Companii

Isabelle Iacob: Am transformat Help Net dintr-un proiect de MBA intr-un business de 55 mil. euro

Isabelle Iacob: Am transformat Help Net dintr-un proiect de MBA intr-un business de 55 mil. euro

Isabelle Iacob, directorul general si unul dintre actionarii Help Net Farma: In ultimii ani ne-au petit foarte multi. Fonduri de investitii, jucatori strategici straini, chiar si concurenti, mai mici sau mai mari, ne-au facut oferte.

15.05.2007, 18:34 917

Inceput ca un proiect de absolvire a unui MBA, cu o farmacie in Timisoara in 1998, in care s-au investit 15.000 de euro, Help Net reprezinta astazi una dintre cele mai importante retele de farmacii locale.
Cu planuri de achizitie a unui producator de cosmetice de nisa pentru introducerea de branduri proprii in farmacii si cu un target de 200 de unitati in urmatorii doi-trei ani, Help Net este jucatorul cu una dintre cele mai rapide ascensiuni pe piata locala.
"La momentul absolvirii cursurilor de MBA, lucram la Farmexim (unul dintre primii zece distribuitori de medicamente de pe piata locala - n.red), iar Help Net a fost proiectul meu de absolvire care s-a numit "Integrarea verticala a unui distribuitor de produse farmaceutice". De atunci au trecut sase ani si, de la un proiect pe hartie, am ajuns la un lant de 95 de farmacii", a declarat intr-un interviu acordat ZF Isabelle Iacob, directorul general si unul dintre actionarii Help Net Farma.
Help Net face parte din grupul Farmexim, unul dintre cele mai puternice grupuri de distributie si retail farma din Romania. Echipa cu care Isabelle Iacob a demarat proiectul Help Net era compusa din 7 persoane care lucrau intr-un birou in cladirea Farmexim. Sarcinile nu erau clar definite, astfel incat "toata lumea facea de toate". Planul initial era facut pentru 40 de farmacii, intr-o perioada de cinci ani, care a fost insa cu mult depasit inainte de aceasta data.
"In momentul in care am intrat in aceasta scoala, mi-am dat seama ca exista un avantaj major ca un distribuitor sa aiba integrat un lant de farmacii, pentru ca marja agregata distributie - farmacii este mai mare. Si atunci, am venit cu acest proiect. Ulterior, o profesoara mi-a spus ca este un proiect bun, si implementat ar aduce un plus de valoare in piata", isi aminteste Isabelle Iacob.
Pana in 2001, Help Net nu s-a desprins juridic de Farmexim, insa in acel an urma sa apara o lege care nu permitea niciunui distribuitor sa fie integrat atat in spate, adica sa aiba activitatea de productie, dar nici in fata, adica sa detina o retea de farmacii. Posibilitatea aparitiei acestei legi a impus si aparitia Help Net Farma.
"Mi-ar fi placut sa se ocupe altcineva de businessul acesta si eu sa raman in Farmexim. Atunci Ovidiu Buluc (directorul general al Farmexim - n.red) mi-a spus ca este responsabilitatea mea si ca eu trebuie sa ma ocup", isi aminteste Isabelle Iacob.
In perioada in care businessul Help Net a fost demarat existau putine informatii in piata despre acest tip de afacere, si chiar despre ceilalti distribuitori, iar o alta ratiune care a stat la aparitia acestei companii a fost tocmai incercarea de a afla noi date.
"Era o vreme, pe care mie imi place sa o numesc romantica, pentru ca nu aveai modele, nu aveai mentori, nu exista niciun fel de informatie, totul era pura intuitie. Aveam acea frustrare enorma, pe care cred ca o avea orice om care in vechiul regim mergea in farmacie si vedea un ghiseu mic, prin care trebuia sa te strecori si umil sa-i ceri respectivei farmaciste medicamente", marturiseste Iacob.
A urmat o perioada in care, treptat s-au construit departamentele si s-au schitat coordonatele corporate ale Help Net. Procesul de branding a fost cel mai lung, desfasurandu-se pe o perioada de patru luni.
"La momentul la care am inceput sa schitam corporate-ul Help Net toata lumea ne spunea ca suntem nebuni, ca portocaliul nu este o culoare pentru farmacie. Ca ar fi mai potrivite culorile reci, ca verde sau albastru. A fost destul de greu sa explicam chiar si oamenilor nostri de ce portocaliu, de ce o culoare asa de agresiva. Am incercat sa spun ca portocaliul nu este o culoare agresiva, ci o culoare care inspira starea de bine", isi aminteste sefa Help Net.
In primul an, Help Net a crescut la 8 farmacii, in Bucuresti si Timisoara. In 2000, Help Net insemna 11 unitati si o cifra de afaceri de 300.000 de euro. Cresterea businessului Help Net a implicat si cresterea numarului de angajati. Astfel ca reteaua Help Net numara in prezent 800 de persoane.
"La inceput recrutarea de personal nu reprezenta o prioritate, majoritatea angajatilor provenind din Farmexim. Bineinteles ca odata cu dezvoltarea lantului de farmacii a aparut necesitatea recrutarii din exterior si a crearii unui departament distinct de Resurse Umane", spune Isabelle Iacob.
Anul 2004 a consemnat "explozia" businessului Help Net, cand compania si-a dublat numarul unitatilor ajungand la 50 si a raportat o crestere a cifrei de afaceri cu aproape 100% fata de anul precedent. "Acum doi ani am repozitionat farmaciile Help Net, insa in acea perioada erau foarte multe curente pe piata. Aparusera concurentii noi care veneau cu formate de mari, de drogherii si care vindeau aproape orice", spune Isabelle Iacob.
A avut de ales intre a adopta aceste formate, care practic presupuneau transformarea unitatilor in minimarketuri si pastrarea imaginii de farmacie traditionala. A fost agreata cea de-a doua varianta.
"Poate ca exista posibilitatea ca prin marirea suprafetei sa putem vinde mai mult, insa am decis ca este mai bine sa ramanem clar pozitionati ca farmacie", spune sefa Help Net.
Pana in 2003, deschiderea de noi unitati pentru retele era mai permisiva, insa odata cu intrarea in vigoare a unor noi reglementari, planurile de dezvoltare ale retelelor au fost limitate la cumpararea de noi businessuri sau de licente. In aceste conditii, Help Net a urmat un plan de dezvoltare agresiv pana in 2005, pus insa in stand-by de intarzierea aparitiei legii farmaciei.
Din momentul in care va iesi aceasta lege, planurile Help Net prevad deschiderea a inca 100 de farmacii intr-un interval de doi-trei ani.
Piata farmaceutica din Romania este puternic fragmentata, in prezent existand aproximativ 5.000 de farmacii din care, dupa estimarile Help Net, 1.500 sunt incluse in 150 de lanturi (o retea trebuie sa cuprinda minimum patru farmacii, potrivit legislatiei in vigoare). Aproximativ 70% dintre acestea sunt insa lanturi mici, formate din cel mult 10 farmacii.
"La inceput zona de interes (a Help Net - n.red) era formata in principal din orasele mari, datorita concentrarii mari a populatiei, veniturilor mai ridicate si a gradului de educare. In ultimii ani insa situatia s-a schimbat foarte mult datorita accesului la informatii, a iesirii unui numar mare de romani in afara granitelor, dar si a cresterii castigurilor", este de parere Isabelle Iacob.
Recunoasterea valorii Help Net a venit in momentul in care, in urma cu cativa ani, la usa actionarilor au batut primii jucatori cu oferte de cumparare.
"In ultimii ani ne-au petit foarte multi. Fonduri de investitii, jucatori strategici straini, chiar si concurenti, mai mici sau mai mari, ne-au facut oferte", recunoaste Isabelle Iacob.
Compania este cu atat mai atractiva cu cat planurile sale de dezvoltare au fost sustinute din fonduri proprii, compania nefacand apel la linii de credit. Conducerea Help Net cocheteaza cu ideea de a cumpara un producator local de cosmetice de nisa, dar nu exclude nicio posibila listare pe Bursa in urmatorii ani.
"Avem in vedere sa cumparam un producator local, de nisa. Probabil ca vom merge pe introducerea de branduri proprii pentru farmacii", spune Isabelle Iacob.
Principalii actionari ai Help Net Farma sunt Ovidiu Buluc, ( 59,25% din titluri) si Isabelle Iacob (30% din actiuni), potrivit datelor de la Registrul Comertului. Help Net a incheiat anul 2006, cu o cifra de afaceri de 38 mil. euro, cu 46% mai mult decat in 2005, iar pentru 2007 se preconizeaza o cifra de afaceri de 55 mil. euro.
Principalii concurenti ai Help Net pe segmentul de retail farmaceutic sunt Sensiblu, Catena, City Pharma.
Dezvoltarea afacerilor jucatorilor de profil este influentata in mare masura de schimbarile legislative dese. Modificarile de pret, care pot interveni si de patru ori pe an, listele modificate de medicamente compensate, regulile de eliberare, sunt cateva dintre elementele pe care majoritatea jucatorilor din industrie le deplang.

Primii pasi ai Help Net

Prima farmacie Help Net a fost deschisa la Timisoara in 1998, in urma unei investitii de 15.000 de euro.
"Nasterea" lantului de farmacii Help Net a avut loc mai tarziu, in 2002.
Help Net face parte din grupul Farmexim, unul dintre cele mai puternice grupuri de distributie si retail din Romania.
Isabelle Iacob, directorul general al companiei, lucra la Farmexim, iar Help Net se poate considera proiectul sau de absolvire al unui MBA.
A pornit la drum cu 7 oameni, cu tot cu seful de departament.
A demarat departamentul de marketing al distribuitorului Farmexim impreuna cu alti doi colegi de grupa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO