Companii

La vânătoare de promoţii: fără eticheta roşie cu „minus %“ românii nu mai cumpără nimic

La vânătoare de promoţii: fără eticheta roşie cu „minus %“ românii nu mai cumpără nimic

Autor: Cristina Roşca

23.12.2010, 23:50 62

Deşi nu a dormit în faţa Băneasa Shopping City, după modelulamericanilor înainte de Black Friday - ziua când se dă startulsezonului de reduceri la americani -, Bogdan s-a grăbit să ajungăîn mall pe 17 decembrie pentru a prinde ofertele şi programulprelungit special pentru X-mas Night Shopping Party. El era sigurcă va găsi ceva de cumpărat, şi "dacă sunt reduceri, cu atât maibine".

După modelul consacrat deja în Vest, românii au învăţat să iasăla vânătoare de promoţii, comercianţii cu know-how reuşind din ceîn ce mai des să modeleze apetitul de cumpărături alclienţilor.

Clientul pornit în goana după reduceri nici nu mai pierde timpulsă răscolească rafturile şi umeraşele după etichete cu preţuliniţial tăiat şi se duce direct la casă cu "întrebarea cheie": Lace produse există reduceri?

Răspunsul poate varia destul de mult: "până la ora 22:00 avemreducere de 20% la toată marfa" sau "aveţi reducere de 10% la oricecumpărături mai mari de 300 de lei". Desigur, există în continuareşi tipul vânzătoarei plictisite, obosite sau insuficient instruitecare se mulţumeşte să arate cu degetul spre o zonă că articolereduse sau să mormăie numele uneie colege.

Pentru pasionaţii de shopping această perioadă aduce însă şiceva adrenalină: în special în mazinele din malluri pot apăreareduceri în mod "inopinat", iar satisfacţia celor care au avutrăbdare până comerciantul a mai lăsat din preţ sau pur şi simplu auavut norocul să intre la momentul oportun printre standurile cuumeraşe, este pe măsură.

"Am probat o haină, nu arăta rău deloc, dar preţul nu era preaîncurajator. Am plecat să văd şi alt magazin, dar nu am găsit nimicsă-mi placă şi m-am întors. La umeraşe era agitaţie: doi vânzătorilipeau de zor etichete cu preţuri reduse cu 20%. M-am hotărâtinstant să o cumpăr, iar cu banii «rămaşi» mi-am luat şi o perechede pantaloni", povesteşte un alt cumpărător.

"TVA cadou" sau "nocturne cu superpromoţii"

Criza financiară i-a făcut pe români mai atenţi la ceea cecumpără. Din dorinţa de a reduce costurile lunare, români aucheltuit mai puţin pe haine şi încălţăminte decât o făceau înperioada de boom. Hainele nu au fost însă singurele la care româniiau fost dispuşi să renunţe. Coşul de cumpărături al unui român estecu 93 de euro mai mic decât în 2009. Astfel, dacă în 2009, un româncheltuia în medie 1.023 de euro pe bunuri de larg consum, tăiereasalariilor şi concedierile au tăiat din acest coş circa 10%,rămânând un buget de aproape 930 de euro, potrivit calculelor ZF pebaza unor informaţii furnizate de compania de cercetare de piaţăMEMRB.

În aceste condiţii comercianţii au fost nevoiţi să vină cu osoluţie de criză: reducerile. Astfel, dacă în mod normal în fiecarean există două sesiuni de reduceri, în 2010 a fost una singură,neîntreruptă.

Anul acesta, mai mult ca niciodată, geamurile magazinelor sunttapetate cu mesaje de reduceri şi promoţii. Supermarketurile,hipermarketurile şi de altfel mai toate magazinele alimentare vinla rândul lor cu oferte de genul "cumpără trei şi plăteştidouă".

Jucătorii din comerţul modern au avut în perioada sărbătorilorşi campanii punctuale, pe zile. Pe site-ul Metro Cash & Carry,cel mai mare jucător din comerţ, cu afaceri de peste 1,2 mld. euro,în scădere de la circa 1,5 mld. euro în 2008, mesajul care teîntâmpină este "TVA cadou la toată gama de Jucării, Jocuri şiDecoraţiuni de Crăciun - Doar pe 23 şi 24 decembrie".

Acesta nu este însă singurul. Retailerul francez Carrefourcontraatacă cu "Nocturne cu super promoţii şi reduceri între orele20:00 şi 24:00".

Mesajele, deşi permanent, numeroase şi diverse, prind la româniicare încep să caute reducerile, sau chiar să amâne achiziţii pânăcând văd un semn roşu cu "minus" pe etichetă.

"Dacă văd că există semnul de reduceri pe eticheta unui produsam tendinţa să îl cumpăr chiar dacă suma pe care o economisesc nu emare. Cred că a intrat în conştiinţa consumatorului ideea dereduceri", spune Bogdan, în vârstă de 22 de ani. Ieşit să îşi cautegeacă şi încălţări, el recunoaşte că ar putea să ajungă acasă şi cualtceva în pungă dacă "prinde vreo ofertă".

Încă departe de "nopţile albe" dinaintea reducerilor dinVest

Ofertele şi reducerile din România nu merg însă după modelul dinVest, unde în cele două perioade anterior stabilite preţurile ajungsă scadă cu până la 90%.

Ultima campanie promoţională a retailerului de electronice şielectrocasnice Flanco se numeşte "Reduceri de 100% la oriceprodus", însă campania este mai degrabă un instrument prin careFlanco încearcă să-şi asigure clienţi pentru cumpărături succesive.Astfel, clientul care cumpără un produs, primeşte la schimb douăcarduri, fiecare încărcat cu jumătate din suma achiziţiei. Pentrufiecare achiziţie viitoare poate fi utilizat un singur card, însăsuma de pe card trebuie să reprezinte cel puţin 20% din valoareatotală a cumpărăturilor.

"Sunt retaileri care debusolează tot comerţul şi au aproape înpermanenţă reduceri şi promoţii. În ţările civilizate din Europa nuse întâmplă aşa", explică Dan Pavel, omul de afaceri carecontrolează magazinele de încălţăminte Benvenuti.

El recunoaşte că pentru a impulsiona vânzările a optat în 2009pentru mai multe campanii decât în mod normal. În 2010 "ne-am maitemperat". Modelul său nu a fost urmat şi de alţi jucători, în anulcare a stat sub semnul "ofertelor speciale".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO