Companii

L'Oreal: Vanzarile sunt sub asteptari, dar noile categorii de consumatori si retailul modern vor creste piata cu 10%

L'Oreal: Vanzarile sunt sub asteptari, dar noile categorii de consumatori si retailul modern vor creste piata cu 10%

Richard Matalon, country general manager al L'Oreal Romania: Nu am anticipat corect incetinirea ritmului de consum

24.07.2009, 00:00 1263

"Vanzarile din prima jumatate de an se situeaza sub asteptari, mai ales ca piata a fost foarte dinamica in 2008. Nu am anticipat corect incetinirea ritmului de consum, pentru ca daca estimam ce se va intampla nu am fi avut astazi cresteri de doar 5%-10%, iar la unele categorii sa ne plasam sub performantele de anul trecut. La nivelul pietei a fost lipsa de inovatie, lipsa de viteza, lipsa de reactivitate", a declarat Matalon, care este de parere ca trendul se va mentine si in 2010.
Compania, care detine o cota de piata de 15%, mizeaza pe clientii care folosesc pentru prima data cosmetice si pe dezvoltarea retelei moderne de magazine, chiar daca, in contextul actual, ritmul de extindere al acestora s-a mai temperat.
"Am asistat la o accelerare a deschiderilor pe metru patrat in ultimii trei ani, probabil prea repede si probabil fara sa corespunda cu nevoile reale ale consumatorilor. Faptul ca romanii cumparau mult si la preturi foarte mari i-a ajutat pe retaileri sa se extinda. Anul acesta se simte o contractie, chiar daca nivelul chiriei sau dobanzile la credite se renegociaza. Pe de alta parte, exista nevoia unor magazine specializate pentru cosmetice, cum ar fi drogheriile, de exemplu, iar aparitia acestora in viitorul apropiat va revitaliza consumul", spune managerul L'Oreal.
Francezul crede ca piata trebuie sa fie mai permisiva, pentru a se deschide mai multe astfel de magazine, pentru ca in termeni de competitie mai este foarte mult loc pana la o saturare a pietei.

Multe milioane de lei pentru promovare
Strategia de dezvoltare a businessului L'Oreal include atingerea unei cote de piata de 25% in urmatorii cinci ani, prin extinderea categoriilor pe care este deja prezent, dar si prin intrarea pe alte categorii de produse. Pentru urmatorii ani, compania intentioneaza sa aduca cel putin 5-10 branduri de produse noi cu care sa isi asigure cote importante. Matalon afirma ca in situatii de criza stoparea investitiilor este doar o metoda de supravietuire pe termen scurt, de aceea, anul acesta, poate mai mult ca oricand pluseaza atat pe marketing, cat si pe publicitate.
"Lansarile, promovarea, canalele de distributie, toate acestea se fac cu foarte multi bani, multe investitii. Costa sa intri pe distributie, costa sa comunici, dar mai ales costa sa fideliezi clientul, pentru ca romanii sunt foarte infideli", explica Matalon care admite ca va fi mai atent unde va investi sau unde va lansa produse. La ora actuala, costul promovarii este mai ridicat din cauza cerintelor mari ale consumatorilor care vor mai multe oferte, mai multe promotii, mai multe avantaje pentru aceiasi bani.
"Continuam sa investim in media, trebuie sa luam insa mai bine decizia pe ce sa plusam. Daca pana acum investeam permanent in toate categoriile, acum va trebui sa mai scadem din aceste bugete pentru a investi in categoriile care nu merg foarte bine sau in cele care contribuie cel mai mult la vanzarile totale", spune country general managerul L'Oreal, care nu avanseaza o suma pentru bugetul de publicitate, limitandu-se sa anunte ca vor fi "multe milioane de lei, iar asta nu va fi tot, pentru ca activam pe o piata unde trebuie sa comunicam, sa aducem inovatie, unde trebuie sa ii facem pe oameni sa viseze". Cel mai vechi brand adus de companie dupa '90 si plasat ca marca premium a fost L'Oreal Paris, care acum cuprinde mai multe categorii, atat de cosmetice, cat si de vopsele pentru par si care reprezinta 25%-30% din vanzarile totale ale companiei. Pe locul doi este Garnier, un brand pentru categoriile cu venituri medii, care contribuie cu 15%-20% la cifra de afaceri a L'Oreal.
Produsele pentru barbati, lansate de curand, nu au reusit sa depaseasca 2% din portofoliul total de produse. La nivelul pietei cosmeticelor, segmentul pentru barbati a crescut foarte mult in ultimii doi ani, ajungand la 10% din totalul pietei, fara a fi luata in considerare categoria sampoanelor.

Romania, pe lista pentru o fabrica L'Oreal?
L'Oreal ar putea lua in considerare Romania ca tara unde sa-si dezvolte productia, mai ales ca in ultimii ani a fost una dintre tarile cu cea mai rapida dezvoltare din regiune. In plus si previziunile imbunatatirii infrastructurii, dar si faptul ca avem personal calificat pot inclina balanta in favoarea Romaniei pentru o noua unitate de productie a L'Oreal, potrivit lui Richard Matalon. "Poate vom deschide intr-o zi o fabrica aici, dar asta doar daca dintr-un motiv sau altul, fabricile pe care le avem in Rusia si Polonia vor ajunge la capacitate maxima. Nu facem o unitate de productie pentru o singura piata, ci pentru regiune, dar totul depinde de nevoile tarilor de aici, de viteza cu care aceste piete cresc", a declarat Matalon.
L'Oreal a decis inchiderea, la sfarsitul anului trecut, a doua fabrici din Europa, una in Marea Britanie, cealalta in Monaco din cauza crizei financiare. Aceasta miscare a fost facuta dupa ce compania a investit 45 mil. euro in dezvoltarea fabricii in Rusia.
In Romania, ca si in celelalte tari, cele mai afectate au fost persoanele cu venituri medii, durata de cumparare a acestora fiind mai mare in ultimul timp, ceea ce inseamna ca pe termen foarte scurt nu se va pune problema unei constructii la nivel local de o asemenea anvergura.
"Daca pana acum un consumator cu venituri medii sau peste medie era obisnuit sa cumpere produse scumpe, acum o va face mai rar, sau daca altadata cumpara doua astefel de produse, acum va cumpara unul singur", crede Matalon.
"Aici energia este in aer"
Richard Matalon, 53 de ani, a obtinut functia de country general manager al L'Oreal Romania in urma cu un an si doua luni, dar prima sa vizita aici a avut loc dupa 1990, cand compania a intrat pe piata locala cu brandul L'Oreal Paris.
"Era mai complicat decat in alte tari, nu doar din motive politice. Consumatorii pur si simplu nu erau pregatiti, iar retelele de retail modern nu existau. De aceea a fost foarte interesant sa ma intorc acum sa vad toate aceste schimbari", povesteste Matalon. Dupa primele contacte cu Romania, Matalon a fost expatriat in Rusia, ca director comercial, dar ulterior a obtinut functia de general manager in Mexic. Dupa cinci ani petrecuti pe continentul american, a ajuns la conducerea L'Oreal Indonezia, in 2004, iar de anul trecut raspunde de Romania, pe care o considera o tara unde "energia este in aer".
"Ma simt ca acasa, pentru ca aici este Europa. Este o tara latina, calitatea vietii este ridicata, si chiar daca nu se compara cu tarile din Vest, cred totusi ca imaginea tarii nu este cea corecta. Eu cel putin sunt unul dintre cei care apara imaginea Romaniei", spune Matalon, care nu se vede plecat prea curand din acest post.

L'Oreal in cifre

  • Afacerile L'Oreal depasesc 60 mil. euro, potrivit calculelor ZF pe baza cresterii pietei si a companiei
  • Gama produselor L'Oreal Paris contribuie cu 30% la vanzarile totale ale jucatorului
  • Brandul Garmier reprezinta 20% din afacerile companiei
  • Produsele pentru barbati nu depasesc deocamdata 3% din portofoliul L'Oreal.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO