Companii

Julius Meinl: rezultatele slabe din Ungaria au dus la prudenta in Romania

08.01.2003, 00:00 41

Statutul de companie multinationala, cu produse lansate concomitent pe mai multe piete, nu are numai avantaje. Rezultatele slabe inregistrate anul acesta de lansarea in Ungaria a cafelei Julius Meinl i-a determinat pe reprezentantii producatorului de cafea sa fie prudenti si in privinta pietei din Romania, chiar daca rezultatele de aici au fost mai bune, sustine directorul general al Novo Ltd, care distribuie marcile Julius Meinl, Dobri Tibor.
Prudenta companiei austriece s-a manifestat chiar de la lansarea romaneasca din primavara anului trecut: in afara lansarii propriu-zise si a publicitatii la stand, alte forme de promovare a imaginii cafelei Julius Meinl nu au existat. Pentru Ungaria, compania a alocat un buget de aproximativ 400.000 de euro, afirma reprezentantii Novo Trade.
"Asteptam o decizie de la Viena privind bugetul de marketing, dar probabil ca acesta nu va fi mai mare de 60.000 de euro," a adaugat Simon Attila de la Novo Ltd.
In lipsa promovarii, cafeaua firmei austriece a inregistrat in cele opt luni de la aparitia pe piata romaneasca vanzari de 750.000 euro, a precizat Dobri Tibor.
Prudenta Julius Meinl fata de piata romaneasca n-a fost fara temei, intrucat anul trecut piata romaneasca a inregistrat o scadere dramatica. La jumatatea anului, piata se afla in scadere cu 30%, trendul fiind deloc incurajator.
"Sper ca anul acesta sa se recupereze ce s-a pierdut anul trecut in maximum de timp posibil, dar acest lucru depinde foarte mult de evolutia pretului la cafea vrac, care domina importurile," a declarat Simon.
El a adaugat ca cea mai mare parte din vanzarile companiei au fost realizate prin intermediul retelelor HoReCa (hoteluri-restaurante-catering), care au contribuit cu 30% din volumul vanzarilor si 50% din punct de vedere valoric.
"Pe partea de retail am inregistrat o crestere de 45%, mai mult extensiv, nu intensiv, pentru ca odata cu cresterea lanturilor de hipermarketuri crestem si noi. Ca urmare credem ca acest lucru se va face simtit mult mai bine in acest an," a spus Simon.
Cafeaua vrac reprezenta anul trecut 45% din din consumul de cafea. Pe primul loc pe piata la cafeaua ambalata se situa Elite, compania numarul unu de pe piata, cu 23%, Kraft, cu 15%, Tchibo, cu 4%, iar 13% detineau ceilalti producatori.
Pentru segmentul consumatorilor casnici, Julius Meinl ofera zece tipuri de cafea, cu preturi cuprinse de la marcile mai ieftine ("Harmony", cafea macinata, ambalaj vid, robusta, 75 grame) pana la cele superioare ("Imperial", macinata, ambalaj in vid, 100% Arabica).
Pentru segmentul HoReCa, compania ofera sase tipuri de produse.
Compania austriaca a revenit pe piata romaneasca anul trecut, dupa o pauza de aproape jumatate de secol. In perioada interbelica, Julius Meinl avea la Bucuresti cafenele. Incet-incet insa, compania a renuntat aproape definitiv la partea de retail, chiar si in tara de origine.
Reprezentantii austrieci ai Julius Meinl declarau la revenirea pe piata romaneasca faptul ca o extindere pe piata romaneasca nu poate fi posibila decat daca vor ajunge la o cota de piata intre 5% si 8% pe segmentul consumatorilor casnici si una ceva mai semnificativa in segmentul horeca.
Pe langa cafea, compania produca si dulciuri, iar in Austria este proprietara unei banci, Meinl Bank, cu o cifra de afaceri de peste 600 milioane euro.
Compania mai are in Romania investitii si in industria dulciurilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO