Companii

Jihad Jabra, producatorul Primola : Este greu pentru o marca romaneasca sa treaca granitele

Jihad Jabra, producatorul Primola : Este greu pentru o marca romaneasca sa treaca granitele

Jihad Jabra, directorul general si asociat al grupului Supreme: Se vorbeste mult in Romania despre deficitul de cont curent. Cred ca ar trebui sa iesim la export mai mult cu produse cu valoare adaugata.

12.03.2008, 14:56 457

Din prisma unui antreprenor local, Jihad Jabra, cel care a pus bazele afacerii Supreme la inceputul anilor '90 in Romania, spune ca economia locala nu sustine transformarea unor branduri nationale in marci regionale in industria alimentara.
"Productivitatea muncii redusa, costurile nejustificat de mari si nivelul consumului pe piata locala mult sub media europeana (ceea ce genereaza rulaje mici) formeaza o ecuatie care nu ajuta companiile romanesti sa fie competitive la nivel regional, in lupta cu multinationalele", afirma Jihad Jabra, directorul general si asociat al grupului Supreme.
Cu toate acestea, compania a demarat anul trecut exporturile pe mai multe piete din regiune, iar in curand va incepe o promovare intensa a produselor in Bulgaria, tintind castigarea notorietatii pe o piata noua.
Investitiile in Bulgaria vor contribui la cresterea cheltuielilor de promovare ale companiei cu 30% in acest an fata de 2007, estimeaza reprezentantii Supreme Chocolat. Producatorul va ataca piata bulgareasca si cu ajutorul retelelor de magazine mari.
"Am putea fi si mai competitivi decat suntem acum, in conditii mai bune pe piata din Romania", afirma Jabra.
Dupa preluarea Kandia-Excelent de catre compania engleza Cadbury, tranzactie realizata in 2007, Supreme Chocolat a ramas singurul producator roman de ciocolata de pe piata autohtona. Acesta detine in prezent 12% din piata ciocolatei, potrivit unor studii de piata citate de Supreme.
Jabra - un antreprenor originar din Liban stabilit in Romania de la inceputul anilor '90 - are ambitii de transformare a marcilor Primola, Anidor si Ulpio in branduri regionale, si spune ca autoritatile romane ar trebui sa sprijine proiectele intreprinzatorilor locali care ies pe pietele externe cu produse cu valoare adaugata.
"Se vorbeste mult in Romania despre deficitul de cont curent. Cred ca ar trebui sa iesim la export mai mult cu produse cu valoare adaugata. Ce vine de la Uniunea Europeana pentru aceste produse? Eu vad venind de la UE doar ajutoare pentru produsele de baza, pentru agricultura", spune managerul. Jabra anticipeaza un an "destul de greu" pentru companie, din cauza cresterii costurilor.
"Pretul la cacao a crescut doar in acest an cu 30%", exemplifica acesta, anticipand o crestere de 7% a preturilor la raft ale produselor companiei in 2008 pe seama majorarii costurilor cu materiile prime care va influenta si profitabilitatea producatorului.
"Daca vom avea un curs mediu de 3,7 lei la un euro in acest an, preturile la raft vor creste probabil cu inca 10%", adauga Jabra. Pentru acest an, compania estimeaza vanzari de aproximativ 31 mil. euro, in crestere cu peste 25% fata de 2007. Proprietarul Supreme si-a setat ca obiective principale pentru acest an dezvoltarea exporturilor pana la 4-5% din cifra de afaceri a companiei si intrarea pe categorii noi din piata dulciurilor.
Recent, Supreme a intrat cu brandul Ulpio pe segmentul prajiturilor ambalate dominat de companiile Kandia-Excelent (Magura) si Chipita (7 days). Jabra explica aceasta miscare prin potentialul mare de crestere a consumului de dulciuri "on the go" (pe loc). Ciocolata reprezinta 85% din afacerile Supreme Chocolat, restul fiind reprezentat de biscuitii dulci Ulpio. Acestia din urma au inregistrat anul trecut cea mai mare rata de crestere fata de 2006, de 65%, in timp ce vanzarile de ciocolata au avansat cu 10%, potrivit datelor companiei citate de Mediafax.
Cu toate acestea, Jabra sustine ca segmentul biscuitilor dulci reprezinta o provocare mai mare pentru compania sa decat cel al ciocolatei, din cauza nivelului de dezvoltare a consumului. Pe piata bicuitilor dulci, produsele de baza, din categoria inferioara de pret, detin inca 50% din volumul vanzarilor, restul fiind reprezentat de biscuitii cu crema.
De cealalta parte, piata ciocolatei creste foarte mult pe segmentul premium, pe care Supreme a intrat anul trecut cu cel mai cunoscut brand al sau, Primola. Pe acelasi segment, compania este prezenta si cu brandul Anidor (ciocolata neagra).
Supreme Group, cu aproximativ 1.000 de angajati, dintre care 400 lucreaza in firma de distributie Supreme Distribution, este o afacere de familie controlata de fratii Jihad si Johhny Jabra. Prima unitate de productie a grupului a fost infiintata in anul 1992, fiind specializata in productia de cafea. In anul 2001, marcile de cafea ale grupului (printre care Nova Brasilia) au fost achizitionate de compania Kraft Foods, iar Supreme s-a indreptat spre piata ciocolatei prin preluarea unei fabrici de ciocolata din Bucuresti.
Jabra spune ca in ultima perioada a primit mai multe oferte de achizitie a companiei din partea unor fonduri de investitii, pe care insa nu le-a luat in considerare.
"Daca voi iesi vreodata din afacere, voi vinde compania unui investitor strategic", afirma Jabra. De altfel, dupa preluarea Kandia-Excelent de catre Cadbury, compania sa ramane singura tinta de achizitie pe piata locala pentru noi jucatori internationali care vizeaza intrarea in Romania.
Cei patru mari jucatori de pe piata autohtona a ciocolatei sunt Kandia-Excelent, Supreme Chocolat, Kraft Foods Romania, subsidiara locala a concernului multinational Kraft, si Heidi Chocolats Suisse, membra a grupului elvetian Laderach Chocolatier Suisse.
Ultimele estimari ridicau valoarea pietei de ciocolata in 2006 la aproape 200 de milioane de euro, cel mai dezvoltat segment fiind cel al tabletelor, cu o valoare de peste 100 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO