recent Călin Ionescu, CEO al Sphera Franchise Group, compania care operează lanţurile de restaurante KFC, Pizza Hut şi Taco Bell în România, dar are operaţiuni KFC şi în Italia şi Republica Moldova.