Companii

Jose Medran, Procter & Gamble: Lucram cu o marja de profit de 15%

Jose Medran, Procter & Gamble: Lucram cu o marja de profit de 15%

Jose Medran, directorul general al Procter & Gamble: Cresterile de preturi la combustibil si alimente reprezinta, intr-adevar, marea schimbare de pe piata in acest an. Si noi suntem afectati, o mare parte din activitatile noastre necesita consum de combustibil. Pe termen scurt, aceste cresteri de costuri se duc in pretul produselor la consumatorul final, insa pe termen mediu ne obliga pe noi, jucatorii de pe piata, sa gasim solutii cat mai eficiente de diminuare a costurilor.

09.06.2008, 13:07 153

Procter & Gamble a realizat o cifra de afaceri consolidata de aproximativ 250 mil. euro si o rata de profit (net) de 15% pe piata romaneasca, in anul fiscal incheiat la sfarsitul lunii iunie 2007, fiind cel mai mare jucator pe piata bunurilor de larg consum nealimentare.
Compania analizeaza in prezent mai multe locatii din Romania, Polonia si Rusia, pentru constructia unei fabrici regionale de produse din categoria beauty care. Reprezentantii P & G estimeaza ca decizia privind amplasarea noii fabrici care va deservi pietele P & G din Europa Centrala si de Est va fi luata la sfarsitul lunii iulie.
"Ca si director general al P&G Romania, eu voi fi ambasadorul Romaniei in cadrul organizatiei noastre, pentru a atrage aceasta investitie importanta pe piata romaneasca. Intr-un final, nivelul costurilor si rata de recuperare a investitiei vor fi indicatorii cu cea mai mare greutate in luarea deciziei de amplasare a fabricii", spune Jose Medran. Medran a mai precizat ca, in Romania, compania analizeaza doua locatii diferite pentru noua fabrica. Una dintre acestea ar putea fi parcul industrial din Ploiesti care, potrivit presedintelui consiliului de administratie al parcului, a atras atentia unei mari companii producatoare de cosmetice.
"Daca Romania va fi aleasa ca locatie pentru viitoarea fabrica Procter & Gamble, ar fi un proiect diferit de cel al fabricii noastre din Timisoara. La Timisoara am achizitionat o fabrica proiectata pentru piata locala, pe care am transformat-o ulteior intr-o unitate de productie regionala, in timp ce de aceasta data proiectul este gandit inca de la inceput ca o unitate regionala", precizeaza Medran.
In prezent, circa 50% din productia fabricii P & G din Timisoara este exportata in 8 tari din Balcani, iar planurile companiei vizeaza extinderea capacitatii de productie si de depozitare in aceasta locatie. La Timisoara, compania va aduce linii de productie pentru categorii noi de produse de intretinere a locuintei, insa reprezentantii P & G nu au oferit detalii privind acest proiect.
In anul 1995, P & G a achizitionat de la stat fabrica de detergenti din Timisoara, unde se fabrica in prezent produse precum Ariel, Tide sau inalbitorul de rufe Ace.
La finele anului trecut, Procter & Gamble a anuntat ca va investi 100 de milioane de dolari (68 de milioane de euro) in fabricile sale din Polonia, o parte din suma fiind destinata constructiei unei fabrici de produse de ingrijire a corpului.
Medran spune ca piata romaneasca nu a fost pe lista locatiilor posibile pentru aceasta fabrica, deoarece in momentul in care P & G a luat aceasta decizie, Romania nu facea parte din Uniunea Europeana.
In schimb, Romania a atras in anul 2006 o investitie importanta a companiei-mama, in detrimentul altor piete care au fost si ele analizate pentru acest proiect. Este vorba despre centrul de achizitii P & G Procurement Center din Romania, care numara in prezent 200 de angajati.
Procter & Gamble activeaza la nivel local cu patru entitati juridice, Procter & Gamble Marketing Romania, Procter & Gamble Distribution, Detergenti SA (fabrica din Timisoara) si Procter & Gamble Materials Management.
Afacerile celor patru companii au ajuns la finele anului trecut la o valoare cumulata de 553,2 mil. euro (1,9 miliarde lei), similara nivelului inregistrat in 2006, potrivit datelor financiare comunicate de P&G.
Singura divizie care a raportat o scadere a cifrei de afaceri in 2007 fata de anul anterior (de 8%) a fost Procter & Gamble Distribution, insa aceasta ar putea fi pusa pe seama tranzactiilor intragrup.
Procter & Gamble Distribution este cea mai mare companie detinuta de P&G in Romania, cu afaceri de 261,2 mil. euro la nivelul anului 2007.
Pentru distributia produselor din portofoliu, compania colaboreaza din anul 1995 cu Interbrands Marketing & Distribution, cea mai mare firma de distributie la nivel local.
Medran spune ca parteneriatul cu Interbrands ajuta P & G sa acopere foarte bine comertul traditional, care aduce circa jumatate din vanzarile companiei sale. "Pe piata romaneasca, suntem pe un trend ascendent. Cea mai mare crestere vine din dezvoltarea economica a Romaniei", afirma Medran.
Medran anticipeaza continuarea cresterii pietei de bunuri de larg consum in urmatorii ani. "Cresterile de preturi la combustibil si alimente reprezinta, intr-adevar, marea schimbare de pe piata in acest an. Si noi suntem afectati, o mare parte din activitatile noastre necesita consum de combustibil. Pe termen scurt, aceste cresteri de costuri se duc in pretul produselor la consumatorul final, insa pe termen mediu ne obliga pe noi, jucatorii de pe piata, sa gasim solutii cat mai eficiente de diminuare a costurilor", mai spune managerul P&G. Care este efectul acestor cresteri de preturi la consumator? "Observam ca acesta devine mai exigent in alegerea produselor."
Una dintre masurile luate anul trecut de P&G pentru eficientizarea activitatilor locale de productie a fost compactarea detergentilor. Prin compactare, o punga de detergenti de 3 kilograme a fost inlocuita cu una de doua kilograme care are aceeasi eficienta. "Am pus ingredienti mai activi pentru a reduce volumul materiilor prime folosite, ceea ce a dus la o economie de combustibil atat pentru productie, cat si pentru distributia detergentilor", explica Medran.
"In conjunctura actuala a economiei globale, cred ca Romania, daca va miza in continuare pe avantajele sale competitive pentru a atrage investitii straine, toti cei de pe piata locala vor avea de castigat - mediul de business, consumatorii. Eu cred ca venitul disponibil al consumatorilor romani este inca pe un trend ascendent", conchide managerul P&G.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO